Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av WiktorK, 11 december 2014.

1. Carlf

Carlf Rebel soldier

Finns det nog, men enklast och bäst är nog att skaffa en mobil DAC i kombination med lite extra kräm. Vissa varianter från t ex Fiio kan kopplas ihop med iPhone och ge betydligt mer liv i lurarna.

2. Jooiie

Jooiie Rebel soldier

Spontanköpte precis dessa på flygplatsen, blir hårdtest på direkten. Köpenhamn till Washington.
    IMG_1016.JPG

MrJL och Gustafs gillar detta.
  3. CaptainOats

CaptainOats AT-AT driver

Bytte ut mina B&W mot ett par Dali Zensor 1. Dom funkar mycket bättre i rummet.

20170319_135318.jpg

Brunleif och krämbulle gillar detta.
  4. Brunleif

Brunleif Y-Wing pilot

Tänkte jag skulle försöka byta ut subben hemma till något med lite mer tryck.
    Har hittat en Paradigm PS-1200, några tankar kring denna?
    Ungefär vad är en lämplig prisbild?
    Tack för svar

5. Empa

Empa AT-ST driver

Har du plats för två? Brukar ge mycket bättre resultat.

6. Brunleif

Brunleif Y-Wing pilot

Jag har fullt sjå att få ha en sub :D

Empa och CaptainOats gillar detta.
  7. CaptainOats

CaptainOats AT-AT driver

Har lyssnat en del på Pernilla Andersson med Gävle Symfoniorkester som du skrev om. Vilken kanonskiva, gillar speciellt låten med Svante Thuresson, vintern blev för lång.

Min bättre hälft gillar det inte alls och tycker jag är gubbe vid 32 års ålder. Men jag gillar det verkligen.

BOTL gillar detta.
  8. JLC

JLC Y-Wing pilot

Från:
    Sollentuna
    Hej,

Funderar på att slänga ut min bef utrustning i mitt TV-rum. Dels för att stärkaren pajjar dels för att få bort alla stora högtalare som även min fru tycker är skrymmande...

Rummet är kvadratiskt men ganska litet och en audiofil-vän till mig sa att det eg är för litet för att kunna få ut effekten av ett 5.1 system
    Idag har jag 46" Sony TV, B&W frontar, B&W center och B&W sub samt billigare bakre surround högtalare och en enklare surround receiver.

Funderar på en B&O soundbar Panorama 2.

Nån som testat?

Nån som kan ge nåt vettigt råd?
    Inget emot om det kostar en slant men vill samtidigt inte överspendera då vi inte använder dagligen utan mest helger.

9. Empa

Empa AT-ST driver

@JLC Är det till film eller musik du tänkt att använda den? Ska du lyssna mycket på musik så kolla då på aktiva stativhögtalare, då jag personligen inte tycker att en soundbar ger det där holografiska ljudet man får av två högtalare. Men testa själv först i butik. Till tv och film så funkar de fint dock. Kolla även på Denon heos homecinema, Naim Muso eller Yamahas soundbar, har inte hört B&W Panorama.

Aktiva högtalare så kolla upp Dynaudio Xeo 4 och System Audio Saxo 5 Active.

10. JLC

JLC Y-Wing pilot

Från:
    Sollentuna
    tack för intel.
    Jag ska ha soundbar i tvrummet till 99% endast för film/serier på tv/netflix som jag kör via min ps4 kopplad till tv.n.
    Musik kör jag i andra delar av huset via Sonos-system via spotify i mobilen.

Empa gillar detta.
  11. CaptainOats

CaptainOats AT-AT driver

Då borde en soundbar funka bra tycker jag!
    Jag är inget stort fan av dom i allmänhet då jag har en kärlek för separata högtalare, men det är en smidig och bra kompromiss!

JLC gillar detta.
  12. simonhakansson

simonhakansson Rebel soldier

Från:
    Kalmar
    Dali gör trevliga saker för rimlig peng! Bytte nyss ut mina Zensor 7 mot ett par Opticon 2 kompakthögtalare. Spelar riktigt bra

13. CaptainOats

CaptainOats AT-AT driver

Ja dom överraskar faktiskt och spelar större än man tror.

14. popeofdenim

popeofdenim Rebel soldier

Från:
    Skåne
    Det var en grym sub när jag jobbade på Hifi Klubben för 10-15 år sen. Har väl hänt lite sen dess.... :)
    Men för 1000-15000kr är det säkert bra!

15. JLC

JLC Y-Wing pilot

Från:
    Sollentuna
    svarade till fel person i tråden så vänligen bortse från min kommentar här. tack. /JLC

Empa gillar detta.
  16. JLC

JLC Y-Wing pilot

Från:
    Sollentuna
    Har en av B&W bättre (dyrare) sub-basar för surround system som jag ska göra mig av med ifall du är intresserad. fronten lös men felfri och lite spelad i övrigt. ljus ek.

17. Brunleif

Brunleif Y-Wing pilot

Inget som innehåller ordet dyrare är för närvarande aktuellt!
    Men tack ändå :)

18. JLC

JLC Y-Wing pilot

Från:
    Sollentuna
    den var dyr men kan tänka mig kränga den väldigt billigt. Ska göra om och ta bort hela mitt B&W system hemma. ska köra soundbar istället så B&W frontar, center och subb ska bort...

19. CaptainOats

CaptainOats AT-AT driver

vad är det för serie på resten av grejerna?

20. Utforskaren

Utforskaren Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Är det en HTM61 center i färgen brun eller sub ASW 610 XP så är jag ev intresserad.

21. JLC

JLC Y-Wing pilot

Från:
    Sollentuna
    Fått så många förfrågningar så skriver ut och publicerar bilder på beteckningar här:
    Frontar= DM601 ljus ek
    Center= CC6 S2 svart
    Sub= ASW600 ljus ek

Bifogade filer:

22. CaptainOats

CaptainOats AT-AT driver

Även om det inte är Hifi så känns det aom rätt tråd. Jag är sugen på en Projektor, några konrekta tips helst ingen dyr då den inte kommer köras så mycket.

23. Utforskaren

Utforskaren Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Subwoofern installerad och på plats, spelar bra ihop med mitt system. Tackar så mycket! :cool:

JLC gillar detta.