Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bandstift går av

Diskussion i 'Diskussion' startad av Oscaro, 11 september 2016.

1. Oscaro
    Trådstartare

Oscaro Biskop

Nu har bandstiftet på min Breguet classique lossnat igen, det är nu tredje gången det händer och bytte stiftet i somras. Är det någon annan som varit med om nått liknande? Förstår att den är känslig då den är i guld, men har inte slagit till den eller gjort något annat spektakulärt. Hade tur som inte tappade klockan nu så slipper en ny service, men ett nytt bandstift med ett styckpris på 1900 sek kommer man inte undan.
    Tacksam för all hjälp!

2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Visa bandstiftshålen och det brutna stiftet?

yonsson och Hexagon gillar detta.
  3. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Ta i med hårdhandskarna mot Nymans/Breguet. Inte acceptabelt att de går sönder så fort som de verkar göra. Du ska i alla fall inte behöva betala för dem om det är så att de går av på mindre än 12 mån...

willbur och Stroboman gillar detta.
  4. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    reklamera! Känns ju kass att det ska gå av efter nån månad vid normalt användande

Stroboman gillar detta.
  5. nissehult

nissehult Friends of KS

Har du bild på skadan? Är det så att bandstiften går av bara sådär så skall det inte vara några problem att reklamera produkten - vi har bra konsumentlagar i Sverige.

Risken finns dock att det är bandhornen eller hålen i bandhornen som spökar och som gör så att stiften inte sitter riktigt som de skall. Lossnar ena änden ur hålet pga något knas med bandhornet/hålet så kan den andra änden av stiftet (som sitter bra) brytas av utav snedbelastningen. Detta går nog inte att reklamera om klockan är äldre än 3 år, utan måste fixas av en urmakare som kan rikta bandhorn/borra hål.

6. Oscaro
    Trådstartare

Oscaro Biskop

Stiftet är inte brutet utan det ramlade ut. När jag kom hem såg jag att klockan hängde löst och bandet satt bara fast från andra sidan. Har försökt ta bild men har ingen bra kamera.
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg

7. Oscaro
    Trådstartare

Oscaro Biskop

Ska prata med ad, men ville först höra om det var någon annan som varit med om något liknande.
    Har lagt upp lite bilder nu, klockan är mer än 3 år men den är nyservad hos ad tidigare i år.
    Får se om jag hinner förbi ad idag så får vi se vad de säger.

Apansson gillar detta.
  8. JayLar

JayLar Borgare

Låter mycket skumt. Har aldrig varit med om något liknande.

9. Oscaro
    Trådstartare

Oscaro Biskop

Update: Nu fått tillbaka klockan med nytt bandstift som nu är fäst med loctite. Tack till @Nymans Ur 1851 för snabb och bra hjälp!
    IMG_3381.JPG

nissehult, Andy7750, Wiliamo och 8 andra gillar detta.
  10. Triumf

Triumf Borgare

...så nu kan du inte byta band?

11. Oscaro
    Trådstartare

Oscaro Biskop

Nej, men byter aldrig band på mina guldklockor själv då bandstiftet är för känsligt. Med ett styck pris på 1900kr är det alltid bättre att vara på säkra sidan och låta ett proffs sköta det!

Strindberg, Apansson och Triumf gillar detta.
  12. Strindberg

Strindberg Biskop

Rätt tänkt!
    Ger dessutom dig väldigt mycket bättre möjligheter att åberopa garanti/godwill för småfix, i och med att din ad vet att det inte varit någon lekman där och brutit

13. hasselnot

hasselnot Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Loctite? i bandstiftshålen? :nailbiting:

14. wayne

wayne Friends of KS

Verkar konstigt vad kommer härnäst, gaffatejp!

15. hasselnot

hasselnot Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ponera nu att det är så man gör... Hur får man bort det tills nästa gång, går det att lösa upp loctite med något som inte skadar boetten. Eller måste man borra?

16. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Det är inte fjädrade stift så vitt jag vet utan skruvar (kan ha fel dock.) och då fungerar loctite alldeles utmärkt. Det fungerar även med vanliga stift men är inte något jag rekommenderar på boetter utan genomgoende hål för bandstiften.

Torsten och yonsson gillar detta.
  17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Man värmer lite men tycker hela grejen verkar märklig.

18. hasselnot

hasselnot Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Aha se där. Hade dock aldrig låtit någon använda loctite på min klocka och accepterat detta som reparation, men vi är alla olika! :)

19. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Är det skruvade stift är det väl inte så konstigt? Har för mig att vissa skruvar till länkar har ngn gucka på sig så de inte ska skruvas loss av rörelser..
    Det finns väl olika typer av Loctite?
    Om jag inte minns fel så är ju de där "rören" i Panerai straps till för att strapets friktion inte ska kunna skruva ut bandstiften. På de Pannor som har skruvade stift då såklart.

20. Oscaro
    Trådstartare

Oscaro Biskop

Ser ut så här, och när jag pratat med urmakaren som föreslog och utförde det så lät det som att han gjort detta en del på andra klockor också. Förstår inte varför det inte skulle vara en bra lösning förutom då att det blir lite krångligare att byta band?
    IMG_3384.JPG
    IMG_3385.JPG

nissehult och Aboynamedsue gillar detta.
  21. Strindberg

Strindberg Biskop

Bättre att du lyssnar på forumexpertisen än din AD. ;)

nissehult, Triumf och Oscaro gillar detta.
  22. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Om nu stiftet är en skruv så är det väl utmärkt att använda loctite. Vill man byta band är det ju bara att skruva ut skruven med rätt typ av mejsel. Det är ju inte superlim .

23. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Du skulle nämnt att det är ett gängat bandstift. Klart att man ska ha gänglåsning på dem, missade dom det gångerna innan? Vi trodde det var vanliga fjädrande bandstift, då hade det hela varit udda.

nissehult och yonsson gillar detta.
  24. Oscaro
    Trådstartare

Oscaro Biskop

Tänkte inte så långt så tar på mig den! Ingen aning ifall de missat det tidigare men det känns inte omöjligt med tanke på att det gick av kort efter jag fått nytt. Blev oavsett åtgärdat utan kostnad så jag är nöjd :)

Aurum gillar detta.
  25. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Japp!
    Har själv bara använt röd och blå beroende på om skruven/bulten ska sitta kvar vid normalt bruk eller vid kärnvapenkrig.

Subby gillar detta.
  26. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Vid samtliga externa skruvar så SKA det vara loctite, oavsett!
    Samtliga länkar med skruv ska ha det, annars är risken att de lossnar rätt hög!

rogart-63 gillar detta.
  27. hasselnot

hasselnot Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ja då är det annorlunda, trodde de hade limmat fast ett bandstift.

Mårtenssons ur Brookfield