Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

basta med uren?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Patric Aronsson, 10 februari 2016.

1. Patric Aronsson
    Trådstartare

Patric Aronsson Friends of KS

Vad gör man?
    Vanligtvis numera vårdar jag uren lite mer än förr. Dvs försöker att inte misshandla avsiktligt, men ibland står man ju där i simhallen, på ett äventyrsevent eller som nu i en publik bastu.

Valet är lämna klockan i kläderna eller ta den in i bastun? 100m wr och tripple crown???

I bastun ingen tar den iaf, i käderna ingen fysisk påverkan.

Dvs kan man basta med uret utan att det tar skada?

2. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Jag har alltid bastat med mina klockor, inga problem.

Edit: Glömde att jag skrev på KlockSnack. Bör nog förtydliga att jag inte bastar med renodlade dress-ur.

Mrsheepshooter, Räven, Urkvinnan och 4 andra gillar detta.
  3. Patric Aronsson
    Trådstartare

Patric Aronsson Friends of KS

Bra! Sedan jag lämnade 5-10kkr segmentet har jag nog blivit harig. Skiter i värde mm då jag aldrig avyttrar ngt men vill ju inte dra på mig onödiga servicekostnader samt ha respektanla ur på mig.

Tripeiro. gillar detta.
  4. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Tror inte det är någon större fara att bastubada med en relativt ny/nyservad klocka. Kroppen kyler ju av uret och du sitter väl inte extremt länge i bastun antar jag.
    Vänta någon minut innan du tar en kalldusch eller badar isvak så hinner klockan dessutom kyla av sig ytterligare när nu väl är ute i normal rumstemperatur igen.

5. Chuck

Chuck Friends of KS

Bastat med min casio terror utan problem

6. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Jo, jag förstår dig helt. Men samtidigt tänker Jag, att om jag betalar relativt mycket pengar för en "beater", så bör jag kunna använda den i princip överallt. Kanske lite svartvitt tänk... Men, lite som att jag slutar inte "belasta fjädrarna" för att jag köpt en säng från Hästens.
    #Fyllosofi

meo_swe och jabla gillar detta.
  7. pederr

pederr Stadsbo

Från:
    Norrland
    Bastu med klocka känns inte rätt, även om den nog klarar det. Den blir kvar i låst skåp.

8. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Mrsheepshooter, Dru, Floduttern och 9 andra gillar detta.
  9. Hugii

Hugii Biskop

Det är väl bara björkris som får följa med i en bastu...eller? :)

Aquastaren gillar detta.
  10. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Nä när det kommer till bastu så får klockan stanna utanför.. Tänker nog inte direkt på att något går sönder, mer att det är obekvämt.

11. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Glöm inte iskall burköl. ( går inte sönder vid eventuellt kast ) och hal blondin

YearZero, M.U, swedesoc och 1 annan gillar detta.
  12. Hugii

Hugii Biskop

Varför kastar du blondinerna så hårt att de går sönder??:clown::bored:

swedesoc gillar detta.
  13. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Klart dykarna följer med in i bastun!!
    Panerai, Citizen aqualand + Citizen dykare, Seiko monster, Heroic 18 bronzare, H2O, Maurice LaCroix Pontos, Oris Aquis mfl testade av mig än så länge.

14. Skeeter

Skeeter Stadsbo

Om du ororar dig så gäller det väl att väljs det som gör minst ont i plånboken, lämna den och kanske förlora den eller ta in den och ev dra på sig en service... vill man inte välja så återstår bara förvaring på tempererat ställe a la Pulp Fiction :arghh:

Jag passar mig bara för att hoppa i kallbadet, eller duscha iskallt med klockan på direkt efter bastu.
    Har varit med om att sådana snabba temperatursprång lett till kondens på insidan av glaset.

15. Urkvinnan

Urkvinnan Präst

Ångest. :nailbiting:
    Jag kan tänka mig att basta med en klocka om jag kan lägga den i en kylväska jämte mig. Jag blir jättestressad av att se alla bilder på klockor här på KS som blir bastade och badade och duschade, men det är svårt att låta bli att titta.

swedesoc och jabla gillar detta.
  16. hovis

hovis Torpare

Kan inte va så farligt om man sitter på nedersta bänken. Tar aldrig av min...

17. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Äh, vilken dykare som helst värd namnet borde ju klara av det, sitter själv alltid på översta hyllan i min vedeldade bastu rikligt med ånga och gärna länge!

Jonaz gillar detta.
  18. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Klart du ska basta med dinkan på, inga konstigheter!

swedesoc gillar detta.
  19. Urkvinnan

Urkvinnan Präst

Ångest. Som sagt.
    Jag tänker på alla smådelar som blir varma och utvidgar sig och kärvar ihop sig och så får jag ännu mer ångest. Tänk bara på ett plåttak som knäpper i värmen. Järnvägar och solkurvor. Iphonen varnar ju i alla fall och säger att "Nu är temperaturen för hög så nu lägger jag av tills du kylt ner mig" innan den svartnar i bastun, men den stackars klockan har ju ingen sån feature.
    Jag förstår ju rent intellektuellt att det funkar, baserat på era empiriska studier, men känslomässigt så vette fanken...

swedesoc gillar detta.
  20. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Tycker du ska följa magkänslan och lämna klockan utanför bastun.
    Men du vet hur vi pojkar är!?
    Går det så ska man...

21. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Bastar inte med klockan på. Inte direkt något aktivt ställningstagande jag har gjort, har mest bara blivit så. Om jag bastar är det vanligtvis hemma hos någon jag känner och då är det bara att lämna den utanför. Skulle jag basta på ett badhus eller liknande så åker den in i ett låst skåp. Har inte funderat så mycket på det, tror faktiskt att jag helt enkelt bara föredrar att vara helt "ren" från allt när jag badar bastu.

22. Dr Puh

Dr Puh Friends of KS

Skulle nog oroa mig mer för iPhonen än för klockan i bastun... :D

swedesoc gillar detta.
  23. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Min galaxy har det jobbigt i bastun då man försöker fota dinkan.

24. Xalle

Xalle Friends of KS

Perkele! klart som korvspad så länge klockan har länk!

theargonaut gillar detta.
  25. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Äh, länk är väl inte nödvändigt?
    Nato,gummi och läder funkar det med.
    Lädret blir lite slitet bara :)

Xalle gillar detta.
  26. Xalle

Xalle Friends of KS

Sant det är bara köpa nytt läder!

swedesoc gillar detta.
  27. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Har bastat med min 116613lb, inga som helst konstigheter.
    Brukar alltid kasta fram den här bilden:
    advertboilanoyster.jpg

joey, rillesnille, Savagear114 och 7 andra gillar detta.
  28. mackman

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Självklart att dinkan ska med in i bastun! Urverket hinner inte bli varmt sålänge du inte sitter 45min+
    Men även ifall du skulle sitta så länge att urverket blir samma temperatur som utanför så skulle det nog inte vara några större problem ändå! :)

swedesoc gillar detta.
  29. David

David Bödeln

Har haft klockan med in i bastun flera gånger i veckan i många år, har aldrig haft några problem.

Blir klockan så varm att det kan tänkas vara ett bekymmer kommer du att ha bränt dig på den långt innan klockan tar skada.

Magnlar, swedesoc och jabla gillar detta.
  30. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Jag skulle oroa mig mer för mobiltelefonen. Den mår nog inte så bra av att vara för länge i bastun... :D

swedesoc och David gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield