• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Battle of 'dom nya moderna dressarna' - Rolex vs Omega vs Sjöö Sandström !

Vilken är din favorit?

  • Rolex - Cellini

    Röster: 42 22.8%
  • Omega - Tresor

    Röster: 57 31.0%
  • Sjöö Sandström - Royal Capital

    Röster: 85 46.2%

  • Totala väljare
    184

wadstroem

Cartier
Omegan, definitivt. Det kanske bara är jag, men jag tilltalas av dess enkelhet. Cellinin är icke att förkasta den heller, men den ser i någon mening för modern ut, likt S&S Royal Capital.

Detta må vara ett "battle of dem nya moderna dressarna", men en dressare i världsklass är för mig en dressare som är tidlös, som hade kunnat uppfattas som gammal och modern på samma gång, oavsett om det varit 1960-tal eller 2010-tal, och det är exakt det denna Tresor gör.

Edit. Det enda minuset jag kan se med Omegan är väl att logotypen skulle kunna vara i guld istället för svart, för att fullända dess finish.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar alla tre men om man ser till vad de kostar och "värde" för pengarna så skulle jag sätta Rolex först men skulle SS var billigare så hade jag nog valt den istället. Tycker inte SS är värd de 160´jag såg att den kostade.
 

Rearden

Cartier
Sjöö Sandström tar den här med enkelhet, däremot så tycker jag att prislappen är väl tilltagen. Även om de känns helt fantastiska. Rolex känns inte helt rätt som dressare i min mening. Omegan är snygg men SS är helt enkelt en modernare och häftogare klocka.
 

Apansson

Torpare
Jag tänker att jag följer upp detta lite grann efter dagens besök i diverse klockaffärer. Lite synd att Rob inte hade Cellini inne, fick pröva den på Nymans hos en relativt tråkig försäljare - synd, jag tycker att de sportat upp sig på sistonde.

Nåväl - jag valde att klämma på vitguldsvarianterna då jag tycker att vitguld gör sig bättre mot en ljus tavla än vad rosé gör. Kollade både Cellini Date och Cellini Dual Time, i vitguld med den ljusa tavlan som sagt. Finishen är bra, och den bezel som på bilder kan se väldigt stor ut känns lagom och elegant utförd. Tavlorna är bra, riktigt bra. Jag gillar att det står Genève på tavlan, får någon sorts retro-associationer när jag ser det. Dock är det ju en fråga vad i h-e de har gjort med bandet? Det är horribelt! De har visserligen gått ifrån de överdrivet stoppade banden som de kör på läder-DD'n, men det är ju alldeles för blankt! Hade man valt en sån här klocka känns det som att man direkt slängt på ett mattare band då klockan glittrar ordentligt bra så vill jag inte ha något blänk i bandet. Dessutom kändes det lite stelt och tråkigt. Synd!

Har ej hunnit pröva Omegas tresor än, då anledningen att Erikson har den inne är för att de är den enda butik som beställt den i YG. Krons hade beställt rose och vitt, trodde den skulle komma runt jul. Rob hade inte beställt den alls.

Vad gäller jämförelsen då mellan Royal Capital och Cellini så tycker jag nog att Royal Capital på något sätt känns roligare. Jag vet inte vad den allmänna åsikten här är, men för mig så vinner dressklockor om det är en glasbaksida och ett vackert urverk, det ger på något sätt mer liv i klockan. Jag tvivlar inte på att verket i Cellini-modellerna är fint, men hade gärna sett verket, även om det inte är Rolex grej så hade det kunnat vara en kul detalj. Royal Capitals boett känns faktiskt snäppet vassare också, den känns mycket tunnare och med en mer intressant och skarp finish. Är fortfarande sugen på att få pröva Cellini Date med svart tavla och roseguld då jag oftast föredrar mörka urtavlor framför ljusa. Med detta sagt tycker jag att Royal Capital i guld är den bästa av dessa nya moderna dressare jag prövat, tyvärr har de ju alla en sak gemensamt - de är ett par millimeter för stora för att någonsin kunna motivera ett köp. Sedan håller jag med många föregående talare i tråden, Langes Saxonia-modeller samt 1815 och VC's patrimony traditionnelle är betydligt roligare klockor i ungefär samma prisklass.

Ska vi gå ned lite i prisnivå så tycker jag att stålvarianterna på Royal Capital känns helt rätt. Tyckte de kändes lite dyra när det var första unveiling, men efter att ha sett dem i verkligheten(framförallt de modeller med mörk tavla) så känns de helt rätt. En grymt lyxig dressare producerad i Sverige med ett fantastiskt urverk för den pengen känns klockrent, och jag tror att den kommer bli en storsäljare hos framförallt "ointresserade" som bara vill ha en riktigt fin klocka att matcha till kostymen.
 
Måste säga att efter att ha klämt på Omegan igen så är den vinnaren bland dom 3, här är den i vitguld.

lånad bild
D07439FA-0478-4DC3-AD7E-CCC1833C7ECE_zps4stngeoi.jpg
 

TimeDealer

Cartier
Har ju själv en S&S Royal Capital så min röst faller på den! MEN! Min är endast i stål! Gillar den skarpt! Microrotorn kan man kolla på i ett par minuter varje gång klockan åker av :) Underbar skapelse!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Även om jag bortser från att jag tycker Omega är det tråkigaste av de tre märkena (Inte minst pga alla trötta ltds) är min ranking solklar:

1. Sjöö Sandström
2. Rolex Cellini
3. ...
4. ...
5. Omega

SS är inne på något väldigt kul med Royal Capital. Hoppas man fortsätter på det spåret...
 

PappaSol

Breitling
Så här ett år i efterhand, och efter att ha klämt på alla tre måste jag säga att Royal Capital känns mest mångsidig och användbar, även om de andra två också är utomordentliga ur. Intressant, lite ovanligt verk, snygg modern design. Det är väl det ordentligt tilltagna priset då – förståeligt men likväl restriktivt.
 
Topp