Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bandhorn med stift

Diskussion i 'Vintage' startad av JohanHLM, 23 december 2015.

1. JohanHLM
    Trådstartare

JohanHLM Friends of KS

Jag slarvade lite när jag ropade hem denna på auktion. Den var beskriven att vara i fint skick men jag såg först när jag vunnit auktionen att ett "stift" på ena övre bandhornet ser ut att vara avbrutet. Jag antar att luggarna intw är virrade över huvudtaget utan att det krävs att det löddas på ett stift, eller? Någon här som har kunskap att göra det eller vet vart jackan vänds mig? Har inte fått klockan än men börjar redan med förarbetet :)
    40234_1_mid.jpg

2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    @Gummo lärde mig att det finns bandstift med hona? Cousinsuk? Ebay?

eriksson850 och JohanHLM gillar detta.
  3. Aurum

Aurum Gubbsnygg

För bästa resultat bör det löddas fast ett nytt stift. Många CS saknar stiften och har hål istället vilket inte är bra då guldlagret är så tunt.

eriksson850 och JohanHLM gillar detta.
  4. JohanHLM
    Trådstartare

JohanHLM Friends of KS

Jag antar att du menar att man antingen får löddas eller borra? För det går väl inte att montera ett bandstift som sitter kavr på den så som den ser ut idag?

5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vet inte hur den ser ut idag, men den måste se likadan ut på båda sidor för att ett stift skall fungera. Om du inte gör en mcgyverlösning.

JohanHLM gillar detta.
  6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Löda fast ett guldstift som @Aurum säger är bästa lösningen och borde gångart få fixat hos varje bättre guldsmed.

JohanHLM gillar detta.
  7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Såg inte att det saknades ett stift i översta luggen. Då måste det ju bytas ut på nåt sätt. Löda dit ett par fasta pinnar kan ju vara ett sätt?

JohanHLM gillar detta.
  8. JohanHLM
    Trådstartare

JohanHLM Friends of KS

Det skulle såklart vara möjligt men det borde väll vara minst lika enkelt att lödda fast en liten bit så att den blir likvärdig orginal?

eriksson850 gillar detta.
  9. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Jo kanske . Men man bör nog borra in stiftet i luggen en lite bit.

JohanHLM gillar detta.
  10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Går inte att borra i dessa tunna ihåliga bandhorn.

11. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Aj fasen är dom ihåliga:oops: Då blir det genast knepigare? Bara rädd att för att löda ett stift direkt på luggen inte kommer hålla särskilt länge?

12. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Är så original så gör man det bara rätt så skall det inte vara några problem. Blir det knas är hela fasta stift den stabilaste lösningen.

JohanHLM, eriksson850 och rogart-63 gillar detta.