Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bang for buck!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Spencer, 7 januari 2013.

1. Spencer
    Trådstartare

Spencer Gustav II Adolf Admin

Bang for buck? En jämförelse.

Två klockor, lika i stort. Båda chronos i stål med kvalitativa länkar och coscade urverk. Daytonan kostar ny c:a 95 tkr och c:a 75 tkr som begagnad. Chronomaten c:a 50 tkr som ny och c:a 25 tkr som begagnad. De har båda haft sitt initiala värdefall och frågan är hur mycket de mer kan falla, vad servicekostnaden är samt det mer emotionella i att äga respektive klocka. Man kan tycka att en klocka som kostar 25 tkr är mer bang for buck än en för 75 tkr givet parametrarna ovan men är den det? Givet att ingen av dem faller mer så är det ju bara fråga om en kapitalinlåsningseffekt och en inflationsförlust. För mannen på gatan är nog klockorna likvärdiga och båda har gott renommé men vad tycker ni. Vilken är mest bang for buck och varför?

Pappi, Jockinho, Strindberg och 2 andra gillar detta.
  2. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Daytonan, för att den är snyggare.

Point Blank gillar detta.
  3. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Bratten för att jag inte är förtjust i Daytonan. Annan valfri Rolex och svaret hade antagligen varit annorlunda.

4. leben

leben El Patrón

Daytonan. Kommer aldrig falla mer i pris. Bratten känns inte stabil på längre sikt. Sen har jag aldrig riktigt gillat den Breitlingen vilket kanske färgar mitt svar :).

Maro, vonbahr och yonsson gillar detta.
  5. Daytonan kommer nog visa sig en bättre investering i långa loppet (förutsatt att man har 75k att lägga just nu), mer klassisk och kommer eventuellt gå upp i pris över tid...

Batten är fet och nog ett bra köp för 25kakor...MEN prestigemässigt så är det vinst för Rollen hands down om man nu bryr sig om det...

Allt handlar om man har 25k eller 75k att lägga...och har man 75k och funtar på att slå till på Daytonan så är det nog inte mellan den bratten det står och väger mellan...

Generellt så är väl dom flesta beggade Rolex rätt bra investeringar och dom flesta Brattar inte...

6. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Är det bara för mig som klockorna på bilden ser ut att vara helgulds? ^^

7. Spencer har ALLTID ett guldfilter på när han fotar.....hehe

Jokkmokkswe, 80s, JohnDoe och 4 andra gillar detta.
  8. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

25 kakor för en beggad 7750-krono är i mesta laget, min röst faller på Daytona...

Hade vi däremot fått välja mellan två mer lika (36mm och 3-6-9 subdials) Breitling Callisto med manuella lemaniaverket vi såg tidigare i veckan för under 10 o daytonan hade ju utgången självklart varit det omvända...:)

Min nya favvo, vill ha!

Bifogade filer:

MKRGG, Denke och Gummo gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bang for buck och värdeutveckling rimmar inte alltid med varandra. Vilken klocka som ger mest kvalle / krona har jag ingen aning om, men brattar brukar sjunka i värde utan någon direkt snabb utplaning. I alla fall om man ser till många gamla modellers historiska värdeutveckling. Så om det handlar om att investera pengarna hade jag valt Rolexen.

10. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Daytonan, för den är snyggare, mycket snyggare. Sen är det ju en Rolex förstås.

11. Genta

Genta Borgare

Vore intressant att höra mannen på gatans åsikt. Som klocknörd kan jag inte se dem som likvärdiga. Bättre finish och mer avancerat urverk i Daytonan gör dem för olika, vilket motiverar prisskillnaden.

Håller med om att Breitling aldrig verkar plana ut, utan den faller och faller. Det ska bli intressant om Daytonan håller 75/95 tkr relationen i längden. Utbudet verkar ganska stort. Å andra sidan passar den lika bra på både damer och herrar jämfört med Bratten, vilket ger en större marknad...

Boris Balkan och Stomatologen gillar detta.
  12. Spencer
    Trådstartare

Spencer Gustav II Adolf Admin

Skulle tro att den slutar falla runt 17-18 vilket i kronor räknat bör bli en ok affär för faktiskt en fin klocka.

bartoldous gillar detta.
  13. par

par Friends of KS

Skulle gissa samma sak. Det är ingen av "sneakmodellerna" så därför skulle jag med påstå att den håller sig där. Man kan ju titta på äldre ex och se hur utvecklingen skett. Sen går ju alltid vissa saker i och ur mode tex är ju inte breitlings 90-tals strech-länkar något som står högt i kurs idag men man vet aldrig om det blir på tapeten igen.

14. David

David Bödeln

Chronomat:en ger mig inget bang alls. Vilken klocka som helst som orsakar minsta lilla bang är alltså mer bang for the buck helt oavsett pris, därmed blir det Daytona:n.

:)

15. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Daytonan alla dar i veckan av tre enkla anledningar:
    i Den är snyggast
    ii Den är snyggast
    iii Den är snyggast

16. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Daytonan för dess stilfullhet och historik. Denna Breitling har ett närmast groteskt formspråk... :?

17. Buckshot

Buckshot Stadsbo

Finns det ingen regel mot att gräva upp 2,5 år gamla trådar? :rolleyes:

Landshark, Jens, yonsson och 1 annan gillar detta.
  18. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Haft en sån! Fick i byte här på KS för fem el sex papp. Gick en i vintras för 4 på kaplans:) Det är Bang for the buck och är väl vad man får ge för Lemania verket på bukten.

@Spencer66 fråga svarar jag nej. Ingen av de båda är nå vidare Bang for the buck...

NiklasArvid gillar detta.
  19. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Nu när det gått 2,5år så är ju tråden egentligen relevant igen :) Hur är värdet idag kontra då.. har de fallit, stagnerat, ökat?

20. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kan inget om Breitlingens värde idag.. Men Daytona 116520 står fortfarande runt 75k för en äldre och ca 85k för en nyare...

21. Xalle

Xalle Friends of KS

22. antikmartin

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    Pratade med en urmakare och en firma som levererar delar till urmakare
    Båda hävdar att från april månad är det mycket svårt att få tag på delar till 7750 verk för märken utanför swatch group ( de kan inte lägga lager utan bara beställa exakt den del som gått sönder ) i oktober 2015 skall det vara tvärstopp överhuvudtaget och då blir det ju genast knepigt för breitling gällande 7750 klockorna ( och tex Tudor chrono mfl )
    Även om breitling just nu byter ut verk mot annat verk som de senare kan reparera för humana 4000 kr eller vad det var kan de ju inte i all framtid göra så och därför är nog risken stor att chronomaterna blir svårsålda om det urmakaren sade stämmer
    I övrigt har ju rolex ganska skapliga servicekostnader och ett enastående andrahandsvärde så röstar på Daytona i detta fall.

23. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Lågt räknat finns det nog 30 tusen miljarder gamla 7750 i olika generationer i olika no-name-boetter, reservdelar kommer inte bli ett problem innan polarisarna smält...

swedesoc, Grafton, bartoldous och 4 andra gillar detta.
  24. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Menar du att Breitling inte kommer kunna serva dessa själva i framtiden? Låter ju konstigt i så fall. Kan de serva så är ju problemet löst. Breitling har aldrig varit dyra att serva.

Eurenius och China gillar detta.
  25. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Dessutom kan en duktig urmakare tillverka delar om det kniper... :)

26. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Psis! ...Fast medelåldern på "duktiga urmakare" är väl iofs typ döden-minus-ett-par-vårar...

Asplund, Grafton, Andersml och 3 andra gillar detta.
  27. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tycker personligen Daytonan binder alldeles för mycket cash. Att den sedan inte täcks av de vanliga hemförsäkringarna gör att jag är än mindre sugen. Lite vanilj och ny också men de som gillar den kommer förmodligen ägandet vara smärtfritt och ekonomiskt sunt. Lättsålda är de ju också uppenbarligen med det andrahandsvärdet.

28. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Yep, så här skriver Länsförsäkringar i mina villkor:

par.13.2 Förlust av vaniljsafirare räknas alltid som force majeure/självförvållat/oaktsamhet, du får inte en spänn. pucko. stop.

Denke, Weasel, plattfot och 2 andra gillar detta.
  29. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hehe, men få hemförsäkringar täcker över 50' utanför hemmet idag? Har inte hittat mer än 60', men har för mig att någon erbjöd det tidigare?

NiklasArvid gillar detta.
  30. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Då gäller det min 14270 också, fakk!

Snårtas och NiklasArvid gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield