• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Basel 2017 the tråd >>>>>

J3sus

Omega
Väldigt tyst om Bell & Ross, för visst är dom väl på plats?
Helt otroligt fina nyheter har dom i alla fall.
Screenshot_20170324-180311.png
Screenshot_20170324-180321.png
Screenshot_20170324-180327.png

https://www.bellross.com/mods/baselworld2017/
Snyggt! Vet du något om priser?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Får man fråga varför? :) Det är ingen "bråkfråga" utan jag tycker verkligen att det är oerhört svårt att göra de bedömningarna. Jag hade inte höjt på ögonbrynen om listpriset varit 40´. Inte för att jag har en jättehög med pengar, (vilket jag inte har), och är okänslig för priser utan för att det inte är helt enkelt att veta ibland vad det är man egentligen får betala för...urverk, historia, material eller ibland som det känns rena hitte-på pr-knep.

För min del känns priset också lite för högt. Boetten är väldigt enkel, urverket är förmodligen ETA 2824, läder armband. Allt detta i samband med den platsen som Longines tar i heirarkin gör att klockan blir lite för dyr. Förstås är detta 100% min subjektiva uppfattning.
 

E.Z.

Panerai
NZDmN4z.jpg


Finns det något pris på denna? Kommer den finnas i svenska butiker?

Priset är CHF 6700 ≈ 60000SEK och kommer finnas i Sverige.


Första gången jag ser en bild på claspen;
Skärmavbild 2017-03-24 kl. 00.09.35.png

Tissot Heritage 1948 Chronograph.
Gillar denna skarpt, hade gärna skippat datumet dock.
39,5 mm, 1400€ på läder, 50€ mer för mesh.
https://www.fratellowatches.com/tissot-heritage-1948-chronograph/
P3230194.jpg

P3230210.jpg

Snygga klockor - framförallt Omegan. Men nånstans kan jag tycka det känns oinspirerande med re-makes av gamla klassiker. Skulle hellre se ny design som blir klassiker om 30år. Ofta (långtifrån alltid) är det de fula ankungarna som blir en svan eller de klockor som har en tydlig funktion. Tänk Daytonan som knappt sålde i början, eller ploppen, eller Rolex GMT, eller Nautilusen med helt nytt formspråk, osv. Lite därför jag kan gilla att Rolex slänger ut den vanliga Sea-Dwellern och behåller DSSD. För Sea-Dwellern är en nutids klassiker, och DSSD kanske en framtida.
 

MånsT

Rolex
Snygga klockor - framförallt Omegan. Men nånstans kan jag tycka det känns oinspirerande med re-makes av gamla klassiker. Skulle hellre se ny design som blir klassiker om 30år.
Varför försöka återuppfinna hjulet när man kan kopiera en av sina egna klassiker? Går ju inte att undvika att Omegan är omtyckt av en anledning och att Longinesen är elegant :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
För min del känns priset också lite för högt. Boetten är väldigt enkel, urverket är förmodligen ETA 2824, läder armband. Allt detta i samband med den platsen som Longines tar i heirarkin gör att klockan blir lite för dyr. Förstås är detta 100% min subjektiva uppfattning.

När jag tittar på Longines hemsida och de olika Heritage-modellerna så står beteckningen för varje urverk som L-numrerade. 609, 699, 888 osv. Men jag antar att det är finisherade ETA då eller? Sen så gällande den diskussionen Eta/In-house så tycker jag inte att det är skäl nog att det Inte ska vara prisvärt för runt 20´.
 

MånsT

Rolex
Så är det ju. Och mellanmjölk kommer smaka mellanmjölk även imorgon.
Förvisso men iallafall i Omegas fall så kändes 60års-Speedyn självklar. Skulle nog vilja kalla den en av Omegas lättast säljande produkter och krasst sett så vill företagen sälja. Kan de göra det enkelt för sig så varför inte?
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Får man fråga varför? :) Det är ingen "bråkfråga" utan jag tycker verkligen att det är oerhört svårt att göra de bedömningarna. Jag hade inte höjt på ögonbrynen om listpriset varit 40´. Inte för att jag har en jättehög med pengar, (vilket jag inte har), och är okänslig för priser utan för att det inte är helt enkelt att veta ibland vad det är man egentligen får betala för...urverk, historia, material eller ibland som det känns rena hitte-på pr-knep.
Har helt enkelt svårt att motivera prisskillnaden gentemot andra modeller i heritage-serien. Men det kan vara så att det är priser på de nättare klockorna jag kikat på tidigare.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Lite kul att både Rolex och Omega kollat tillbaka i tiden med sea-dweller skrivet i röd färg och Omega med sina remakes. Det var nog bättre förr ändå...kanske.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Här är Rolex referensen, små förändringar som gör att modellen känns aktuell/modern. Omegas månsidor är riktigt bra men lite för stora och dyra. Att ta tillbaka en serie med de raka bandhonen känns som ett vettigt beslut/försök som ett alternativ till lyra-bandhornen. Men då skulle man kunnat tillföra något lite mer modernt, lite mer techno istället för att kopiera gammal. Tråkig trend vi sett liiite för mycket av på det senaste.

Hade varit svinfett med en 38mm med raka bandhorn i keramik.

Retroside of the moon. Jag skulle vara sugen...
 

evki

Audemars
2-Faktor
När jag tittar på Longines hemsida och de olika Heritage-modellerna så står beteckningen för varje urverk som L-numrerade. 609, 699, 888 osv. Men jag antar att det är finisherade ETA då eller? Sen så gällande den diskussionen Eta/In-house så tycker jag inte att det är skäl nog att det Inte ska vara prisvärt för runt 20´.

Helt rätt, prisvärd är den, men Lingines Legend Diver listar för samma peng och den har intern bezel, 300m osv :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
När jag tittar på Longines hemsida och de olika Heritage-modellerna så står beteckningen för varje urverk som L-numrerade. 609, 699, 888 osv. Men jag antar att det är finisherade ETA då eller? Sen så gällande den diskussionen Eta/In-house så tycker jag inte att det är skäl nog att det Inte ska vara prisvärt för runt 20´.
Jag kanske är ute och cyklar här, men är inte ETA att räkna som inhouse hos Longines, Tissot och dom andra i koncernen? Det roligaste med inhouse är att kunderna är villiga att betala extra för det, när det i vilken annan bransch som helst betyder att tillverkaren har lägre kostnader och således borde vara billigare?!
Tycker annars att just Longines slår dom flesta på fingrarna när det gäller att göra snygga nya klockor med inspiration ifrån arkiven
 
Topp