• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Battle of lume - Seiko Monster vs Certina DS Action Diver

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Nu förväntade ni er säkert att jag skulle ha gjort en grundlig jämförelse mellan de två i jävligt tuffa vinklar, till hälften nedfrysta osv, men det har jag inte. :sorry:
Däremot så hoppas jag någon annan sitter på bägge klockorna och kan göra det.

Jag har själv Seiko Monster (SRP309) men kan inte riktigt släppa tanken på att ha en DS Action Diver också. Lumen ser riktigt bra ut på den på bilder från google och jag har hört att den ska vara kraftfull. Men hur kraftfull? Tänkte då, varför inte jämföra den med den kraftfullaste lumen jag har, Monstret!

Hoppas nån råkar ha bägge i sin samling och kan lägga in en bildbomb i tråden.
Trevlig helg önskar jag er :)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har ägt båda klockorna. Iofs den äldre generationen Monster men kan inte vänta mig annat än att den du har har sämre lume.
Certinan har riktigt dålig lume i jämförelse. Den har, precis som många andra klockor, en fin lume precis i ögonblicket efter att man laddat upp det, men försvinner snabbt och brutal.
Action Divern är en schysst klocka till ett bra pris men den kommer inte i närheten av Seikon gällande lume.
Jag skulle vilja säga att om Monstern har 10 poäng av 10 i lume (i både styrka och uthållighet) så har du Action Divern 3/10.
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har ägt båda klockorna. Iofs den äldre generationen Monster men kan inte vänta mig annat än att den du har har sämre lume.
Certinan har riktigt dålig lume i jämförelse. Den har, precis som många andra klockor, en fin lume precis i ögonblicket efter att man laddat upp det, men försvinner snabbt och brutal.
Action Divern är en schysst klocka till ett bra pris men den kommer inte i närheten av Seikon gällande lume.
Jag skulle vilja säga att om Monstern har 10 poäng av 10 i lume (i både styrka och uthållighet) så har du Action Divern 3/10.
Tack för det svaret, nyanserat och bra. :)
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Seiko har den bästa icke radioaktiva lumen. Det finns inget annat märke (som inte använder seikos lume) som är i närheten av dem på den fronten.
Hur kommer det sig egentligen, varför tar andra märken inte efter? Seiko har ju ändå fått till en väldigt fin vit färg på sin lumemassa. Jag tycker den är klockren och förstår inte riktigt varför man inte ser samma styrka på lumen hos andra tillverkare.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Seiko har den bästa icke radioaktiva lumen. Det finns inget annat märke (som inte använder seikos lume) som är i närheten av dem på den fronten.

Det finns en del icke Seiko som lyser minst lika bra.
OMvsDM_lume.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
@yonsson vet du om det bara är Seiko som använder sig av lumibrite eller gör Orient det också?
Förbaskat fin GS högre upp i tråden.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vad jag vet kör Orient sitt eget. Skulle iof gärna jämföra en Seiko med ordentlig med lys på med OSD:n.
 
Topp