• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Balansfjäder

B

Banankontakt

Guest
Jag har en gammal damklocka där balansfjädern sitter fastkilad i yttervarvet i en hållare som skruvas fast i balansen. Som det brukar se ut på gamla klockor.
Är det någon som har en bra metod att ta lös kilen som fäster balansfjädern i hållaren? Hållaren på yttervarvet alltså. Det är ju lite tråkigt om man slinter och gör en tjorv av balansfjädern!

Wegde pin verkar låspinnen kallas på engelska.

Balansfjädern är bytt tidigare men den ser ut att vara pinnad lite för långt in. Några varv tar i varandra. Men formen på fjädern är fin så den går inte att böja till. Att förlänga fjädern skulle få den att hamna perfekt.

Ska se om jag kan få någon bild på den sen.
 
Senast redigerad av en moderator:
B

Banankontakt

Guest
Det är ett omärkt 15 juvelers damurverk. Jag hade inga bra bilder.
Den det är inte runt heller utan ovalt. Skulle tippa på ett AS av någon typ.
Men metoden att fästa balansfjädern är som på många andra verk.
 
B

Banankontakt

Guest
IMG_5098.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

rogart-63

Patek
Tror inte du ska flytta infästningen? Kan vara så att den redan är injusterad och ev vibrerad? Om du flyttar fuckar du upp haltningen och kommer att behöva justera den oxå?
Försök istället att fixa till formen så att den inte går in i varandra?
 
B

Banankontakt

Guest
Okej, kan vara så. Men fjädern är helt rund den ser ut att ha rätt form. Jag vet inte hur jag skulle kunna ändra på formen. Annars brukar man ju kunna se om den har fått fel form så man kan böja till den.

Klockan riktigt fint som det är när den ligger med en amplitud på strax under 300. Men om man ställer den på kant så börjar den gå alldeles för snabbt. I och för sig hade den 1,3ms beat error vilket är högt. Om man vrider för att justera beat error kanske det är åt rätt håll så varven inte tar i varandra längre. Det får nog bli första testet.
 

rogart-63

Patek
Låter som om spiralen slår ihop när du tiltar den på sidan . Kanske kan du göra nåt sånt här ? Jag skulle aldrig lyckas men nåt sånt . Men kanske är du stadigare på handen? Obs rätt grov skiss .
IMG_20170318_151857.jpg
 
B

Banankontakt

Guest
Spännande, vi får se om jag vågar mig på något sådant! :)
 
B

Banankontakt

Guest
Kan prova att avmagnitisera den och se om det blir någon skillnad.
 
Topp