Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bandstiftsverktyg 114270

Diskussion i 'Diskussion' startad av penrod, 2 juni 2016.

1. penrod
    Trådstartare

penrod Torpare

Hej,

Vilket bandstiftsverktyg använder ni som har en Rolex 114270 för att ta av och sätta på länken? Har googlat frenetiskt och många verkar ha köpt verktyg med för breda gafflar(bla horotec).

Enligt denna tråd verkar en Bergeon 6767-F fungera:

http://forum.tz-uk.com/showthread.php?367286-Which-spring-bar-tool-for-a-114270

Men samtidigt hittade jag följande på Amason för just en 6767-F:

"Solid tool, tips need to be constantly tighten. I specifically bought this for my rolex explorer 114270. I don't know if this was the right size tool but the fork tip could not fit the spring bar unless at an angle which I had the hardest time putts the bracelet back on"

Tack på förhand!

2. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Jag har nog 3-4st 6767-F liggande hemma och passar. "F" = Fine, passar utmärkt på moderna Rolex.

Weasel gillar detta.
  3. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
  4. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Jag har en 114270 och 6767, den breda gaffeln är alldeles för stor. Jag tycker den lilla gaffeln är för stor också, jag tog en platt liten instrumentmejsel för att ta bort bandstiften istället vilket gick mycket lättare. Gaffeln går inte riktigt in där länken sitter för mig, kanske går om man våldtar rejält men inget jag hade gjort.

5. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Som jag har förstått så är den lilla gaffeln för länk och den stora för läder/gummi.

6. penrod
    Trådstartare

penrod Torpare

Tack, nej det jag misstänkte. Använder ju ogärna våld för att få ner den. Förstått att vissa filar till gafflarna på 6767-F och sina Horotecs men känns onekligen bökigt. Hur många mm är din instrumentmejsel?

7. Margarinkungen

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Jag har satt en liten taperemsa på baksidan av bandhornen för att inte repa dom. Sen kör jag med en vanlig bergeon bandstiftsverktyg men gafeln får inte vara större än 1mm i diameter annars får du inte in den. Jag har köpt mitt verktyg på cousinuk rekommenderar inte att du köper billigaste på eBay utan köp ett riktigt verktyg (https://www.cousinsuk.com/product/spring-bar-tool-bergeon-6767f-fine-ends) eftersom dom billiga går sönder och det riskerar då att bli skador på klockan. Lycka till

8. Airman

Airman Präst

Det här var en bra tråd. Jag var precis på väg att köpa mig ett 6767f till min Explorer 14270. Då avvaktar jag. Tack.

Margarinkungen gillar detta.
  9. penrod
    Trådstartare

penrod Torpare

Hej,
    Var idag och införskaffade små mejslar. Är storlek 0,8mm som behövs för att gå ner i hålen. Hålen i sig är nog 1mm, så därav att det är så tajt med Bergeon 6767-F som är just 1mm. Hursomhelst känns det rätt svårt att få loss länken med mejsel måste jag säga, faller väldigt lätt tillbaka i hålet när man "fått ut den" på ena sidan. Så sitter någon på andra tips om ett verktyg som fungerar på just denna modell, eller tillvägagångssätt med mejseln (tapear givetvis redan baksidan) så får ni gärna dela med er. Tack!

10. Margarinkungen

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Jag drar samtidigt i bandet, så släpper den på ena sidan så blir stiftet lite snett och lossnar helt när du lossar det på andra sidan. Tänk på kronans rikting när du sätter tillbaka länken. Annars blir länken lätt upp och ner och du får göra om det igen

penrod och Point Blank gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield