• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Basel 2017 the tråd >>>>>

Oew

Rolex
Jag fick access till Breitling och Sinn i våras, med lite jobb kanske man kan fixa det och några fler till i vår. Men får se, är ett tag kvar men kan jag fixa lite access så åker jag nog.
Är nog på en resa ner ifall man får lite kul möten. Kan också höra runt lite
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Funderar på att smita ner nästa år igen.
Har man ett brinnande klockintresse så tycker jag att det kan vara värt att åka ner, även om man inte har några möten inbokade. Atmosfären är skön och man får se klockor som man annars bara sett på bild eller youtubeat. Att t.ex. se Jaquet Droz-komplikationerna live är helt galet.
Att gå runt i Palace-huset och se klockor från HYT, MB&F, Arnold & Son osv. var bland det bästa. Otroliga komplikationer.
 
Minst en ny Tudor black bay ;)
Jepp, Tudor Black bay Stonehenge med månfas, det har redan avslöjats i en annan tråd.
Bilder har redan börjat cirkulera på nätet, men den kommer självklart bli mycket häftigare i verkligheten

stonehenge.jpg
 

MånsT

Rolex
Är nyfiken på hur en ny SMPc blir med nytt verk. Hoppas inte den blir så hög som nyare PO. Gillar SMPc som den är nu☺.
Bara en gissning, kan mycket väl vara så att Omega låter den va och fokuserar på Speedmasterns jubileum istället.

Edit: men AT med 8900 är nog en lågoddsare.
 
Om Omega släpper en Speedmaster med cal. 321 har de en köpare här det kan jag lova.

Inte för att Lemania 2310 tillverkats sedan någon gång under våren av 1968 ;)
Men en modifikation av Omega 1861 med pelarhjul och vertikal koppling och datumfunktion hade suttit väldigt väl hos mig. (Vertikal koppling är en mycket bättre och kvalitativ lösning som dock är dyrare att tillverka, men den förlorar inget i amplitud när kronografen startas/är igång vilken vanliga normal gör.)
 

MånsT

Rolex
Inte för att Lemania 2310 tillverkats sedan någon gång under våren av 1968 ;)
Men en modifikation av Omega 1861 med pelarhjul och vertikal koppling och datumfunktion hade suttit väldigt väl hos mig. (Vertikal koppling är en mycket bättre och kvalitativ lösning som dock är dyrare att tillverka, men den förlorar inget i amplitud när kronografen startas/är igång vilken vanliga normal gör.)
9300/9900-verken har redan vertikal koppling och datum, risk för överlapp?
 
Det jag snappat upp ryktesvägen så här långt och som väl får ses som riktiga lågoddsare är en ny SMP Diver där kaliber 2500 utgår till förmån för kaliber 8800 och så en ny generation AT med METAS-certifierat urverk; AT 8900.

Det blir spännande att se hur detta påverkar nuvarande De Ville Prestige som ju också får sin kraft från kaliber 2500D. Jag har svårt att se att Omega skulle fortsätta beställa batcher från ETA med denna nu legendariska kaliber enbart till instegsmodellen i De Ville-kollektionen, så förmodligen får vi även se en helt ny Prestige (troligen också med kaliber 8800 då detta är den tunnaste av de automatiska manufakturkalibrarna).

En mycket spännande Baselmässa stundar för oss Omega-fans :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Funderar på att smita ner nästa år igen.
Har man ett brinnande klockintresse så tycker jag att det kan vara värt att åka ner, även om man inte har några möten inbokade. Atmosfären är skön och man får se klockor som man annars bara sett på bild eller youtubeat. Att t.ex. se Jaquet Droz-komplikationerna live är helt galet.
Att gå runt i Palace-huset och se klockor från HYT, MB&F, Arnold & Son osv. var bland det bästa. Otroliga komplikationer.
Vi får synca det lite bättre i så fall, missade dig i våras. Men som du skrev kan det vara roligt att spendera en dag där även om man inte har tillgång till de stora tillverkarna så har många mindre öppna montrar. Även hallen för " urmakar verktyg" var rolig att se samt inga stängda montrar.

Det är för övrigt bara en timme med tåg från Zurich.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

Kson

Patek
2-Faktor
Det jag snappat upp ryktesvägen så här långt och som väl får ses som riktiga lågoddsare är en ny SMP Diver där kaliber 2500 utgår till förmån för kaliber 8800 och så en ny generation AT med METAS-certifierat urverk; AT 8900.

Det blir spännande att se hur detta påverkar nuvarande De Ville Prestige som ju också får sin kraft från kaliber 2500D. Jag har svårt att se att Omega skulle fortsätta beställa batcher från ETA med denna nu legendariska kaliber enbart till instegsmodellen i De Ville-kollektionen, så förmodligen får vi även se en helt ny Prestige (troligen också med kaliber 8800 då detta är den tunnaste av de automatiska manufakturkalibrarna).

En mycket spännande Baselmässa stundar för oss Omega-fans :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Tack ☺.
 

fc2

Rolex
Inte för att Lemania 2310 tillverkats sedan någon gång under våren av 1968 ;)
Men en modifikation av Omega 1861 med pelarhjul och vertikal koppling och datumfunktion hade suttit väldigt väl hos mig. (Vertikal koppling är en mycket bättre och kvalitativ lösning som dock är dyrare att tillverka, men den förlorar inget i amplitud när kronografen startas/är igång vilken vanliga normal gör.)

Eftersom Breguet använder en variant av Lemania 2310 idag så skulle en "billig" Speedmaster sabba en del av värdet på en 500k-kronors Breguet med samma verk så nej, jag tror inte Omega kommer få tillgång till 321 (eller motsvarande verk idag). Men det hade suttit fint om de fått det.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Vi får synca det lite bättre i så fall, missade dig i våras. Men som du skrev kan det vara roligt att spendera en dag där även om man inte har tillgång till de stora tillverkarna så har många mindre öppna montrar. Även hallen för " urmakar verktyg" var rolig att se samt inga stängda montrar.

Det är för övrigt bara en timme med tåg från Zurich.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
Wow vilken vacker tavla på Sinnen :happyhappy:
 
Topp