• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Basel 2017 the tråd >>>>>

mmh

Panerai
2-Faktor
Provade nya Tudor BB 41 på Heathrow för en stund sedan. Snygg och gedigen klocka men lider lite av samma syndrom som 39mm Explorern, dvs den ser lite platt och obalanserad ut jämfört med 36an. Kostar för övrigt ca 1660 pund skattefritt och ett par hundra mindre med läderrem.

IMG_2761.JPG
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Provade nya Tudor BB 41 på Heathrow för en stund sedan. Snygg och gedigen klocka men lider lite av samma syndrom som 39mm Explorern, dvs den ser lite platt och obalanserad ut jämfört med 36an. Kostar för övrigt ca 1660 pund skattefritt och ett par hundra mindre med läderrem.

IMG_2761.JPG

Förresten, vet att det finns en tråd om de nya Tudor BBna men hittade den inte så postade här istället.
 

ScubaKing

Audemars
Provade nya Tudor BB 41 på Heathrow för en stund sedan. Snygg och gedigen klocka men lider lite av samma syndrom som 39mm Explorern, dvs den ser lite platt och obalanserad ut jämfört med 36an. Kostar för övrigt ca 1660 pund skattefritt och ett par hundra mindre med läderrem.

IMG_2761.JPG

Den ser ofullständig ut, den ser ut att sakna bezelen. Som att någon tagit bort bezelen från klockan.
 

E.Z.

Panerai
Såg i en annan tråd att röd SD verkar ha släppts till AD idag. Någon vet när de andra Basel-nyheterna släpps? Idag också?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Provade nya Tudor BB 41 på Heathrow för en stund sedan. Snygg och gedigen klocka men lider lite av samma syndrom som 39mm Explorern, dvs den ser lite platt och obalanserad ut jämfört med 36an. Kostar för övrigt ca 1660 pund skattefritt och ett par hundra mindre med läderrem.

IMG_2761.JPG
Idiotiskt att göra den i 41mm, ser knas ut.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Såg i en annan tråd att röd SD verkar ha släppts till AD idag. Någon vet när de andra Basel-nyheterna släpps? Idag också?
Bara Rolex vet, dom brukar inte ha en officiell release-dag på nyheterna dom kommer när dom kommer så att säga. Verkar dock som dom haft det på just SD43 denna gång. Oklart om det är/blir samma med övriga nyheter.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Nja, kommentarerna gällde väl snarare i vilken storlek en modell gör sig bäst, inte att alla modeller gör sig bättre i en viss storlek. Två helt skilda saker.
Poängen är dock, hur mycket vi än går in på detaljeri dimensioner mm mm, att folk har olika fysik. Har en klocktillverkare en framgångsrik modell så är det naturligt att erbjuda den i storlekar som täcker in större del av marknaden. Det är ju ingen slump att Rolex har Datejusts i flera storlekar för att locka både slimma damer och tjocka gubbar. Att uppröras av att en klocka man tycker är snygg och proportionerlig på sin egen handled även görs i storlekar där andra med andra storlekar skulle uppleva detsamma är ju bara fånigt. Därav byxliknelsen. Bara för att 36/34 chinos ser snyggast ut på mig så insisterar jag ju inte på att alla andra också måste köpa den byxmodellen i samma storlek.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Poängen är dock, hur mycket vi än går in på detaljeri dimensioner mm mm, att folk har olika fysik. Har en klocktillverkare en framgångsrik modell så är det naturligt att erbjuda den i storlekar som täcker in större del av marknaden. Det är ju ingen slump att Rolex har Datejusts i flera storlekar för att locka både slimma damer och tjocka gubbar. Att uppröras av att en klocka man tycker är snygg och proportionerlig på sin egen handled även görs i storlekar där andra med andra storlekar skulle uppleva detsamma är ju bara fånigt. Därav byxliknelsen. Bara för att 36/34 chinos ser snyggast ut på mig så insisterar jag ju inte på att alla andra också måste köpa den byxmodellen i samma storlek.
Fast tavlan, taveltexten och visarna flyger inte alls på 41mm i sina proportioner medan jag tycker 36mm BB ser bra och balanserad ut.
Att det finns olika preferenser på boettstorlekar är inga konstigheter.
 
Poängen är dock, hur mycket vi än går in på detaljeri dimensioner mm mm, att folk har olika fysik. Har en klocktillverkare en framgångsrik modell så är det naturligt att erbjuda den i storlekar som täcker in större del av marknaden. Det är ju ingen slump att Rolex har Datejusts i flera storlekar för att locka både slimma damer och tjocka gubbar. Att uppröras av att en klocka man tycker är snygg och proportionerlig på sin egen handled även görs i storlekar där andra med andra storlekar skulle uppleva detsamma är ju bara fånigt. Därav byxliknelsen. Bara för att 36/34 chinos ser snyggast ut på mig så insisterar jag ju inte på att alla andra också måste köpa den byxmodellen i samma storlek.
Men det är två olika frågor, den ena är vilken storlek på klockan man föredrar den andra är i vilken storlek en modell gör sig bäst. En person kan t ex tycka att DJ gör sig bäst i 36 mm men samtidigt tycka att det är en för liten klocka för en själv och välja en helt annan modell i större storlek. Snarare än att välja en DJ2 för att den har en storlek som personen gillar.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Men det är två olika frågor, den ena är vilken storlek på klockan man föredrar den andra är i vilken storlek en modell gör sig bäst. En person kan t ex tycka att DJ gör sig bäst i 36 mm men samtidigt tycka att det är en för liten klocka för en själv och välja en helt annan modell i större storlek. Snarare än att välja en DJ2 för att den har en storlek som personen gillar.
Jo men "Idiotiskt att göra den i 41mm" var kommentaren jag kommenterade. Om man sagt "idiotiskt att göra den i 41mm men helt sabba proportionerna från 36an" eller "jag tycker 36an är den snyggare storleken" så är väl det mer legit. Men yonsson och flera andra kommentarer post-Basel verkar mest vara inne på spåret att det är fel i sig att göra modellen i fler storlekar än originalet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo men "Idiotiskt att göra den i 41mm" var kommentaren jag kommenterade. Om man sagt "idiotiskt att göra den i 41mm men helt sabba proportionerna från 36an" eller "jag tycker 36an är den snyggare storleken" så är väl det mer legit. Men yonsson och flera andra kommentarer post-Basel verkar mest vara inne på spåret att det är fel i sig att göra modellen i fler storlekar än originalet.
Den är ful i 41mm, precis som att DJ 2 är ful, hade de gjort den mindre så hade proportionerna blivit bättre. Så det hänger ihop...
 

E.Z.

Panerai
Bara Rolex vet, dom brukar inte ha en officiell release-dag på nyheterna dom kommer när dom kommer så att säga. Verkar dock som dom haft det på just SD43 denna gång. Oklart om det är/blir samma med övriga nyheter.

Fick besked från AD att de kommer i september...2017....
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Kan vara så. Tycker dock personligen att skydwellern är festligare än seadwellern
Så fan heller. Att göra skydwellern i annat än ädelmetall är det töntigaste/sämsta/dummaste rolex gjort.

Edit: dvs lätt att skydwellern är fetare än sea, om den är i ädelmetall.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Dummaste vet jag inte, inte ur ett ekonomiskt och marknadsföringsperspektiv i alla fall
Jag varken äger eller jobbar på rolex. Så ur mitt perspektiv (kundperspektiv) räknas det absolut fortfarande som dumt.

-Dvs, precis det du skriver. Det är så uppenbart att det mjölkas pengar, vilket jag är övertygad om att de "inte behöver". (Klart en verksamhet alltid vill göra mer pengar). Gör en ny stålmodell då?! Ge fan i att förstöra en modell som är "unik" i endast ädelmetall.
 
Topp