• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bankfack

SSL

Audemars
Köp ca 5 kassaskåp som du drar i golvet. På dom kan du ha prydnadssaker som växter typ. I dom kan du ha lite sten o så. Å sen fipplar du alla klockorna utom en.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Lösningen är att bli OWG alternativt att ha två klockor och låta frugan bära den andra. Har du ingen fru får du bli en OWG eller skaffa dig en fru :heart:
 
P

Philippe Stern

Guest
Man borde kunna lämna in 1-3 klockor hos Rob.Engström för ca 1000 kr/år (ungefär som kostnaden för ett bankfack). 200 kr/år extra så får den stå i en winder. Bara att gå in ibland och byta klocka när de har öppet. Vakt, larm och allt finns på plats :)
 
P

Philippe Stern

Guest
Ett litet kassaskåp går också bra. Glöm bara inte att göra det strömförande för klåfingrade typer ;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Man borde kunna lämna in 1-3 klockor hos Rob.Engström för ca 1000 kr/år (ungefär som kostnaden för ett bankfack). 200 kr/år extra så får den stå i en winder. Bara att gå in ibland och byta klocka när de har öppet. Vakt, larm och allt finns på plats :)


Det tycker jag låter som en dålig affär för Rob med tanke på vad de livnär sig på.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Guuu vad jag blev sugen på att köpa ett kassaskåp nu! Måste bara övertala Sambon om att vi ska ha ett stort, grått skåp på 150 kg i vardagsrummet.
Matcha med möblerna...

Dottling-Liberty-Barcelona-Safe.jpg



Barcelona-Chair-by-Knoll.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Riksbankens nya depå vid Arlanda ser rejält säker ut kan jag lova om man åker förbi.
Där kanske man får förvara lite klockor om man ber snällt....
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Är ni som skrev om oförsäkrade bankfack verkligen säkra på er sak, att banken inte tar nåt ansvar för förlorad egendom i uppbrutet bankfack och inte har nån försäkring. Jag är inte säker på att ni har rätt nämligen...
 
P

Philippe Stern

Guest
Är ni som skrev om oförsäkrade bankfack verkligen säkra på er sak, att banken inte tar nåt ansvar för förlorad egendom i uppbrutet bankfack och inte har nån försäkring. Jag är inte säker på att ni har rätt nämligen...

http://www.radron.se/Artiklar/Vart-tog-vara-bankfack-vagen/

Försäkring ingår inte
Bankfack, som framför allt tillhandahålls av de fyra storbankerna, finns att disponera i olika storlekar. Och ju större skåpen är, desto högre blir avgiften. Det vill säga allt ifrån ett par tre hundralappar till ett par tre tusenlappar per skåp och år.
Det är utrymmet man betalar för. Någon försäkring ingår inte i priset, förklarar Pär Karlsson.
– Oavsett om man förvarar sina värdefulla föremål i ett bankfack eller i ett kassaskåp hemma måste man som innehavare se till att man har försäkrat dem.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
http://www.radron.se/Artiklar/Vart-tog-vara-bankfack-vagen/

Försäkring ingår inte
Bankfack, som framför allt tillhandahålls av de fyra storbankerna, finns att disponera i olika storlekar. Och ju större skåpen är, desto högre blir avgiften. Det vill säga allt ifrån ett par tre hundralappar till ett par tre tusenlappar per skåp och år.
Det är utrymmet man betalar för. Någon försäkring ingår inte i priset, förklarar Pär Karlsson.
– Oavsett om man förvarar sina värdefulla föremål i ett bankfack eller i ett kassaskåp hemma måste man som innehavare se till att man har försäkrat dem.

Nu vet jag inte vad källan till detta påstående är, men det är skillnad på ansvarsförsäkring och egendomsförsäkring till att börja med. Sedan är det en fråga hur skadan uppstår. Jag är tämligen säker på att banken har en ansvarsförsäkring, så om det blir rån eller inbrott och kunden drabbas ek förslust genom att egendom i bankfacket skadar eller försvinner, så ersätter banken. Däremot har banken ingen sakförsäkring för den enskilda egendomen eftersom banken bara förvarar men inte äger den.
Är ni med på skillnaden.
 

Jonte73

Audemars
Nu vet jag inte vad källan till detta påstående är, men det är skillnad på ansvarsförsäkring och egendomsförsäkring till att börja med. Sedan är det en fråga hur skadan uppstår. Jag är tämligen säker på att banken har en ansvarsförsäkring, så om det blir rån eller inbrott och kunden drabbas ek förslust genom att egendom i bankfacket skadar eller försvinner, så ersätter banken. Däremot har banken ingen sakförsäkring för den enskilda egendomen eftersom banken bara förvarar men inte äger den.
Är ni med på skillnaden.
Dessutom ersätts bara gods som enl avtalet får förvaras i facket.
Så kontanter narkotika och handgranater ersätts ej.
Och joo handgranat har jag personligen bärgat på ett kontor !
 
P

Philippe Stern

Guest
Nu vet jag inte vad källan till detta påstående är, men det är skillnad på ansvarsförsäkring och egendomsförsäkring till att börja med. Sedan är det en fråga hur skadan uppstår. Jag är tämligen säker på att banken har en ansvarsförsäkring, så om det blir rån eller inbrott och kunden drabbas ek förslust genom att egendom i bankfacket skadar eller försvinner, så ersätter banken. Däremot har banken ingen sakförsäkring för den enskilda egendomen eftersom banken bara förvarar men inte äger den.
Är ni med på skillnaden.

Källan är: Pär Karlsson, sakkunnig inom risk- och säkerhetsfrågor på Svenska Bankföreningen

Läs artikel här: http://www.radron.se/Artiklar/Vart-tog-vara-bankfack-vagen/
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Bankfack är mycket svårt att få. Folk väntar i flera år på att få hyra ett. Vill man ha det centralt ,så är det omöjligt.Som någon sa, dom tjänar inte något på det, utan det sågs mera som service, åt gamla,kända /rika bankkunder. Idag handlar allt bara om att göra högra vinster, så då tar dom bort bankfacken.


Konstigt, innan jul ringde jag runt lite och kunde få bankfack i massa olika storlekar hos banker i min närheten.
 

Marquise

Omega
Finns en som heter "How to hide anything", används mest av anarkister och andra vänstervridna individer. Men de är en intressant läsning om man vill gömma något!
 

Whedda

Rolex
Tyvärr är inte något kassaskåp säkrare än personen med tillgång till det. Får man mot all förhoppning påhälsning när man är hemma spelar det ofta mindre roll om man behöver en bulldozer för att bryta upp skåpet. Står någon och hotar dig eller din partner med vapen så öppnar nog de flesta skåpet ändå.

Bankfack löser det relativt enkelt genom att man hur mycket man än vill inte kan komma åt klockorna mitt i natten. Att någon skulle ta ens partner gisslan tills man hämtat klockorna är högst otroligt då det rör sig om helt andra straff och det ger dig möjligheten att ringa polisen. Att de skulle följa med in på banken är extremt osannolikt då de skulle fastna på övervakningskamerorna.
 
Topp