• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Badar ni i havet med era klockor?

Badar du med dina vattentåliga klockor i havet?

  • Ja

    Röster: 300 87.7%
  • Nej

    Röster: 42 12.3%

  • Totala väljare
    342

Taxman

Rolex
2-Faktor
Klart man badar med klockan så länge den är bygd för att klara det samt trycktestad!
 

ErikssonJr

Breitling
Provade att bada i bubbel under Valborg i Uppsala! Är man snabb med att skölja så är det ingen fara.
 

MrPlow

Rolex
image.jpeg

After beach!
 

Espresso

Cartier
Badar alltid med min dykare.
Det enda jag tycker är lite jobbigt med den är att spännet på klockan (en Ulysse Nardin Maxi Marine diver) känns som det har potential att öppnas vilket gör att just dyk blir klocklösa.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag badar inte med mina klockor. Min DJ har jag på läder så det är ju självklart. Explorern är ju på länk så det skulle ju funka men jag är en försiktig general och gillar inte att ha klockan bland vatten, sand och solkräm.
Å andra sidan är jag inte såld på att bada överhuvudtaget...
 

Qvarna

Omega
Självklart är den med. Ser inte hur lite saltvatten ska göra skada på en klocka som är byggd för dykning.
 

Tobemt

Omega
Jag badar eller duschar aldrig med klocka. inte för att jag egentligen är orolig att något ska hända men har blivit en vana att alltid ta av den vid vattenaktiviteter.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Har inga problem att bada med mina täta klockor. Är man på badhuset är jag mer o rolig för att man ska stöta i kakel etc, så lämnar gärna klockan hemma. Provade det med en sumo, och glaset fick lite stryk...

@icalle jag har jobbat ett antal år i Hallandsåsprojektet. Inläckage av vatten i det bygget är inget man skämtar om. På vissa ställen är det 15 bars grundvattentryck!!!
 
Absolut dock är jag lite försiktig med vintage även om det är testat men nog skulle jag kunna göra även det. Övriga badar jag alltid med!
 
Har dåligt samvete 360 dagar om året att jag lagt 60k+ på en dyk-klocka jag egentligen inte behöver. Att bada utan klocka de andra 5 är otänkbart - det är de dagarna hela min hobby lever på!
 

Kai

Rolex
Har ingen dykklocka, dock klockor som tål att badas med. Till stranden tar jag dock ogärna med klockan pga svett, sand, vatten, lek etc.
 

oskarponken

Panerai
Klart man badar med dom! Bra att byta packningar och trycktesta emellanåt dock. Obegripligt att köpa en dykare och sen ta av den när man ska bada.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hur går ett trycktest till egentligen? De testar upp till det tryck klockan ska klara och klarar den det är det fine?
Vad händer om den inte klarar det?

Har precis köpt en begagnad Rolex jag vill trycktesta innan jag utsätter den för vatten.
Men det vore ju jävligt trist att lämna in den och få tillbaka den trasig?

"Nä tyvärr den klarade inte trycket. Här har du den tillbaka trasig"...

Ni som kan! Förklara för mig :)
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nope! Inte för att jag inte skulle våga, anledningen att jag inte gör det är pga att jag är en badkruka :D. Däremot så duschar jag alltid med klockan på :cigar:!
 

J&B

Omega
Hur går ett trycktest till egentligen? De testar upp till det tryck klockan ska klara och klarar den det är det fine?
Vad händer om den inte klarar det?

Har precis köpt en begagnad Rolex jag vill trycktesta innan jag utsätter den för vatten.
Men det vore ju jävligt trist att lämna in den och få tillbaka den trasig?

"Nä tyvärr den klarade inte trycket. Här har du den tillbaka trasig"...

Ni som kan! Förklara för mig :)
Man trycktestar med luft och bygger successivt upp trycket. Maskinen känner av om trycket sedan förändras pga att klockan inte är tät och således släpper in luft och fortsätter då inte att öka trycket. Det händer helt enkelt inget med klockan om den inte är tät men urmakaren bör upplysa dig om att en täthetsservice behövs.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Man trycktestar med luft och bygger successivt upp trycket. Maskinen känner av om trycket sedan förändras pga att klockan inte är tät och således släpper in luft och fortsätter då inte att öka trycket. Det händer helt enkelt inget med klockan om den inte är tät men urmakaren bör upplysa dig om att en täthetsservice behövs.
Jaha, men dåså!
Då är det ju lugnt, antar jag. Och resultatet speglar även vattentätheten? Dvs, om den klarar trycktest (med luft) till 100meter så vågar jag duscha/bada (vatten) emed den sen utan problem?

Vad kostar ett trycktest hos AD? Måste jag lämna in klockan en längre tid?
 
Topp