• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bada med klocka i pool med klor?

Edler95

Breitling
Hej. Jag har en ny Longines HydroConquest Automatic. Den ska vara vattentät till 300 m. Jag undrar om det är helt riskfritt att bada med denna klocka i pool. Tänker främst på om kloret i vattnet kan skada klockan. Tacksam för svar.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Meh! Det är lugnt. Dykare som klarar 300m och lite klor är bara att skölja bort som ovan talare skriver.
Har badat med alla mina klockor. :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag badar i klorvatten med 50m klockor så din är det absolut inga problem med! Se bara till att tryck testa den hos urmakare ibland (1 gång per år eller kanske lite mindre) för att säkerställa att den verkligen är vattentät. En billig försäkring är det ju.
 

Cryssarn

Rolex
Hur reagerar gummit om man har ett sånt på? Torkas det ut snabbare om man regelbundet har den i poolen?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Dök säkert till 2 meters djup med min PO i Tallinn, kompisen frågade, "klarar den av att bada med?"
Ville inte förklara det hela 600 m snacket.

Bara bada fast glöm inte provtrycka klockan ibland.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Hej. Jag har en ny Longines HydroConquest Automatic. Den ska vara vattentät till 300 m. Jag undrar om det är helt riskfritt att bada med denna klocka i pool. Tänker främst på om kloret i vattnet kan skada klockan. Tacksam för svar.
Du får ursäkta, jag blev först lite full av skratt över din fråga. Du är orolig för kloret ska påverka rostfritt stål och safirglas men inte över hur din egen kropp kan påverkas:)
Nej som sagts tidigare, klorkoncentrationen är så låg att den inte påverkar vare sig klocka eller dig såvida inte någon av er är allergisk;)
Inte heller tätningarna i någon större utsträckning. Det är bara en liten del av dom som kommer i kontakt med vattnet. Dessutom är dom mest känsliga för UV ljus och värme, inte vatten.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Förstår inte varför många ska vara så dryga...:(

Att fråga är sätt att lära sig på. Med dryg attityd kommer inga fler att vilja joina forumet...

Exvis är jag själv nojig för min RO som bara är 50m, fastän alla säger till mig att jag kan bada med den (lätt bad).

Till TS, tänk på att skölja klockan noggrant med kranvatten, direkt när su går upp. Är jag på strand eller liknande får det bli lite flaskvatten och när jag kommer hem blir det rejäl sköljning av min smp.

Ha kul med klockan i sommar i dess rätta miljö!
 
Topp