• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Basel 2017 the tråd >>>>>

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Helt rätt, prisvärd är den, men Lingines Legend Diver listar för samma peng och den har intern bezel, 300m osv :)

Ja, 3atm som i fallet med 45:n känns inte så praktiskt. Jag har fortfarande inte riktigt förstått varför man ens tillverkar case med så dålig vattentäthet.
Uppenbarligen så går det att bygga tunna klockor som inte har en robust konstruktion med åtminstone 10atm. Ett tag fick jag för mig att det handlade om kvalitén på bygget med det motsägs ju, (får man hoppas), exempelvis av tex Reverso där de flesta modeller är 3atm. Med tanke på det tekniska kunnandet som är och de framsteg som ständigt görs är det lite svårt från en lekmans perspektiv att det fortfarande är en sådan usel vattentäthet på flera klockor.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ser stor ut. Kollegan nere i Basel provade... Subdialen ser däremot liten ut.

image.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ser stor ut. Kollegan nere i Basel provade... Subdialen ser däremot liten ut.

image.jpeg

Ja, håller med om att den skulle ha behållt sitt orginalmått på 38mm. I och med att logotypen är så pass liten också blir det oproportionerligt mycket tom yta mellan centrum och 12.

Det syns inte riktigt på bild med subdialen ska tydligen vara konisk mot centrum, dvs inte en jämn nedsänkning som det brukar vara. Skulle ju kunna bli en snygg effekt när man ser den live.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Ja, 3atm som i fallet med 45:n känns inte så praktiskt. Jag har fortfarande inte riktigt förstått varför man ens tillverkar case med så dålig vattentäthet.
Uppenbarligen så går det att bygga tunna klockor som inte har en robust konstruktion med åtminstone 10atm. Ett tag fick jag för mig att det handlade om kvalitén på bygget med det motsägs ju, (får man hoppas), exempelvis av tex Reverso där de flesta modeller är 3atm. Med tanke på det tekniska kunnandet som är och de framsteg som ständigt görs är det lite svårt från en lekmans perspektiv att det fortfarande är en sådan usel vattentäthet på flera klockor.

Vattentäthet är en intressan fråga. Jag personligen tror att alla klockor med mer än 3 atm vattentäthet behöver viss teknisk satsning, t ex skruvad baksida och högre toleranser under tillverkningsprocess. Reverso har en rent tekniskt problem - glaset. Detta fortfarande limmas in (vad jag vet).
 

DrDre

Patek
För min del känns priset också lite för högt. Boetten är väldigt enkel, urverket är förmodligen ETA 2824, läder armband. Allt detta i samband med den platsen som Longines tar i heirarkin gör att klockan blir lite för dyr. Förstås är detta 100% min subjektiva uppfattning.

OM det nu är ett 2824, så måste man ha ngn form av modul/konstruktion för att flytta sekundvisaren.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tycker den är riktigt lyckad. Tänk bort texten Longiness, och lek sedan med tanken att man skulle gissa märke. Jag skulle nog gissat ngt exklusivt.

Jag gillar tanken! Har för några år sedan kollat på oversize Calatravor från Longines. Dessvärre har jag för små handleder för så pass mycket tavla, den ser t.o.m. stor ut på min kollegas handled. Hans klockor på länk kan jag snurra runt på min handled...

På rätt handled blir den mycket bra.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Känns som #SpeedyTuesday plötsligt blev ännu mer attraktiv, inte mig emot.
Instämmer, var lite orolig att något skit ballt skulle släppas iom 60års jubelium. Visst snagga släpp men tycker Tuesday känns roligare.

Hoppas dock den "äldre" länken kan köpas som reservdel.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ny variant på Slim d´Hermés med blå tavla och i platina! Helt makalöst vacker och hela modellnamnet gör sig bäst på franska, Slim d´Hermés Quantiéme Perpétuel Platine :) (sorry alla frankofiler för felanvändning av accenterna)

39,5mm. Perpetual calendar, en andra tidszon 1-12 med dag/natt-visning i den lilla cirkeln. En trevlig detalj på månfasen är att månen är i pärlemo.
Vaucherverk med micro-rotor som är modifierat av Hérmés, som jag förstår det står de bakom perpetuell calendar-komplikationen.


Slim-d’Hermes-Quantieme-Perpetuel-Platine-pre-Baselworld-2017-1.jpg
Slim-d’Hermes-Quantieme-Perpetuel-Platine-pre-Baselworld-2017-2.jpg
Hermes-Slim-QP-Platine.jpg
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Ny variant på Slim d´Hermés med blå tavla och i platina! Helt makalöst vacker och hela modellnamnet gör sig bäst på franska, Slim d´Hermés Quantiéme Perpétuel Platine :) (sorry alla frankofiler för felanvändning av accenterna)

39,5mm. Perpetual calendar, en andra tidszon 1-12 med dag/natt-visning i den lilla cirkeln. En trevlig detalj på månfasen är att månen är i pärlemo.
Vaucherverk med micro-rotor som är modifierat av Hérmés, som jag förstår det står de bakom perpetuell calendar-komplikationen.


Slim-d’Hermes-Quantieme-Perpetuel-Platine-pre-Baselworld-2017-1.jpg
Slim-d’Hermes-Quantieme-Perpetuel-Platine-pre-Baselworld-2017-2.jpg
Hermes-Slim-QP-Platine.jpg
Jag är förtjust i den serien. Säljs klockorna i Sverige?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Ny variant på Slim d´Hermés med blå tavla och i platina! Helt makalöst vacker och hela modellnamnet gör sig bäst på franska, Slim d´Hermés Quantiéme Perpétuel Platine :) (sorry alla frankofiler för felanvändning av accenterna)

39,5mm. Perpetual calendar, en andra tidszon 1-12 med dag/natt-visning i den lilla cirkeln. En trevlig detalj på månfasen är att månen är i pärlemo.
Vaucherverk med micro-rotor som är modifierat av Hérmés, som jag förstår det står de bakom perpetuell calendar-komplikationen.


Slim-d’Hermes-Quantieme-Perpetuel-Platine-pre-Baselworld-2017-1.jpg
Slim-d’Hermes-Quantieme-Perpetuel-Platine-pre-Baselworld-2017-2.jpg
Hermes-Slim-QP-Platine.jpg

Ser riktigt trevlig ut!
 
Topp