• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

batteridrivna juveler

plattfot

Rolex
Hade för ett antal år sedan en vittalvlad 7A28 kronograf som jag lite överilat sålde till en gentleman på Irland.
Har lite halvhjärtat haft ögonen öppna efter en ersättare och tidigare i veckan dök det upp en på en känd svensk auktionssite.

Säljaren hade gjort sitt bästa för att ta så dåliga bilder som möjligt och kombinerat detta med en nästintill obefintlig obektsbeskrivning. Det brukar sällan vara goda omen. Då jag är ute efter både modellen och ett objekt att dyka ner ett par timmar i under hösten bestämde jag mig för att ändå buda på klockan och jag gick segrande ur budgivningen.

Säljarens bild:


Igår kom den. I ett relativt risigt skick på ytan - mycket ingrott smuts, repigt mineralglas och kronografknappar som knappt går att trycka på då fett, damm och smuts samlats under dem genom årens lopp. Verket kommer behöva en mekanisk service då krono-sekunden stannar då och då och smutsen i juvelerna går att se med blotta ögat - Mums!

Jag är imponerad av verket - Seikos (och världens) första batteridrivna, helanaloga kronografverk med 15 juveler och ställbar gång (tillverkades mellan 1982-1987) vilket ger mig hyfsade odds att få det att fungera som det skall efter en tvättning och oljning.



Nytt glas och en ny sprint till en av kronografknapparna (som jag lyckades sprätta bort när jag plockande ner klockan) är beställda. Vi får väl se om det kommer några bilder på det färdiga resultatet så småningom :).
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Min 7A28 från -83 säger hej
null_zps26034b35.jpg
 
Topp