• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bada med '50m' klockor - Gör ni det?

Badade som sagt med APn igår, har tidigare duschat/badat osv med den och den kommer få följa med ner i plurret regelbundet i sommar, fick lite kommentarer om att jag 'vågade' bada med den då den bara är '50m'...

Här är ett diagram (Finns flertalet olika) men här är Seikos
seiko_waterchart.jpg



För min del gällande just APn så har jag inga betänkligheter när det gäller vanligt sommarbad i havet eller poolen, dvs ingen snorkling med simfötter eller dykning...

Den har skruvad krona (t.ex Jumbon har väl oxå 50m men ingen skruvad krona?) och min kompis Daniel hos Eriksson Urhandel (Som tidigare jobbade på NK i GBG när dom blev AD för AP och har sålt AP i flera år) säger att det är lugnt, samma sak sa Martin hos Nymans Ur när jag lämnade in den för den utökade 3års garantin där det även ingår trycktest, han har själv en 15300 som han badar med hela tiden...verkar som AP helt enkelt är snåla med vattentätheten iallafall på 15300...

Hur tänker ni, badar ni med '50m' klockor generellt, eller endast om det är skruvad krona, eller inte alls, kan förstå att man är liite mer försiktig med kronografer eller vintage...

Man får väl förutsätta att man trycktestar den med jämna mellanrum...

Kort sagt hur tänker ni?

Nybadade APn...

E0F3FCC2-AE6F-4704-836F-56D3251722F1_zpsaunjc5dj.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Helt rätt av dig MK. Du har en så ny och fin RO med skruvad krona, jag hade gjort lika dant.
Själv har jag ju Jumbon utan skruvad krona. Då den är relativt nyservad och trycktestad ner till 50m så duschar jag med den och är inte rädd vid diskning eller bad av barnen. Jag skulle även kunna bada med den, men tvekar nog för det då den är gammal och just i avsaknad av skruvad krona. Jag som dyker vet vilket tryck 50m motsvarar, så igentligen vore det lugnt.
100m med skruvad krona badar jag och snorklar med utan betänklighet (så länge de är moderna och inte oservade vintage). Jag har min Tudor Jumbo från -79 som är relativt nyservad och trycktestad som jag med glädje badar med trots bara 100m. Nu har den ju oysterboetten med twin lock krona. :watching:

image.jpg


image.jpg
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Nu har jag ingen klocka i samma prisklass, men 50 och uppåt är helt klart något som jag badar med. Nu har jag en klocka utan skruvad krona och 100 meters vattenskydd på mig som jag aldrig skulle tveka på att bada med.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Min speedy är specad till 50 m, men med tryckknappar och utan skruvad krona så låter jag den ligga på stranden i sommar. Sen skulle jag inte få panik om jag skulle glömma ta av den vid ett bad.
 

Isodor

Audemars
Med skruvad krona hade jag gjort det utan prob.

På min JLC ultra thin som är 5 bar hade jag inte hoppat i. (saknar skruvad krona)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du är modig du!! Eller så är jag feg som faan! Har inte badat med vare sig Dweller,Stålfisk,Panna eller Plopp!! Men i sommar.. Då ska det ske! Kanske...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Till en början har jag varit tveksam, men det fungerar ju så kör på!
Nu blir man nästan oroad om man skulle tappa den i värsta fall, vafan. :D
 
C

China

Guest
Har en känsla av de där 50m i specsen är skriven med bälte och hängslen - d.v.s. att klockan klarar väldigt mycket mer, egentligen.
China vet säkert hur det ligger till.

Egentligen så handlar det inte om hur djupt man kan dyka med klockan, utan tätheten under olika förhållanden. ISO 2281 för vattentäta klockor ska man inte förväxla med den betydligt tuffare standarden för dykarur ISO 6425. Det spelar heller ingen roll om klockan har skruvad krona eller inte, är den klassad till t.ex. 5 ATM så kan man lita på klassningen. En klocka som är klassad till 5 ATM tål en simtur eller dusch utan problem, däremot är dykning ingen bra idé. En bra grundregel är att göra en trycktest inför badsäsongen oavsett om det är vintage eller en nyare klocka, så är man på den säkra sidan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark

Simma lugnt.:)
 

Anfield

Panerai
Har ingen 50 meters klocka nu ! men jag hade en Speedmaster
månklocka i några år och den är väl bara 30 eller är det 50 meter ?
I allafall så badade och simmade jag med den helt obehindrat
och det var aldrig några problem.
 
Egentligen så handlar det inte om hur djupt man kan dyka med klockan, utan tätheten under olika förhållanden. ISO 2281 för vattentäta klockor ska man inte förväxla med den betydligt tuffare standarden för dykarur ISO 6425. Det spelar heller ingen roll om klockan har skruvad krona eller inte, är den klassad till t.ex. 5 ATM så kan man lita på klassningen. En klocka som är klassad till 5 ATM tål en simtur eller dusch utan problem, däremot är dykning ingen bra idé. En bra grundregel är att göra en trycktest inför badsäsongen oavsett om det är vintage eller en nyare klocka, så är man på den säkra sidan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark

Simma lugnt.:)

Tack som vanligt, men en liten följdfråga ang skruvad krona, förstår att oavsett om det är skruvad krona eller inte, är den specad till 50m så ska den klara 50m - men bör ändå inte skruvad krona vara säkrare för vattentätheten? eller är det bara ett extra 'skydd' som gör att det troligen är svårade att oavsiktligt öppna kronan?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack som vanligt, men en liten följdfråga ang skruvad krona, förstår att oavsett om det är skruvad krona eller inte, är den specad till 50m så ska den klara 50m - men bör ändå inte skruvad krona vara säkrare för vattentätheten? eller är det bara ett extra 'skydd' som gör att det troligen är svårade att oavsiktligt öppna kronan?
Inte gängorna som skall stoppa vattnet men de hjälper till att pressa ihop packningen och förhindra att kronan dras ut.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack som vanligt, men en liten följdfråga ang skruvad krona, förstår att oavsett om det är skruvad krona eller inte, är den specad till 50m så ska den klara 50m - men bör ändå inte skruvad krona vara säkrare för vattentätheten? eller är det bara ett extra 'skydd' som gör att det troligen är svårade att oavsiktligt öppna kronan?


Jag har haft ett gäng Glycines med WR 200m utan skruvad krona. Inga problem alls. Det är packningarna som är grejen, även om skruvad krona kan hjälpa...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tack som vanligt, men en liten följdfråga ang skruvad krona, förstår att oavsett om det är skruvad krona eller inte, är den specad till 50m så ska den klara 50m - men bör ändå inte skruvad krona vara säkrare för vattentätheten? eller är det bara ett extra 'skydd' som gör att det troligen är svårade att oavsiktligt öppna kronan?
Är skruvad krona inte huvudsakligen till för att man inte, oavsiktligen, skall råka röra på kronan. Någon kommer säkert rätta mig men jag har fått lära mig att man skall undvika att trycka på tryckknappar och röra på kronan när klockan är blöt/under vatten då rörelsen kan innebära att man leder in vatten i klockan.
 
C

China

Guest
Tack som vanligt, men en liten följdfråga ang skruvad krona, förstår att oavsett om det är skruvad krona eller inte, är den specad till 50m så ska den klara 50m - men bör ändå inte skruvad krona vara säkrare för vattentätheten? eller är det bara ett extra 'skydd' som gör att det troligen är svårade att oavsiktligt öppna kronan?

Som Aurum och Denke konstaterar, så hänger det på packningarna och även hur kronan är konstruerad. Och som du själv är inne på så är en skruvad krona en extra säkerhet mot att oavsiktligt öppna kronan och ger ett ökat stötskydd. Man får också möjlighet till högre täthet, då packningen kan komprimeras mer och blir tätare med en skruvad krona.
 
Topp