Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bandstift med skjutreglage

Diskussion i 'Vintage' startad av Sond, 13 september 2013.

1. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Vill bara kolla en sak. Det finns bandstift med ett skjutreglage. Alltså en liten pinne som sticker upp från innerpinnen och som man enkelt kan använda för att skjuta innerpinnen ut och in. Är ni med?

Men hur är de tänkta att fungera? När man har ett band på klockan(vilket är normaltillståndet) så täcks ju reglaget..?

2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  3. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Rubriken skulle varit bandstift...

4. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

5. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Är till för band med urtag för den lilla spaken.

6. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Det förklarar varför jag fick klippa upp ett läderarmband..:)

7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  8. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Helt ny kunskap för mig. Och ett band mindre har jag nu..:)

9. JS

JS Friends of KS

Man brukar kunna "trycka undan" bandet så att man kommer åt bandstiftet, så har jag gjort på klockor utan genomgående bandhorn

10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Här ser du hur det fungerar. Du drar helt enkelt i pinnen och bandstiftet dras ihop. Fungerar kanon och underlättar byten något enormt. För att sätta dit såna, så behöver man köpa ett verktyg som gör hålet i bandet. finns på watchtool.de eller vad det nu heter. Googla på watch tools.

Molle gillar detta.
  11. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Det där är ju onekligen en innovation. Skära hål i banden... men genialt. Tyvärr är jag nog för konservativ för det..:I Jag har förstått det som ett gammalt "system" och inte ovanligt på äldre klockor. Inte minst Omega. Vet inte om det är korrekt iofs.

12. yonsson

Från:
    GBG
    Man skär inte i banden, man stämplar ut hålet med ett verktyg. Det finns inga nackdelar med detta vad jag kan se.

paradis gillar detta.
  13. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Gör du det..?

14. yonsson

Från:
    GBG
    Nope. Inte än i alla fall. :)
    Vissa band har det när man köper dem. Brady straps har det på alla sina och om man beställer/köper ett band från Camille Fournet, så kan man välja det som tillval.

När man sätter dit bandet, så sätter man in ena änden i ena hålet, sedan drar man ihop stiftet med spaken och sätter bandet på plats. När man släpper spaken, så fjädrar stiftet ut och bandet fastnar. Väldigt smidigt.