• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bada med Chronograf

Norrman73

Omega
Har tidigare haft dykare och alltid badat med dem, inga problem såklart.
Har nu köpt en Tudor Heritage Chrono ( 150m )
Tror ni det är lugnt att bada med den i pool o saltvatten eller är det en risk.
Mvh Anders.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Nej, Sälj å köp en fifty istället. Då kan du trycka på knapparna ner till 300m också ;)


Självklart kan du bada med en klocka vattentät till 150m. Låt bli o trycka på knapparna bara :D

Skruvkronorna på kronografen, de kan med andra ord vara ut skruvade när du använder kronografen under vatten?
 

olivetti

Cartier
är klockan provtryckt/tät så är det bara att bada på det är ju därför man köper en minimum 100 m så behöver man inte bekymra sig.
 

Ceramic

Cartier
Skruvkronorna på kronografen, de kan med andra ord vara ut skruvade när du använder kronografen under vatten?
Dom är fasta. Enbart en design grej. Bara trycka på knapparna så startar kronografen.
Haft både daytona och roc. Skruvkrona är ju bara jobbigt. Men klart, är ju en fin säkerhet om man inte klarar laga en chrono som funkar under vattnet :p
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Dom är fasta. Enbart en design grej. Bara trycka på knapparna så startar kronografen.
Haft både daytona och roc. Skruvkrona är ju bara jobbigt. Men klart, är ju en fin säkerhet om man inte klarar laga en chrono som funkar under vattnet :p
Riktigt nice! Men det är ju BP vi snackar riktigt bra lösning.
Hållet med ang skruvkronorna aldrig ägt en krono med skruvkronor men verkar jobbigt. Ser ju snyggast ut med inskruvade kronor samtidigt som man vill använda kronon spontant.

Jälla snygg klocka för övrigt, haute Diver!
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
klart du ska bada, så länge klockan är trycktestad och godkänd! Fast tryck inte in knapparna när du är under vatten med klockan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skruvat eller inte har inte med tätheten att göra utan är enbart för att man inte ska råka vrida på krona eller trycka på pushers oavsiktligt. 150m är enligt de absolut flesta tillverkare tillräckligt för bad/snorkling.

Jag har 3st kronografer utan skruvade pushers som alla tre går utmärkt att bada med. JLCn badade jag med hela förra sommaren.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Trycktest är dock att rekommendera innan man hoppar i plurret.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Skruvat eller inte har inte med tätheten att göra utan är enbart för att man inte ska råka vrida på krona eller trycka på pushers oavsiktligt. 150m är enligt de absolut flesta tillverkare tillräckligt för bad/snorkling.

Jag har 3st kronografer utan skruvade pushers som alla tre går utmärkt att bada med. JLCn badade jag med hela förra sommaren.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Trycktest är dock att rekommendera innan man hoppar i plurret.
Tack för förtydliganden!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för förtydliganden!
Kan ju även tillägga att de flesta kronografurverk har ett ganska hårt första tryck, alltså för att få igång kronografen. Gäller El Primero, JLC, Daytona, ETA 7750/60 så egentligen är skruvade pushers på kronografer ganska onödigt om man hoppar i vattnet med en nollställd kronograf.
 

mouqvist

Rolex
150m är väl lugnt, en klocka som är vattentät 100m kan man bada med och de flesta av oss kanske dyker ner ett par meter som värst. Kronograf eller ej spelar ingen roll, skruvad krona eller ej detsamma.
Tänk på att skölja klockan under kranen för att få bort klor, sand eller salt som skadar packningarna på sikt.
Själv är jag mest rädd för solen när jag är vid stranden. Solar man ett tag kan klockan bli varm och jag undrar om oljorna tycker om en sån behandling. Vad säger ni?
Och btw, snabba temperaturskillnader är inte heller att rekommendera
 
Topp