• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Basel 2017 the tråd >>>>>

MånsT

Rolex
Kan någon svara på varför tillverkare undanhåller info om nya klockor? Både denna och Blue Side of the Moon-Speedyn har jag inte sett ett skvatt om i media, istället scrollade jag förbi bägge av en slump på Instagram. Bör inte Omega som säljare av något vara villiga ge ut ny info?

Edit: även den svarta keramiska PO-kronon har varit osynlig.

Screenshot_20170326-165816.png
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Mycket roligt från Basel i år. Jag är inte mycket för "skeletal dials" men jag tycker att den nya defy el primero är jäkligt snygg! Öppnade definitivt ögonen för mer skeletal dials och Zenith överlag! Tycker dock att sekundvisaren kunde varit helt röd istället för bara toppen men nu gnäller jag på smådetaljer ;)

type21b.jpg

Den finns även med stängd urtavla får den som föredrar det, även om den du postade också är min klara favorit. Det är något speciellt med färgtonerna både på den här men framförallt Grand Date som Zenith har fått till något otroligt bra.

Här är bilder på de två andra varianterna av Defy och en video där man ser funktionen med 1/100-tidtagningen.

EDIT: Jag älskar såna här videos där man får se hur urverket på ett väldigt Sci-Fi-aktigt sätt smälter samman...mäktigt sanna mina ord :)

EDIT 2: Bild på rotorn som ju är ett mästerverk i sig.

dep21_soldier02.jpg
dep21_soldier03.jpg
dep21_mvmt02.jpg


 
Senast ändrad:
Kör! Relativt överkomligt också, inte alls något fantasipris. Vill minnas att jag läste ca €7000 nånstans.
Ja men hittar dock inte hur man köper den. Finns inte med på hans hemsida än, men man får väl testa att maila och se om man får svar.

Ingen som köpt nått från Ryssland? Anar att saker lär kunna "komma" bort på posten därifrån?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Den finns även med stängd urtavla får den som föredrar det, även om den du postade också är min klara favorit. Det är något speciellt med färgtonerna både på den här men framförallt Grand Date som Zenith har fått till något otroligt bra.

Här är bilder på de två andra varianterna av Defy och en video där man ser funktionen med 1/100-tidtagningen.

EDIT: Jag älskar såna här videos där man får se hur urverket på ett väldigt Sci-Fi-aktigt sätt smälter samman...mäktigt sanna mina ord :)

EDIT 2: Bild på rotorn som ju är ett mästerverk i sig.

dep21_soldier02.jpg
dep21_soldier03.jpg
dep21_mvmt02.jpg



Dom där är helt klart balla, både tekniskt och designmässigt. Retroflirt på rätt sätt tycker jag, boettform från förr men i helt ny skepnad.

Hur stora är dom?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Dom där är helt klart balla, både tekniskt och designmässigt. Retroflirt på rätt sätt tycker jag, boettform från förr men i helt ny skepnad.

Hur stora är dom?

44mm och 14.5mm på höjden...

EDIT: Håller med om boetten och den skiljer sig från rätt mycket annat. Det jag menade med färgskalorna på Grand Date exemplifieras bra av den här bilden...ljuvligt.

cepgdfo_prshot01.jpg
 
Mycket roligt från Basel i år. Jag är inte mycket för "skeletal dials" men jag tycker att den nya defy el primero är jäkligt snygg! Öppnade definitivt ögonen för mer skeletal dials och Zenith överlag! Tycker dock att sekundvisaren kunde varit helt röd istället för bara toppen men nu gnäller jag på smådetaljer ;)

type21b.jpg

Intressant kontruktion på verket. Balansreglage och visare på samma sida!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag tror inte att den här har varit uppe i tråden än. Första dykaren från Bell & Ross med deras karakteristiska fyrkantiga case, BR03-92 Dive.

42 x 42mm case, WR 30bar. Jag har inte hittat något mått hur den bygger på höjden, mer än att baklocket är 1mmtjockare än på BR03-92 Steel. Även safirglaset har ökat i tjocklek från 1,5mm till 2,85mm men oklart hur det påverkar höjden. Skruvad gummiklädd krona för bättre grepp. Kommer med gummiband med ett vanligt spänne, samt ett elastiskt band i syntetmaterial med kardborrekoppling som tydligen ska fungera under vatten och vara anpassad för att så enkelt som möjligt fungera utanpå dykardräkten. Självklart levereras klockan i ett vattentätt Pelicase :) Stenhård klocka och jag gillar verkligen looken. Nu blir det bildkavalkad.

Samtliga bilder är lånade och all info är hämtad från bl.a. WUS och Bell & Ross

BR-03-92-Diver.png
Bell-and-Ross-BR03-92-Diver-Baselworld-2017-12.jpg
G57-10-BR03-DIVER.jpg
Bell-Ross.jpg
Jag trodde aldrig att jag skulle vilja ha en B&R men det är något unikt med den där asså! En väldigt trevlig och udda ISO6425!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Ok, jag tycker att man kan se en del detaljer som är lika och eftersom ingen nämnt den andra klockan som vi antyder på men alla vet vilken det är så.. Hade en mindre erkänd tillverkare gjort en likadan klocka hade det skrikits kopia på en gång. Sen gillar jag TH i övrigt men tyckte att den här kändes lite konstig.
SKX009?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det här släppet från Rado var riktigt, riktigt trevligt. Modellen heter "James Cook" och är en remake på deras modell med samma namn och som tillverkades i ca 8.000ex mellan 1962 och 1968.

En dykare på 37mm i stål och med plexi, keramisk bezelring, vattentäthet 10bar och 80h gångreserv. För en gångs skull så har de varit den ursprungliga storleken trogen, kul och annorlunda grepp i jämförelse med det mesta andra som nylanseras. Måtten lug-lug är 43mm och höjden 11mm. Verket är ett ETA med den något osmidiga beteckningen 11 1⁄2 ETA C07.611 och en variant på detta sitter i Tissot:s Powermatic 80. Det kommer även en variant i titan som är svulstiga 45mm och har en vattentäthet på 20 bar. Jag har tyvärr inte hittat några priser.

Det är extremt oklart vad Rado´s dykare har gemensamt med skäggvård och spelemän, men tydligen finns det något där enligt produktbilderna :)

EDIT: @ERIKSON URHANDEL har ju Rado i sortimentet så förhoppningsvis finns det att beskåda snart på hemmaplan.

Bild 3 är på 45mm i titan och bild 4 på originalet och det mesta av informationen är taget från deployant.com

03.jpg
04.jpg
cat_hyperchrome_763_0501_3_220.jpg
orig.jpg
Riktigt retro läcker :).
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag tror inte att den här har varit uppe i tråden än. Första dykaren från Bell & Ross med deras karakteristiska fyrkantiga case, BR03-92 Dive.

42 x 42mm case, WR 30bar. Jag har inte hittat något mått hur den bygger på höjden, mer än att baklocket är 1mmtjockare än på BR03-92 Steel. Även safirglaset har ökat i tjocklek från 1,5mm till 2,85mm men oklart hur det påverkar höjden. Skruvad gummiklädd krona för bättre grepp. Kommer med gummiband med ett vanligt spänne, samt ett elastiskt band i syntetmaterial med kardborrekoppling som tydligen ska fungera under vatten och vara anpassad för att så enkelt som möjligt fungera utanpå dykardräkten. Självklart levereras klockan i ett vattentätt Pelicase :) Stenhård klocka och jag gillar verkligen looken. Nu blir det bildkavalkad.

Samtliga bilder är lånade och all info är hämtad från bl.a. WUS och Bell & Ross

BR-03-92-Diver.png
Bell-and-Ross-BR03-92-Diver-Baselworld-2017-12.jpg
G57-10-BR03-DIVER.jpg
Bell-Ross.jpg
Vilken fullträff har alltid sneglat på BR, grymt!
 
Topp