• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Basel Topp-10 2017 E's Edition

Yonsson presenterade sin resa här:
https://klocksnack.se/threads/topp-10-basel-2017-yonsson-edition.71879/

Utmärkt! Och han va på plats och har faktiskt pillat på alla klockorna på sin lista!
Det har inte jag! Alla bilder i denna tråd stulna. I de flesta fall med bristfällig hänvisning.

Det till trots kan han ju inte stå oemotsagd. Detta är faktiskt ett disskusionsforum.

Det har tagit några veckor att komma över Sea-Dwellerkalkonen. Inget annat från Basel kändes aktuellt, inga klockor alls faktsikt.. Vissa påstår att Basel 2017 va lite platt. Ekomisk kris på vissa viktiga marknader och tecken på nedgång i försäljning..bla bla bla.. ja ni vet.. Men såhär, med lite distans har det bubblat upp lite favovriter.

Okej, så förutsättningarna är enkla. En tio i topplista helt baserat på googlebilder, andras recensioner och magkänsla.

Min lista är utan inbördes ordning, detta är mina tio soffsurfarfavoriter.

1.
Longine Hertitage 1945
Reedition utan fakepatina. 40mm automat med sub-sekund på tavla i borstad koppar. Hondikee-favorit.

B89A9043_copy.jpg

(Hondikee)

2. TUDOR Blackbay Steel
Japp den har datum, nej det behövs inte under vatten. Men, ja det behövs ovan vatten. Om inte annat när man registrerar sina dyk i loggen. Och framför allt, den lovar gott för framtiden. Tänker BB-Black, gilttavla och datum.

TUDOR-Heritage-Black-Bay-Steel-Baselworld-2017-14.jpg

(http://en.lesrhabilleurs.com/baselworld-2017-tudor-new-timepieces/)

3. Zenith, defy el primero 21. Inte för att jag kommer köpa kunna köpa en sån. Men den uppfyller helt andra behov. Den har klocknördgooglekompabilitet på högsta nivå! Dubbla regulatorer, en till tiden på 5hz, en till kronografen på 50!!!!hz. Massa lull lull. Kolla in den på youtube. Den fräser som en väl inställd puls på tig-svetsen!

zenith_1.jpg

(Hondikee)

4. SEIKO SLA017 LE 2000 ex
Okej, Yonsson har rätt. Några bilder på jag sett på denna är helt sjuka. Så mycket som är mumsigt. 6r15verket är lite lite tråkigt, tycker det har en yxig känsla. 8L, vilket sitter i denna silkeslent. Tavlan, safiren! Grattis till alla som va tidiga på tåget och förbokade en.

downloadfile-3.jpg

(Worn and Wound) ( ja, jag snodde samma bild)

5. Heuer Autavia! Okej, rätt igen. Ja, den har datum! Men de ska vara så.

TAG-Heuer-Autavia-2017-Prototype-10.jpg

(Monochrome watches)

6. G-Shock: 3 maj i år är det Casio event via klocksnack. Med lite tur finns den här då att klämma på: MRG-G2000HT.

MRG-G2000HT-bezel.jpg

(G-Central)

MR-G, Alla G-Shocks värdiga Sensei! Den här har även den klocknördskompabilitet så det räcker. Bla..

Tre parallela tids-Synk system. Efter som ett är lite osäkert, på ett verk som diffar max ca nån sekund om året...

Handknackad aluminiumboett, toppad med blå DLC!
mrgclose__37196.1490381914.600.600.png

(AZ-Finetime)
Kronan packad med stöttdämparmaterial..
World-timer, mm mm mm..
Ni vet den där memet med Simpsonfiguren med pengar i handen.. "Shut up and take my money" .. den känslan.

7. Omega-trippeln:

Väldigt läcker!! Men, det bästa med trippeln var nog att det naturigtvis va någon som hade en orginalserie och postade i trippletråden strax efter releasen. Bara att buga ödmjukt!

Det är alltid så med klockor tror jag! Nån visar upp sin nya fina leksak, nån annan svarar -Japp den e toppen! Här e min byggd i rymdsten och diamant. En specialutgåva för att hedra skaparen... då hen är död nu.

(Ja, jag e lite avis) Nåja, notera att alla tre saknar datum. Trots det får den va med på listan! Så läcker är den!

(De röntgade alla orginalklockor för att få exakt rätt dimensioner, -Just sain)

P3230142.jpg

(Fratello watches)

8. Sky-Dwellern:
Jag har aldrig gillat Rolextavlorna med romerska siffror. Men den nya, med stavindex är mumma! Häftigt verk med annual kalender.

Man kan tixs-vrida på glasringen! Antar det är 10års kö till stål-guldversionen. Så jag hinner bli tillräckligt vuxen för PCL och flutad bezel innan det är aktuellt.

Rolex-Sky-Dweller-Steel-Blue-0352.jpg

(Fratello watches)

9. Oris Aquis ansiktslyft! Den är fin. Svart vridringsinlägg, marinblå sunburt-tavla. Index, visare och lite detaljer på boetten är uppdaterade och känns moderna! Applåder!

För övrigt borde Oris släppa en svarttavlad 65a i 42mm. (Alltså den med aplicerade index). Men det kommer nog inte att hända vad jag förstår.

montre-oris-aquis-2017-4.jpg

(Le Petit poussoir)

10. Kapten Cook? Limited Edition ff? Vad somhelst av PP? Knivskarp Grandseiko reedition? Nja, tror kanske det är något helt annat här.

329.53.44.51.03.001

Ni anar! Bara omega skulle hitta på ett så korkat refernsnunner! Bakom siffrorna döljer sig -Omega Racing Speedmaster Master Co-Axial

SP-SpeedmasterRacing-30432445101001-fuite-small.jpg

(Omega)

Tavlan är halvmatt och visarna i omega-rött! Tydligt och bra för oss som faktiskt vill använda klockan för att läsa av tiden.

9900verk, kisel, supduperexakt, chronograf. Omega påstår den är lite lägre än sina föregångare. Tachyn i Omegas Liquid Metall. Reptåligt. Med tanke på vad de utsatte månklockan för är detta nog något som överlever det mesta.

Ibland undrar jag omega specar sina speedmasters till 50meter bara av gamal tradition och att de egentligen klarar mer. Nästan alla bygger minst 100meters kronografer nu. Det till trots, den är läcker.

SP-SpeedmasterRacing-30432445101001-closeup-strap-small.jpg

(Omega)
 
Topp