• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

basta med uren?

Aron72

Cartier
Vad gör man?
Vanligtvis numera vårdar jag uren lite mer än förr. Dvs försöker att inte misshandla avsiktligt, men ibland står man ju där i simhallen, på ett äventyrsevent eller som nu i en publik bastu.

Valet är lämna klockan i kläderna eller ta den in i bastun? 100m wr och tripple crown???

I bastun ingen tar den iaf, i käderna ingen fysisk påverkan.

Dvs kan man basta med uret utan att det tar skada?
 

Aron72

Cartier
Bra! Sedan jag lämnade 5-10kkr segmentet har jag nog blivit harig. Skiter i värde mm då jag aldrig avyttrar ngt men vill ju inte dra på mig onödiga servicekostnader samt ha respektanla ur på mig.
 

plattfot

Rolex
Vad gör man?
lämna klockan i kläderna eller ta den in i bastun? 100m wr och tripple crown???

Tror inte det är någon större fara att bastubada med en relativt ny/nyservad klocka. Kroppen kyler ju av uret och du sitter väl inte extremt länge i bastun antar jag.
Vänta någon minut innan du tar en kalldusch eller badar isvak så hinner klockan dessutom kyla av sig ytterligare när nu väl är ute i normal rumstemperatur igen.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Bra! Sedan jag lämnade 5-10kkr segmentet har jag nog blivit harig. Skiter i värde mm då jag aldrig avyttrar ngt men vill ju inte dra på mig onödiga servicekostnader samt ha respektanla ur på mig.

Jo, jag förstår dig helt. Men samtidigt tänker Jag, att om jag betalar relativt mycket pengar för en "beater", så bör jag kunna använda den i princip överallt. Kanske lite svartvitt tänk... Men, lite som att jag slutar inte "belasta fjädrarna" för att jag köpt en säng från Hästens.
#Fyllosofi
 

jabla

Sarlacc
Inga problem.

WP_20151121_006.jpg


eller hur @Urkvinnan? :)
 

Maro

Audemars
Nä när det kommer till bastu så får klockan stanna utanför.. Tänker nog inte direkt på att något går sönder, mer att det är obekvämt.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Klart dykarna följer med in i bastun!!
Panerai, Citizen aqualand + Citizen dykare, Seiko monster, Heroic 18 bronzare, H2O, Maurice LaCroix Pontos, Oris Aquis mfl testade av mig än så länge.
 

Skeeter

Panerai
Om du ororar dig så gäller det väl att väljs det som gör minst ont i plånboken, lämna den och kanske förlora den eller ta in den och ev dra på sig en service... vill man inte välja så återstår bara förvaring på tempererat ställe a la Pulp Fiction :arghh:

Jag passar mig bara för att hoppa i kallbadet, eller duscha iskallt med klockan på direkt efter bastu.
Har varit med om att sådana snabba temperatursprång lett till kondens på insidan av glaset.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Ångest. :nailbiting:
Jag kan tänka mig att basta med en klocka om jag kan lägga den i en kylväska jämte mig. Jag blir jättestressad av att se alla bilder på klockor här på KS som blir bastade och badade och duschade, men det är svårt att låta bli att titta.

Äh, vilken dykare som helst värd namnet borde ju klara av det, sitter själv alltid på översta hyllan i min vedeldade bastu rikligt med ånga och gärna länge!
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Äh, vilken dykare som helst värd namnet borde ju klara av det, sitter själv alltid på översta hyllan i min vedeldade bastu rikligt med ånga och gärna länge!
Ångest. Som sagt.
Jag tänker på alla smådelar som blir varma och utvidgar sig och kärvar ihop sig och så får jag ännu mer ångest. Tänk bara på ett plåttak som knäpper i värmen. Järnvägar och solkurvor. Iphonen varnar ju i alla fall och säger att "Nu är temperaturen för hög så nu lägger jag av tills du kylt ner mig" innan den svartnar i bastun, men den stackars klockan har ju ingen sån feature.
Jag förstår ju rent intellektuellt att det funkar, baserat på era empiriska studier, men känslomässigt så vette fanken...
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Ångest. Som sagt.
Jag tänker på alla smådelar som blir varma och utvidgar sig och kärvar ihop sig och så får jag ännu mer ångest. Tänk bara på ett plåttak som knäpper i värmen. Järnvägar och solkurvor. Iphonen varnar ju i alla fall och säger att "Nu är temperaturen för hög så nu lägger jag av tills du kylt ner mig" innan den svartnar i bastun, men den stackars klockan har ju ingen sån feature.
Jag förstår ju rent intellektuellt att det funkar, baserat på era empiriska studier, men känslomässigt så vette fanken...

Tycker du ska följa magkänslan och lämna klockan utanför bastun.
Men du vet hur vi pojkar är!?
Går det så ska man...
 

månljus

Panerai
Bastar inte med klockan på. Inte direkt något aktivt ställningstagande jag har gjort, har mest bara blivit så. Om jag bastar är det vanligtvis hemma hos någon jag känner och då är det bara att lämna den utanför. Skulle jag basta på ett badhus eller liknande så åker den in i ett låst skåp. Har inte funderat så mycket på det, tror faktiskt att jag helt enkelt bara föredrar att vara helt "ren" från allt när jag badar bastu.
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Ångest. Som sagt.
Jag tänker på alla smådelar som blir varma och utvidgar sig och kärvar ihop sig och så får jag ännu mer ångest. Tänk bara på ett plåttak som knäpper i värmen. Järnvägar och solkurvor. Iphonen varnar ju i alla fall och säger att "Nu är temperaturen för hög så nu lägger jag av tills du kylt ner mig" innan den svartnar i bastun, men den stackars klockan har ju ingen sån feature.
Jag förstår ju rent intellektuellt att det funkar, baserat på era empiriska studier, men känslomässigt så vette fanken...
Skulle nog oroa mig mer för iPhonen än för klockan i bastun... :D
 

mackman

Cartier
Självklart att dinkan ska med in i bastun! Urverket hinner inte bli varmt sålänge du inte sitter 45min+
Men även ifall du skulle sitta så länge att urverket blir samma temperatur som utanför så skulle det nog inte vara några större problem ändå! :)
 

David

Bödeln
Har haft klockan med in i bastun flera gånger i veckan i många år, har aldrig haft några problem.

141208-116613LB-06.jpg


Blir klockan så varm att det kan tänkas vara ett bekymmer kommer du att ha bränt dig på den långt innan klockan tar skada.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad gör man?
Vanligtvis numera vårdar jag uren lite mer än förr. Dvs försöker att inte misshandla avsiktligt, men ibland står man ju där i simhallen, på ett äventyrsevent eller som nu i en publik bastu.

Valet är lämna klockan i kläderna eller ta den in i bastun? 100m wr och tripple crown???

I bastun ingen tar den iaf, i käderna ingen fysisk påverkan.

Dvs kan man basta med uret utan att det tar skada?

Jag skulle oroa mig mer för mobiltelefonen. Den mår nog inte så bra av att vara för länge i bastun... :D
 
Topp