Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bandval till Heuer.

Diskussion i 'Vintage' startad av easy rider, 6 januari 2014.

1. easy rider
    Trådstartare

easy rider Dead Man Walking

Med en sub är det lätt, släng på en länk och du är hemma. Med en kronograf är det svårare, jag tycker bandet spelar en större roll på dessa. Jag har trakasserat TorNet och fått många tips om passande band, då främst handgjorda. Mailade en av dessa och fick svar och en länk på olika typer av band:
    https://skydrive.live.com/redir?resid=88F1E29A0ED8D7E0!936

Gillar många av dom, men har hela tiden haft en tanke om ett lite mer elegantare och tunnare band till min Heuer och vet inte i fall dessa blir grövre. Jag vet att Per körde nåt schysst på sin Daytona.

Så, ge mig förslag och vägledning. Kanske något av de jag fått i förslag ovan? Ett Heuer-spänne ska också inhandlas för att göra den komplett.
    Så länge sitter den på detta band jag snidade igår, som känns rätt många av de i länken ovan. Ser snyggt ut men lite för grovt tycker jag.

Fixoflex, LongCon, krämbulle och 2 andra gillar detta.
  2. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Gillar racingband till kronografer och skulle gått på ett sådant. Skulle dock välja ett ljusbrunt till din Heuer, mest därför att jag tycker det är superläckert till svart tavla. Jag tycker stilen på det du snidat är kanon.

easy rider, Fixoflex och LongCon gillar detta.
  3. Rholm

Rholm Friends of KS

Tycker du ska beställa ett band från Heuerville Straps, så kan du passa på att köpa ett spänne i samma veva......jag är supernöjd med mina därifrån.

TorNet gillar detta.
  4. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Jag bar min gamla Autavia (2446?) mest på NATO (såklart...) i fältmässiga färger (primärt grått), men relativt ofta på skinn-NATO (där den gjorde sig väldigt bra) och några gånger på Bund (för flygarstuket).

5. Rholm

Rholm Friends of KS

.....såg länken nu, DB 10 strapsen är också fina. Mycket att välja på där.

6. _jonte

_jonte Friends of KS

easy rider, TorNet och KMS gillar detta.
  7. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Håller med _jonte här! Riktigt coola.

Å andra sidan så gillar jag skarpt racingstraps men kan ibland tycka att bara för att det är en kronograf så behöver man ju inte nödvändigtvis dra på ett racingläder. Hur funkar ett svart vintage/ammo läder till? Lite nyfiken på ett matt mesh också.

8. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snyggt band du gjort! Bra combo. Jag skulle vilja ha ett sånt fast svart och med lite finare söm.

Jag har inte riktigt landat med vad min Autavia ska sitta på. För tillfället har jag ett svart Nato på den. Tycker det funkar bra, då klockan är stor och ger lite flygvibbar, typ Lemania Viggen.

Min Carrera som är mindre och smidigare känns given på Singulars svarta racingmodell. Provade med ett brunt rallyband tidigare, men det svarta blev mycket snyggare till de svarta detaljerna på tavlan.

easy rider och TorNet gillar detta.
  9. easy rider
    Trådstartare

Tack för bra tips, bilder underlättar dessutom. _jonte har varit inne på de där, mest funderat över färgen. Svart kanske? Vet någon hur Corfam känns, är det likt läder, eller mer som tropic? Går att köpa via bukten också, för runt tusenlappen inkl. re-editionspänne.

Db och Heuerville har snygga straps, definitivt, men tycker att de är lite åt de grovhuggna hållet. Kanske inte behöver vara racinghål, utan kanske ett kroko/alligator skulle funka?

Sen har vi ju Cordovan, vore kul att testa det också.

10. _jonte

_jonte Friends of KS

Svart tycker jag. Stilen finns i flera typer, läder, konstläder och typ tropic med.
    Tropicvarianten rätt kul med!

yonsson och easy rider gillar detta.
  11. TorNet

TorNet Friends of KS

Det mest välgjorda band jag någonsin haft är det jag beställde från Giuliano, svart struts(!) i corfam-stil. Bandet är tunt och smidigt som originalet, kanterna är vikta, sömmarna spikraka, hålen symmetriska och perfekta - är väldigt nöjd med detta:

Har nu även ett blått och ett brunt på väg hem, dock inte strutsläder:

Har även provat band från James på db10, helt ok, billigare än Giuliano men inte lika välgjorda. Det nedersta mörkbruna på första bilden är gjort i cordovan och är snyggare i verkligheten än på bild:

Annars är Heuerville som Rholm tipsade om också ett bra alternativ.

yonsson, Wii, KMS och 6 andra gillar detta.
  12. TorNet

TorNet Friends of KS

Corfam är en typ av konstläder, satt som original på Heuer. Det finns nygjorda replikor och äldre liknande band för en hyfsad peng, men ett äkta corfam i 20 mm kan vara knepigt att hitta under 2-3 tusenlappar, här ett exempel:
    http://www.ebay.com/itm/Blue-vintage-Heuer-20mm-original-Corfam-racing-band-NOS-/130278606752

Behöver du någon gång äkta corfam i 22 mm kan du dock PM:a mig...

easy rider gillar detta.
  13. easy rider
    Trådstartare

Det blev Giuliano! Återkommer när jag fått hem det, nu är det bara spänne som saknas.

TorNet och _jonte gillar detta.
  14. _jonte

_jonte Friends of KS

Likadant son TorNet visade ovan? Grymt snyggt isf, tror det blir toppen! :)

15. par

par Friends of KS

Vart säljs Giuliano?

16. Rholm

Rholm Friends of KS

Kolla på OTD, på K&S sidan........han brukar lägga ut straps där.

17. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Bandet du har på nu satt kanon.

18. TorNet

TorNet Friends of KS

par gillar detta.
  19. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Läckra racingband i tråden! Glöm inte bort svart nato som jag tycker funkar mycket bra! Gillar Criss-Cross Autavia
    väldigt mycket med den combon!

Criss Cross gillar detta.
  20. par

par Friends of KS

21. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Måste bara passa på att berömma dina dinkor och band igen. Älskar 70-talsstilen och att du lägger ned tid på att hitta "rätt" band. Njuter av varje bildpost.

TorNet, easy rider och par gillar detta.
  22. JoakimH

JoakimH Bonde

Från:
    Bohuslän
    Jag tycker den är jättesnygg som den är, möjligtvis skulle du kunna prova ett läder med lite mörkare och mindre röd ton.

23. easy rider
    Trådstartare

Så här blev det:

Är väldigt nöjd och kan verkligen rekommendera Giuliano. Riktigt fint hantverk till rimliga pengar. Tack också TorNet för att du svarar på alla mina frågor.

plattfot, JoakimH, TorNet och 9 andra gillar detta.
  24. Rholm

Rholm Friends of KS

Bra där, blev klockrent med Corfam looken....
    Måste nog också styra ihop ett sånt.

Mvh

easy rider gillar detta.
  25. _jonte

_jonte Friends of KS

Snyggt det blev, och kommer bli ännu snyggare när du får slita in det lite! :)
    Wistshot?

easy rider gillar detta.
  26. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Så jävla snyggt, två tummar upp.
    Saknar verkligen min gamla autavia med detta caset.
    /j

easy rider gillar detta.
  27. par

par Friends of KS

28. easy rider
    Trådstartare

Tack. 85€ inkl. frakten, som tog en vecka från Italien. Prisvärt enligt mig, då hantverket är mycket bra. Pm:a om du vill ha kontaktuppgifter, han är mycket smidig att ha att göra med.

par gillar detta.
  29. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Jag satt och tänkte BUND hela vägen fram till att resultatet visades. Fel hade jag. Men bra blev det!

easy rider gillar detta.
  30. easy rider
    Trådstartare

Mkarlsson och _jonte gillar detta.