• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

baka visare

Fabian

Patek
2-Faktor
Ni som råkat ut för o-matchande tavlor/visare och vågat er på att baka visare i ugn - kan ni ge lite tips om hur man gör? Jag undrar även ifall guldvisare går att baka eller om det bara är stål? tex visare till DD 1803.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
tack!

undrar dock hur andra visare än just vita speedyvisare blir. ofta man ser utbytta visare till DD och hade varit nice om man kan få lumen att ändra färg där med.
Lumen ändrar säkert färg på ungefär samma sätt men frågan är om guldet missfärgas. Det borde vara mer motståndskraftigt än målad aluminium(?) eller vad speedyvisare nu är gjorda av.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Onej. Dom är fint matchande sedan innan. Jag kom bara att tänka på alla fina klockor man skitigt i pga visarna inte matchat och undrade därför hur lätt det var att baka dem. Dock mest sett folk som gör det till Speedys men Sällan på tex DD.
Om det är relumade visare som ej matchar så kan du låta någon luma om dem igen men i rätt nyans. Svårt att styra hur färgen blir om du slänger dem i ugnen :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Farfars klocka på södermalm i Stockholm har hjälpt mig förr.
Farfars hjälte mig med min fars Certina. Urmakaren (Axel) la ner en hel del arbete med att få till en bra nyans. Först relumade han med en tillblandad "fakepatina"-färgad lume som såg bra ut ända tills han tog klockan utomhus för att kolla nyansen som då visade sig helt fel. Så han fick labba en hel del för att få fram en nyans som även fungerade ute! Resultatet blev riktigt bra i mina ögon;
image.jpeg


Om projektet och före-bilder; https://klocksnack.se/threads/min-fars-dykare-certina-ds-första-generationen-så-här-blev-den.33612/
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Farfars hjälte mig med min fars Certina. Urmakaren (Axel) la ner en hel del arbete med att få till en bra nyans. Först relumade han med en tillblandad "fakepatina"-färgad lume som såg bra ut ända tills han tog klockan utomhus för att kolla nyansen som då visade sig helt fel. Så han fick labba en hel del för att få fram en nyans som även fungerade ute! Resultatet blev riktigt bra i mina ögon;
image.jpeg


Om projektet och före-bilder; https://klocksnack.se/threads/min-fars-dykare-certina-ds-första-generationen-så-här-blev-den.33612/

Riktigt bra ! Snyggt
 
Topp