• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

basta med uren?

AndyAnd

Cartier
Det är inga som helst problem, basta på!

Vad gör man?
Vanligtvis numera vårdar jag uren lite mer än förr. Dvs försöker att inte misshandla avsiktligt, men ibland står man ju där i simhallen, på ett äventyrsevent eller som nu i en publik bastu.

Valet är lämna klockan i kläderna eller ta den in i bastun? 100m wr och tripple crown???

I bastun ingen tar den iaf, i käderna ingen fysisk påverkan.

Dvs kan man basta med uret utan att det tar skada?
 

PCB

Audemars
Hatar bastu, men varför skulle man ta me sej dinkan om man förövrigt är näck?
Hade känt mej dölöjlig med bara en dinka på kroppen,å alla i bastun hade tänkt: kolla den posern!, som måste visa upp sin rolle till varje pris!
 

Mr Chance

Kalmar
Har bastat med min 116613lb, inga som helst konstigheter.
Brukar alltid kasta fram den här bilden:
advertboilanoyster.jpg
Åh, en reklambild! Ja, reklam är ju ett annat ord för sanning, glömde det. :D
OnT så bastar jag med klocka är jag har en tid att passa, annars inte.
 

M.U

Rolex
Tjejen släpar iväg mig på spa över alla hjärtans dag och satt precis i tankarna om detta. Har bastat med klockan förr och kommer definitivt basta med henne i helgen! (Klockan..)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
En svart klocka borde väl nästan bli varmare snabbare bara av att ligga ute i starkt solsken? Det är väl möjligen kondens då man skulle nojja sig för.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kom o tänka på när man ligger och steker mitt i juni på Mallorca i 7 dagar i sträck, urtavlan blir stekhet vilket förmodligen hela urverket även blir. Måste vara "värre" än att bananbasta 25min på lokala badhuset

o_O
 

Aron72

Cartier
Tja, ännu ett hotellspa, tog mod till mig och bastade med klockan. Vi är nu båda rena och tickar på bra. Kanske inget bra i längden men känndes svårt att lägga den i ett omklädningsrum 50m bort obevakad.
WP_20160301_001.jpg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Bumpar denna tråd då jag tycker det är intressant fråga :)

Bastar med vissa av mina klockor också. Om man är i en bastu som är 80-90 grader i ca 10 min så kan väl knappast klockan hinna bli speciellt varm. Ska försöka ta med tempmätare och kolla detta någon dag!

Nu ska jag och PADI basta!

Edit: Den överlevde men natot blev mörkare när det blev blött :(
IMG_20170912_162359.jpg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nä, det har du säkert bättre koll på än jag. Jag tror dock inte att det är någon överhängande risk för genomsnittsbastaren.
Material rör på sig olika mycket vid extrema temperaturskillnader vilket kan ställa till med problem. Men ett bra vattentätt ur ska klara det ja.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Material rör på sig olika mycket vid extrema temperaturskillnader vilket kan ställa till med problem. Men ett bra vattentätt ur ska klara det ja.
Just det.
Jag tror dock att man skall vara mer försiktig med flytt från kallbad till varm bubbelpool eller badtunna än den relativt långsamma temperaturstegring som sker i en bastu. Luft leder värme ganska dåligt ändå.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Material rör på sig olika mycket vid extrema temperaturskillnader vilket kan ställa till med problem. Men ett bra vattentätt ur ska klara det ja.
För mig som har bastumöjlighet på jobbet så innebar bastun idag 84 grader varmt och blev sittandes i 6min. Torde inte hinna hända så mkt med temperaturen i klockan då?

Har dock inte möjlighet eller vilja att bada isvak efter bastu ska kanske tilläggas utan de är vanlig dusch som gäller
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För mig som har bastumöjlighet på jobbet så innebar bastun idag 84 grader varmt och blev sittandes i 6min. Torde inte hinna hända så mkt med temperaturen i klockan då?

Har dock inte möjlighet eller vilja att bada isvak efter bastu ska kanske tilläggas utan de är vanlig dusch som gäller
Inte om den sitter på armen. Beror iofs på hur isolerat tex glaset är. Känn på det nästa gång. Är ju mest typ isvak som ger de sjukaste temperaturskillnaderna.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Inte om den sitter på armen. Beror iofs på hur isolerat tex glaset är. Känn på det nästa gång. Är ju mest typ isvak som ger de sjukaste temperaturskillnaderna.
Jo precis och som @Pete11 skrev så leder ju luft värme klart sämre än vatten.

Kände så gott jag kunde runt klockan på boett och glas. Upplevde den inte varm men sen är man ju själv uppvärmd också så lite knepig jämförelse kanske. Tryckte den mot kinden för att se om fingrarna ljög men upplevde den inte varm då heller. Hade klockan på armen på ett Nato enligt bilden tidigare
 
Topp