Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Battle of 'dom nya moderna dressarna' - Rolex vs Omega vs Sjöö Sandström !

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 26 november 2014.

?

Vilken är din favorit?

1. Rolex - Cellini

42 röst(er)
    22,8%
  2. Omega - Tresor

57 röst(er)
    31,0%
  3. Sjöö Sandström - Royal Capital

85 röst(er)
    46,2%
  1. Som sagt, flera märken har ju i år släppt vad jag tycker kvalar in som 'moderna dressare' i guld, lite större diameter (runt 40) och för den som vill ha en dressad klocka som även funkar till lite mer casual kläder...

Jag gillar conceptet med dom här nya, vet att många bara gnäller om att en riktig dressare SKA vara übertunn och typ 36mm och det är väl fine, men då blir det väldigt snäva användningsområden på dom tycker jag personligen iallafall...

Dom jag tänker på är nya Rolex Cellini, Omegas nya Tresor och så vår egen Sjöö Sandström med Royal Capital, jag har nu klämt på alla IRL och tänkte ge några första intryck av alla......

Omega - Tresor
    pris 99k (tror jag)
    40mm
    manuell

Den utav dom med det mest klassiska utseendet i min bok, IRL så kändes den rätt stor och tunn och vad jag tycker den tavla som var snyggast, manuell och helt klart en underbar baksida i glas som visar verket som är riktigt snyggt...

Rolex - Cellini
    Pris 116-148k
    39mm

Testade ju den snabbt igår och den är riktigt riktigt schysst, dock så är 'guillochétavlan' (heter det så) vädigt utmärkande, så funderar på om inte den enklare tavlan är snyggare, men inte sett den IRL än...lite tråkigt är baksidan som är helt slät, tycker dom kunde kostat på sig antingen glasbaksida eller rolig gravyr, lite högre än Tresor kändes det som men perfekt storlek med sina 39mm..

Sjöö Sandström - Royal Capital
    Pris 146k (tror jag)
    40mm

Underdog i det här gänget, helt klart en galet fin klocka och det riktiga 'selling pointen' är väl verket med microrotor, känns modernast av dom här och helt klart en klocka som funkar både dress och casual

Vad tycker ni?

Warwian, Simpatico, Jarran och 7 andra gillar detta.
  2. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    ROLEX :D

Warwian och Nexus gillar detta.
  3. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

S&S känns modernast.

4. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    SS är riktigt snygg, tycker dock prislappen är rätt saftig om jag ska vara ärlig.

Warwian och Asplund gillar detta.
  5. Sportmats

Sportmats Bonde

Varför inte välja den bästa och finaste av S/S-klockorna i jämförelsen i stället - det vill säga UTC Skydiver. Den utklassar ju alla rååååålex i veckan.

6. Skitunge

Skitunge Bonde

7. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Omega eller Sjöö är helt klart de två som i mitt tycke håller bäst i längden rent estetiskt.

Har ej sett Rolex IRL men tavlan känns väldigt rörig för segmentet (guillouché?).

8. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Därför att det inte är en dressklocka?

Robkatt, gurta_g, mace och 14 andra gillar detta.
  9. ozzyozzy

ozzyozzy Friends of KS

S&S känns mest genomarbetad i denna trio!

10. MJ24

MJ24 Friends of KS

Svår fråga, men jag får nog gå på Cellini.

11. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    S&S ser bäst ut av de tre på bild. Det kanske blir annorlunda IRL. Men än så länge säger jag S&S.

12. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Omega! Känns som att den ser bäst ut på handleden.

13. Sportmats

Sportmats Bonde

Och vem bestämmer det? Inte du i alla fall...

Denke gillar detta.
  14. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag trampa dig på tårna. Gör det fortfarande ont?

J86A, Robkatt, Stefanweei och 14 andra gillar detta.
  15. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Tycker själv att omegan är snyggast pga den cleanare looken. Att den dessutom också är mest prisvärd gör bara saken bättre. Men jag hade dock köpt en beggad patek för det priset istället...

16. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Haha, lägg ner.

TomasBc, paradis, Bojke och 5 andra gillar detta.
  17. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Rolex. Gillar den skarpt.

18. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Nej jag gör det. Det är ingen dressklocka..

OnT: är inte speciellt förtjust i någon av klockorna, men...Trodde aldrig jag skulle säga det, men SS är vinnare..

plattfot och Asplund gillar detta.
  19. mattande

mattande Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!

Från:
    Hälsingland
    SS faller mig mest i smaken!

20. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Omegan var riktigt fräsch

21. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    SS om man enbart fokuserar på boetten. Omega hade helt klart finast tavla och en klassisk boett.

Jämt lopp mellan dessa två skulle jag påstå. Sen är det ju automat/ mekaniskt som skiljer de åt med, ta det man föredrar ;)

22. mlundstrom

mlundstrom Stadsbo

Sjöö är riktigt fin, men priset känns alldeles för högt. Har väl andrahandsvärde som en italiensk bruksbil. Rolex är nog smartaste köpet om man ska tänka ekonomiskt.

23. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Känns fel, men hade jag fått välja fritt hade det blivit SS.
    Nu kommer jag få skit, men rolexen ser ut som en Orient bambino.. :confused:

nifag, Denke och Fabian gillar detta.
  24. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Vill säga SS men pga den lite mer 3 dimensionella urtavlan Rolex har så vinner den.
    Mer liv i den klockan, inte platt och trist på som dom andra.

25. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Därför att skydivern inte faller under dressklocka i de flesta forummedlemmars böcker. Eller någons bok för den delen. Med det sagt så betyder inte det att du inte kan bära den som dressare.

26. Så är det ju i princip alltid....

Kan säga att Omegan inte har en platt tavla, den är helt underbar IRL!

27. hedbrg

hedbrg Borgare

Jag blir mer och mer kär i Royal capital dag för dag, dock i stål.

28. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag har aldrig rört en Tresor eller Cellinini, därför lutar jag åt en S&S. Men, att Tresoren är manuell gör att jg röstar på den.

29. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Problemet jag har med rolex är att banden är ruskigt blanka på nya cellini. Tresor och SS kan jag se på armen även med jeans och t-shirt. Rolexen känns för uppklädd för det. Som dressare är den klockren. Allting beror på vad man vill ha i en "modern" dressare och hur brett användningsområde man vill/kan ha.

30. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Tycker personligen att Cellinin har ett lite mer elegantare intryck än SS royal capital om man bara ska bära den som dress.
    Annars är ju Royal capital ett bra val med den lite sportigare looken som funkar I fler situationer.
    Vidare så håller jag med MK om att Rolex lätt hade kunnat lagt lite krut på att visa lite urverk då det verkligen är en dressare. Antingen med en glasbaksida eller med ett flipplock alá calatrava.

Omegan klickar inte..

Mårtenssons ur Brookfield