• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Badguy Laszlo Kolompar - klockbedragare

Chrisse

Patek
2-Faktor
Då jag samkört detta med Ramlösa och konstaterat det finns en röd tråd i tillvägagångssättet.

Mannen började med att maila från itservice-(at)hotmail.com, namnuppslagen som Morgan Gustafsson.
Han önskar att bli uppringd. Ringer upp och vi pratar lite om klockan, han vill köpa den till sin son.

Vi bestämmer träff, och de, han och sonen (enl utsago) dyker upp.

De tittar på klockan och tillbehören, och konstaterar att allt ser bra ut.

Mannen heter Lazslo Kolompar, hans son (kumpan) har jag senare lärt troligtvis är denna Morgan Gustafsson.
Laszlo hävdar att han jobbar på Dahls bageri i Göteborg (där är bara namnet känt då han gjort detta förr)

Vi skriver kvitto, jag noterar personnummer och får se hans pass.

De gör en överföring via mobilbanken (fake-app?) där allt ser OK ut, och drar iväg med klockan.

Dagarna går, mailar och ringer utan resultat.
Dimper ned ett mail där han ber om ursäkt, det blev fel och han skall fixa det.

Händer inget.

Gör polisanmälan med alla upg jag har.
Nu är det bara att vänta.

----

Under tiden har jag gjort lite annat vad gäller detta.
Strax innan affären kollade jag upp denna Laszlo, då hade han en bostadsadress, där han numera ej finns kvar.
MEN på denna adress, där Laszlo tidigare fanns, finns nu bara Morgan och dennas sambo.

Ringt sambon som nekar till allt igenkännande.
Vart på adressen två ggr, senast idag 5/11, då kom jag in i trapphuset, ringde på dörren utan resultat.

Dörren har f.ö varit eller försök till uppbruten, fått nytt lås och dyl.

Pratade med grannarna, de var tyvärr nyinflyttade.

Kommer åka dit igen, det är inte långt bort, tills jag kommer någon vart.

Skall försöka få tag i Morgan och dennas sambo igen, som helt klart har nått samröre med Laszlo, dels mailadressen men också att de var folkbokförda på samma adress tidigare.

Misstänker ju att den 2:a mannen som var med är denna Morgan.

Fortsättning följer
 

Daniel J

Omega
Informera polisen och konfrontera inte själv.

Detta var nog inget slumpmässigt indall dom fick utan ett väl inövat bedrägeri som är ytterst trovärdigt. Omöjligt att värja sig mot.
 

Isodor

Audemars
"lämnat honom" - Kan vara värt att dubbelkolla. Har man haft med sådana här personer att göra med förut så är den enda sanningen att man inte ska tro på något..
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag har haft ett MKT intressant samtal med Polisen nu, de önskar också komma i kontakt med fler som drabbats eller vet något om detta.

Så dra ett PM till mig, så har jag kontakt till Polisen.
 

loco_c

Breitling
Tjena
Skulle du kunna beskriva "sonen"?
Såg ni bilen han körde?
Adressen du har besökt, vilken stadsdel handlar det om?
 

loco_c

Breitling
Sök på Facebook Michae(*=L) taiko* ( *=N)
Sök även på Pamel* ( *=a) Kolompa* (*=r) ( mamma på heltid-gothenburg)
Där har ni dem!
Morgan och hans fru Pamel* Som är med på noterna då hon oxå ringer runt till folk och presenterar sig som Johanna Gustafsson...
OBS !!! På Facebook har Pamel* en vän som heter laszl* Kolompa*.... Kolla in han !!!!
Det här folket brukar inte bo där dem är inskrivna (Kortedala) , de byter oftast efternamn,
Om vindögat är sonen eller svärsonen vet jag inte... Om tjejen är lazsl*s dotter eller svärdotter vet jag inte heller... En familj kan ha olika efternamn allihopa :)
Dem här människorna bryr sig inte så mkt om dem åker fast tyvärr.
Skulder till kronofogden är inte heller nåt som skrämmer...betala tillbaka är inget dem tänkt göra...
Även om polisen har gjort ett bra jobb denna gången (tillhör inte vanligheterna) så dröjer det nog inte länge innan dom är ute på banan igen.
 

Sond

Patek
Sök på Facebook Michae(*=L) taiko* ( *=N)
Sök även på Pamel* ( *=a) Kolompa* (*=r) ( mamma på heltid-gothenburg)
Där har ni dem!
Morgan och hans fru Pamel* Som är med på noterna då hon oxå ringer runt till folk och presenterar sig som Johanna Gustafsson...
OBS !!! På Facebook har Pamel* en vän som heter laszl* Kolompa*.... Kolla in han !!!!
Det här folket brukar inte bo där dem är inskrivna (Kortedala) , de byter oftast efternamn,
Om vindögat är sonen eller svärsonen vet jag inte... Om tjejen är lazsl*s dotter eller svärdotter vet jag inte heller... En familj kan ha olika efternamn allihopa :)
Dem här människorna bryr sig inte så mkt om dem åker fast tyvärr.
Skulder till kronofogden är inte heller nåt som skrämmer...betala tillbaka är inget dem tänkt göra...
Även om polisen har gjort ett bra jobb denna gången (tillhör inte vanligheterna) så dröjer det nog inte länge innan dom är ute på banan igen.

Okey, så vad ska vi göra? Lägga oss ned och dö? Införa avhuggna händer på tjuvar? Var nu glad åt att Chrisse får tillbaka sin klocka och att skurkar faktiskt åker dit.
 

loco_c

Breitling
Förstår inte vad du menar med ditt inlägg sond?
Jag försöker bara hjälpa till här och självklart är jag glad för hans skull, varför skulle jag inte vara det när jag hjälper till?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Det man (vi, alla) kan göra nu är att dra lärdom av detta fall. Vidta säkerhetsåtgärder vid klockförsäljning. Lita inte på motpartens "kvitton", dokument och utsagor. Överlämna inte klockan förrän pengar finns på ditt konto. Skriv ett avtal. Är du i god tro gällande affären skyddas du av lagen även om pengarna senare skulle visa sig vara stulna eller liknande.
 

Sond

Patek
Sök på Facebook Michae(*=L) taiko* ( *=N)
Sök även på Pamel* ( *=a) Kolompa* (*=r) ( mamma på heltid-gothenburg)
Där har ni dem!
Morgan och hans fru Pamel* Som är med på noterna då hon oxå ringer runt till folk och presenterar sig som Johanna Gustafsson...
OBS !!! På Facebook har Pamel* en vän som heter laszl* Kolompa*.... Kolla in han !!!!
Det här folket brukar inte bo där dem är inskrivna (Kortedala) , de byter oftast efternamn,
Om vindögat är sonen eller svärsonen vet jag inte... Om tjejen är lazsl*s dotter eller svärdotter vet jag inte heller... En familj kan ha olika efternamn allihopa :)
Dem här människorna bryr sig inte så mkt om dem åker fast tyvärr.
Skulder till kronofogden är inte heller nåt som skrämmer...betala tillbaka är inget dem tänkt göra...
Även om polisen har gjort ett bra jobb denna gången (tillhör inte vanligheterna) så dröjer det nog inte länge innan dom är ute på banan igen.

Förstår inte vad du menar med ditt inlägg sond?
Jag försöker bara hjälpa till här och självklart är jag glad för hans skull, varför skulle jag inte vara det när jag hjälper till?

Det var väl bara det att inlägget inte osade av positiva omdömen om samhället och de rättsvårdande systemen.
 

Jonazid

Omega
Kanon att klockan iaf nu är i säkert förvar. Även om det tar ett tag innan du får den i handen igen så får du tillbaka den.

Full förståelse att du gjorde hembesök, hade agerat lika dant.
Kanske var bra att du inte kunde konfrontera personen. Blir man förbannad så kan de ske att man slår lite för mycket.

Skickat från min LG-P500 via Tapatalk 2
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Polisen har gjort ett strålande jobb här, det råder ingen tvekan om det.

Vad gäller denna sorters människor kan man inte hur mkt man än anstränger sig säga så mkt positivt tyvärr.

Tack vara ovan inlägg har iaf jag satt ihop fakta och vet vilka alla inblandade är, vart jag kan få tag i dem osv
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
BUMP.

Sedan sist har jag fått 4-5 kontakter med folk som blivit av med klockor, smycken och även laptops.
Han är i farten denna skojaren.
Han har medhjälpare i form av släktingar och vänner, kan även vara en kvinna som ringer upp.

Så skicka/lämna ALDRIG en vara utan att se/ha pengarna i din hand eller på kontot.
 

Erdna

Cartier
Hej,

Vill flagga för att herr Laszlo ser ut och vara igång igen. Starka indikationer på detta, ej utsatt. Som många andra bedragare ser dessa människor ett bra tillfälle att bedra folk genom liknande "Vill helst posta iväg den pga av pandemi" - röd flagg.

Var på er vakt och lägg namnet på minnet.
 
Topp