• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Badsemester med klockan?

Sputniq

Panerai
Vet att detta ämne på sätt och vis behandlats redan, men hoppas att jag får lite annorlunda frågeställning på det hela.

Hur som helst, inom en snar framtid så åker jag ner till Medelhavet på en veckas semester. Med mig tänker jag ha min Pelagos, något min så gott som helt (klock-)okunniga flickvän avrådde mig från med tanke på att den kommer utsättas för många salta bad under veckan.

Kan det ligga något i detta? Behandlar ni era klockor på något speciellt sätt efter en badsemester?

Rent spontant tänker jag att man borde spola den i sötvatten på kvällarna, eller är jag helt off? Och hur gör ni med trycktest när ni kommit hem?

Glad sommar! :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ja :D

Djupet är givetvis inga problem utan tänkte mer på om saltet, i det långa loppet, kan skada klockan på något sätt?

Ang trycktest så rekommenderas väl det att trycktesta klockan inför varje sommar... fast det känns överdrivet.


Äh, saltet spolar du bort. Vridringen kan fastna om det är massor av salt innanför men då är det väl bara att plocka bort vridringen, om det går på Pelagosen.
 

Jonte73

Audemars
Ähh skölj av den på kvällen och vrid bezeln samtidigt som du sköljer så är det inga problem.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Vem i helvete badar på sin semester?
null-22.jpg


Psssst
Det skall nog gå bra att bada med klockan;)
 

Sputniq

Panerai
Om det inte framgick av trådstarten så handlar det inte om huruvida det vore dumt eller inte att bada med den, utan om folk behandlar sina klockor på något visst sätt före/under/efter semestern...
 

joh.jonsson

Panerai
lite av en följdfråga, om man har en relativt ny klocka (inköpt december) inte fan behöver man trycktesta då va? vore fasen om det inte höll tätt menar jag.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Om det inte framgick av trådstarten så handlar det inte om huruvida det vore dumt eller inte att bada med den, utan om folk behandlar sina klockor på något visst sätt före/under/efter semestern...
Behandla klockan med vördnad, d v s som ovan medlemmar säger; spola av den i sötvatten, så kommer det att gå bra. Har gjort så med min Aquaracer i nio år. No problems.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Klart du ska bada med den!

Den Black Bay jag hade fick hänga med på lite allt möjligt i Thailand sist. Bara att skölja av under kranen sen...


Skickat från min Commodore 64
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Fick en rolig kommentar för ett tag sedan när jag köpt min Sub; "Vågar du verkligen hålla den under kranen? :nailbiting:"

Bada på du, den är skapt för värre saker än saltvatten =)
 
Topp