• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bastar ni med era klockor?

JWS

Omega
Älskar att basta, men har hört att det är typ det sämsta man kan utsätta en klocka för. Särskilt om man går från bastun direkt till ett kallt dopp. Gör det dock med G shock och Suunto.

Vad är era erfarenheter av bastubad medelst klocka?
 
Nyare klockor med safirglas ska ju tåla snabba temperaturförändringar. Skulle dock undvika att basta med äldre klockor med plexiglas
 
Nej, det brukar jag inte göra. En gång urmakare sade mig just det samma som du skrev. Inte ens dykarklocka rekommenderas vid bastandet. Vanligtvis vet jag förhand när jag bastar så då lämnar jag klockan hemma tex. när jag går till simhallen. Där behöver man ingen klocka för klockor finns ju på väggarna. Annars håller jag klockan på armen för jag ska inte lämna den tex. i ett skåp någonstans.
 
Nej, det brukar jag inte göra. En gång urmakare sade mig just det samma som du skrev. Inte ens dykarklocka rekommenderas vid bastandet. Vanligtvis vet jag förhand när jag bastar så då lämnar jag klockan hemma tex. när jag går till simhallen. Där behöver man ingen klocka för klockor finns ju på väggarna. Annars håller jag klockan på armen för jag ska inte lämna den tex. i ett skåp någonstans.
Du behöver alltid klocka vare sig det finns på vägg eller mobil! ;)
 

Poppe

Cartier
För något år sen hade jag en invicta som båda badade och bastade med utan oro, den lever än idag men har ingen som helst aning var den är någonstans...
Bastar alltid efter gymmet och där kör jag alltid med min invicta på gummiband. Har kört så (i perioder) i lite drygt två år. Den fungerar klanderfritt än så längt.
 

BCKSTRM

Rolex
Lämnar helst inte klockan utan uppsikt i omklädningrum, så väljer bastuvänlig klocka (typ Sub, Pelagos) vid träning jag vet följs av bastu :)
 

mouqvist

Rolex
Nej, men jag utsätter iofs inte mina klockor för något överhuvudtaget, även beaters! Mest för att det vore jobbigt att behöva trycktesta en klocka med jämna mellanrum för att vara säker
 

Sten

Cartier
I bastun är man naken - ingen klocka in dit. Undantaget är om du bastar på sådant ställe där du inte vill lämna din klocka utanför.
 
Topp