• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

JohanHLM

Rolex
Behöver något nytt om ett drygt år när jag flyttar. Dumt nog börjat kolla redan ;)

Fått ett vettigt paketpris på en Hegel H80 och ett par Dynaudio Focus 160. Enkelt, snyggt och lättmöblerat. Antagligen Spot premium genom Apple TV som huvudsaklig ljudkälla.
Ska provlyssnas mer, men spontant något som passar mina öron och min (breda) musiksmak.

Vad tror panelen, ett vettigt köp strax söder om 25kkr?
Har ett "lillebrorpaket" dvs. en Hegel H70 tillsammans med Dynaudio X16. Fredagsdiscot går via Sonos Connect samt en Play 5 i köket. När det ska finlyssnas blir det LP via en Thorens TD 318 MKII.
Har haft högtalarna och förstärkaren i några år men känns mig faktiskt fortfarande rätt nöjd.
Jag har inte testat med en kraftigare Hegel till högtalarna men upplever inte att det är ett problem att driva dom så en H80 borde räcka.
Har dålig koll på priserna men det låter nog ganska rimligt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Provlyssnade på ett par Elac BS 403 stativare häromveckan, mycket glatt överraskad! Skulle lätt kunna lyfta in dessa i mitt hem. Skulle vilja föreslå att du provlyssnar dessa också demondave.. har läst om många som föredrar dessa framför de du nämnde i inlägget ovan :)
 

demondave

Rolex
Provlyssnade på ett par Elac BS 403 stativare häromveckan, mycket glatt överraskad! Skulle lätt kunna lyfta in dessa i mitt hem. Skulle vilja föreslå att du provlyssnar dessa också demondave.. har läst om många som föredrar dessa framför de du nämnde i inlägget ovan :)

Ska kika på om dom finns att provlyssna här i trakterna. Lyssnat på, och gillat, några dyrare Dynaudio förut. Kan mycket väl vara lite färgad.

Konstruktionsmässigt kan Elacen passa tänkt placering bra, på en relativt grund väggfast sideboard (tänk väggfasta köksöverskåp, bara närmare golvet) Enda abret är att rummet är rätt stort, öppet kök/vardagsrum. Tror det iaf, än är bara källargropen på plats. Fem våningar innan dom ens når dit min ska bli :)
 

demondave

Rolex
När jag ändå har er på tråden, eller i tråden.. :)

Vad kan man ta ut för ett par Dali Ikon On-wall (rätt säker på att det är Mk2, ska dubbelkollas) och en NAD Viso Two tro?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
När jag ändå har er på tråden, eller i tråden.. :)

Vad kan man ta ut för ett par Dali Ikon On-wall (rätt säker på att det är Mk2, ska dubbelkollas) och en NAD Viso Two tro?


Du kan inte baxa in Dali grejerna i nått onödigt rum såsom kontor eller sovrum för en ökad känsla av tillfredsställelse :p ?
 

demondave

Rolex
Du kan inte baxa in Dali grejerna i nått onödigt rum såsom kontor eller sovrum för en ökad känsla av tillfredsställelse :p ?

Kan ju sätta dom i hallen :D En tanke har varit att köra dom i sovrummet, men det hela började ju med att jag skulle skulle leta ny stärkare till dom, när jag snubblade över grejerna jag provlyssnade..

Skiter ju tyvärr inte pengar ;) Men är det för lite pengar för att göra sig besväret i dom, hamnar dom i en flyttlåda till jag hittar någonstans att hänga dom. Rätt skapliga, ändå.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kan ju sätta dom i hallen :D En tanke har varit att köra dom i sovrummet, men det hela började ju med att jag skulle skulle leta ny stärkare till dom, när jag snubblade över grejerna jag provlyssnade..

Skiter ju tyvärr inte pengar ;) Men är det för lite pengar för att göra sig besväret i dom, hamnar dom i en flyttlåda till jag hittar någonstans att hänga dom. Rätt skapliga, ändå.

Har själv lite Dali hemma och det är riktigt bra ljud om man ser till priset. Trivs väldigt bra med den 12" subben jag har från dom. Har några stativare och en center också.. Lyhört mot grannar och 15kvm v-rum så klarar det av att fylla upp detta rum :)
 

OBRKV

Cartier
Elac gör i regel väldigt trevliga högtalare. Designen är väl kanske lite för "hifi" om man kan kalla det så. Inte så modernt/skandinaviskt.
Något jag starkt kan rekommendera är Guru Junior. Otroligt bra stativare strax under 10k. Respektabel ingenjör som står för konstruktionen och någon industridesigner för utseendet.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
haha, men lugn nu OBRKV.. Guru Junior liknar ju det farsan hade när han var cool på 70talet.. ;) Men visst är det skönt med att vi har olika tycke och smak :)


ELAC_BS_403_loudspeaker.jpg


006.jpg
 

demondave

Rolex
Ska väl inte hymla med att jag gillar utseendet på Dynaudiorna i blankvitt :)

Hmm, nu satte ni igång funderingar, och google.. Skulle en Sonos Connect vara något att koppla till stärkaren för Spotify och Spanarna i P1? Och, viktigare ändå, skulle en Connect:Amp fixa att driva Daliarna på sovrumsväggen hjälpligt?

Bara Sonos Connect är ju rätt jäkla mycket dyrare än en äppeltv, men om man spinner vidare på det med en :amp i sovrummet finns potential för ett smidigt och användarvänligt flerrumssystem. Vettekatten hur mycket det är värt dock, om ett par On-Wall Ikon med en Sonos funkar för Barry White ;)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Konstruktionsmässigt kan Elacen passa tänkt placering bra, på en relativt grund väggfast sideboard (tänk väggfasta köksöverskåp, bara närmare golvet) Enda abret är att rummet är rätt stort, öppet kök/vardagsrum. Tror det iaf, än är bara källargropen på plats. Fem våningar innan dom ens når dit min ska bli :)

Hur stort blir vardagsrummet?
Har en kompis som har Guru QM10 i stan om du vill lyssna.
 

demondave

Rolex
Hur stort blir vardagsrummet?
Har en kompis som har Guru QM10 i stan om du vill lyssna.

Kök/v-rum är 41,5 m2 på ritningen, men ett par-tre av dom kvadraten borde gömma sig i en kort korridor mot hallen. Så höga 30-någonting rent praktiskt. Sovrummet är betyligt mycket beskedligare 14,0 m2, om jag ska fundera vidare på Sonos/Dali-kombon där.

Ska kolla först om Hifipunkten råkar ha några Elac, och provlyssna kombinationen med Dynaudiorna igen. Framför allt Dynaudio utan sub alls, då jag behåller befintlig (nån skinnklädd gammal AudioPro) om sub ens behövs. Känns som att demosuben grötade till det lite för Dynaudiorna.

Två kombinationer brukar vara ungefär vad jag klarar jämföra, knappt ens det. Sedan tappar jag känslan för vad som lät hur :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Kök/v-rum är 41,5 m2 på ritningen, men ett par-tre av dom kvadraten borde gömma sig i en kort korridor mot hallen. Så höga 30-någonting rent praktiskt. Sovrummet är betyligt mycket beskedligare 14,0 m2, om jag ska fundera vidare på Sonos/Dali-kombon där.

Ska kolla först om Hifipunkten råkar ha några Elac, och provlyssna kombinationen med Dynaudiorna igen. Framför allt Dynaudio utan sub alls, då jag behåller befintlig (nån skinnklädd gammal AudioPro) om sub ens behövs. Känns som att demosuben grötade till det lite för Dynaudiorna.

Två kombinationer brukar vara ungefär vad jag klarar jämföra, knappt ens det. Sedan tappar jag känslan för vad som lät hur :)

Låter som ett ganska stort rum ändå, kanske bättre när du flyttat in och låna hem lite olika högtalare och se så att de räcker i kapacitet för dig.
Men jakten är ju ibland det roliga (jämför med klockor), så gå in till handlaren och säg vad du vill ha i storlek och pris försök sedan koppla bort säljarens alla argument och bara lyssna efter det du tycker om.
Jag har åkt på niten en gång när man bara lyssnade lite snabbt och valde en högtalare som hos säljaren stack ut lite extra i diskanten, det visade sig att den gjorde det hemma också så man blev rejält lyssningstrött efter en stund. Så tipset är att välj inte den högtalaren som sticker ut för mycket i bas eller diskant, det kan bli tröttsamt i längden och ta den som liksom låter bra (svårt att förklara). Men det är mina åsikter såklart, en del gillar mycket bas eller vass diskant.


Hojta till om du ska på stan någon dag och lyssna lite, jag hänger gärna med. Kan man även ta en öl och lite klocksnack efteråt.
 

OBRKV

Cartier
haha, men lugn nu OBRKV.. Guru Junior liknar ju det farsan hade när han var cool på 70talet.. ;) Men visst är det skönt med att vi har olika tycke och smak :)


ELAC_BS_403_loudspeaker.jpg


006.jpg

Jo, precis! 70-talet fast i mycket modernare tappning! ELAC för mig är lite för millenieskiftet. Lite för "cool", men som du säger, tycke och smak är alltid olika! :)
 

Sledger

Cartier
Har haft många högtalare genom åren, mestadels från Hifi-Klubben, såsom B&W och Dali. Var lite havltrött på ljudet och började lyssna runt på många andra tillverkare och fastnade till slut för danska Audiovector. För mina ören är det fantastiskt ljud. Deras mindre högtalare spelar otroligt bra och är väldigt lättplacerade.

Har bantat ner anläggningen och kör just nu 2.1 med följande komponenter. (Bilder lånade från nätet)

Rotel RA-11 (Kommer nog bytas tillbaka till Marantz. Roteln låter jäkligt bra men gillar Marantz lite varmare ton)
rotel-ra-11-black-front_2.jpg


Audiovector K1 Super
b298ed5210f42f9e4fa1ea9d06781b62.jpg


Audiovector K-Sub Super
700_k_sub_super.jpg

Kommer kanske byta stativarna till ett par golvare i ställer. Då blir det ett par K3 eller nyare Ki3. Super eller Signature, beroende på vad jag hittar. Väldigt lättplacerade som är portade neråt. Kan stå väldigt nära väggen och fortfarande låta bra.
audiovectorki3signature.jpg


Rekommenderas att lyssna på om ni får chansen. Mina favoriter i dess prisklass. :)
 

Hmpson

Cartier
Har haft många högtalare genom åren, mestadels från Hifi-Klubben, såsom B&W och Dali. Var lite havltrött på ljudet och började lyssna runt på många andra tillverkare och fastnade till slut för danska Audiovector. För mina ören är det fantastiskt ljud. Deras mindre högtalare spelar otroligt bra och är väldigt lättplacerade.

Har bantat ner anläggningen och kör just nu 2.1 med följande komponenter. (Bilder lånade från nätet)

Rotel RA-11 (Kommer nog bytas tillbaka till Marantz. Roteln låter jäkligt bra men gillar Marantz lite varmare ton)
rotel-ra-11-black-front_2.jpg


Audiovector K1 Super
b298ed5210f42f9e4fa1ea9d06781b62.jpg


Audiovector K-Sub Super
700_k_sub_super.jpg

Kommer kanske byta stativarna till ett par golvare i ställer. Då blir det ett par K3 eller nyare Ki3. Super eller Signature, beroende på vad jag hittar. Väldigt lättplacerade som är portade neråt. Kan stå väldigt nära väggen och fortfarande låta bra.
audiovectorki3signature.jpg


Rekommenderas att lyssna på om ni får chansen. Mina favoriter i dess prisklass. :)

Har faktiskt både K1 Signature och K3 super. Tycker att K1 är galet bra ljud för att vara så liten. K3 blev jag lite besviken på, men det är fortsatt bra. Tyvärr var det fel på en bas i k3 (fixat nu) och har inte riktigt hunnit lyssna in mig efter det. Men det var inte den himlastormande skillnad jag förväntat mig. Men så var mina förväntningar var skyhöga efter K1 Signature...
 

Sledger

Cartier
Har faktiskt både K1 Signature och K3 super. Tycker att K1 är galet bra ljud för att vara så liten. K3 blev jag lite besviken på, men det är fortsatt bra. Tyvärr var det fel på en bas i k3 (fixat nu) och har inte riktigt hunnit lyssna in mig efter det. Men det var inte den himlastormande skillnad jag förväntat mig. Men så var mina förväntningar var skyhöga efter K1 Signature...


I de fall jag lyssnat på K3 så har det varit tillsammans med K-Sub som jag har till K1. Tycker K3 levererade en mycket bättre rymd samt att mid-basen blev mycket bättre. Även om K3 är lättplacerade så blir de ju ändå lite känsligare i placering jämfört med K1.

Har inte haft möjlighet att lyssna på Ki3 än men suktar duktigt efter ett par Signature Discreet. :happyhappy:

Super Discreet kostar 25 men HembioConsult har ett par demoex för 15k som känns som ett riktigt klipp. Inte riktigt läge för mig just nu bara. :(
 

Pope

Cartier
Min ena studiomonitor brann bokstavligen upp härförleden.
Hade inga tillgångar att slå på stort och frågade på ett engelskt musiknörd-forum vad man köper om man inga stålar har. Alla skrek 'JBL lsr305'.
Beställde snabbt från emusic.se. Ca 1300:-/st och jag kan inte nog vråla att det är helt galet mycket högtalare för pengarna.
Bred ljudbild, luftig diskant och fast djup bas för ett par så små monitorer.
Blir ett par till för vardagsrummet!
Aktiva, så det är bara plug'n play!
image.jpg
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Min ena studiomonitor brann bokstavligen upp härförleden.
Hade inga tillgångar att slå på stort och frågade på ett engelskt musiknörd-forum vad man köper om man inga stålar har. Alla skrek 'JBL lsr305'.
Beställde snabbt från emusic.se. Ca 1300:-/st och jag kan inte nog vråla att det är helt galet mycket högtalare för pengarna.
Bred ljudbild, luftig diskant och fast djup bas för ett par så små monitorer.
Blir ett par till för vardagsrummet!
Aktiva, så det är bara plug'n play!
image.jpg
Dom där var riktigt intressanta!
 

joF

Panerai
Enligt mig finns bara ett högtalarmärke.. Ino Audio. Bild på modellen jag äger (dock ej mina exemplar)
bild


Högtalarnas Rolex, med andra ord, inte billiga men ett hantverk oöverträffat för priset :cigar:
 

thomastheswede

Audemars
haha, men lugn nu OBRKV.. Guru Junior liknar ju det farsan hade när han var cool på 70talet.. ;) Men visst är det skönt med att vi har olika tycke och smak :)


ELAC_BS_403_loudspeaker.jpg


006.jpg
Köpte nyligen ett par Guru Junior till mitt "skrivbordssystem" på jobbet (Naim Nait2 och SqueezeBox) och är närmast chockad över hur bra de låter. Kan du leva med utseendet så rekommenderar jag en provlyssning.
 

JohanHLM

Rolex
Gjorde ett märkligt fynd idag som jag misstänkte var något hifirelaterat men jag var och är inte helt övertygad.
Jag antar att det är kraftiga rör till en gammal radioförstärkare eller liknande.
5st var märkta Eimac 4x500 A och 1 st var märkt Philips 4x500A.
Någon gammal HiFi räv som har full koll?
vt144mil-img600x450-1404001336rny8cr25656.jpg
(Bild stulen från Google på en identisk med de jag hittade)
 

par

Patek
2-Faktor
Enligt mig finns bara ett högtalarmärke.. Ino Audio. Bild på modellen jag äger (dock ej mina exemplar)
bild


Högtalarnas Rolex, med andra ord, inte billiga men ett hantverk oöverträffat för priset :cigar:
Hade ett par pi60 innan, håller med om att de var bra. Tyvärr känner jag att det är kul med lite snygg finish på en så dyr produkt vilket mitt par åtminstonde saknade. Svårt att få samma nivå som ex mina Sonus Faber hade när det är "hemmabygge"
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Verkar som jag får ha kvar mina Dynaudio. Det är ingen som sitter inne på en vettig förstärkare till salu?
 
Topp