• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BAUHAUS

BCKSTRM

Rolex
Hej,
Jag är riktigt glad i stilrena bauhausklockor, men jag upplever att det inte finns så många trådar på detta forum om just bauhausmodeller.

Hur som helst, jag är nu ganska sugen på en bauhaus och har spanat in några olika (enligt mig) skönheter. De är i blandad prisklass. Jag är ännu ganska novis på klockor, varför jag skulle uppskatta lite hjälp rörande om ni tror klockorna är bra relativt priset. Tanken är också att man kan fylla på denna tråd med andra klockor, som man vill rekomendera mig, eller helt enkelt själv är sugen på och därför har samma frågeställning som jag har nu.

Först ut är en klocka jag nyss hittade:
Märke: Zeno-Watch Basel
Modell: 3532-i3
Capris: 600 EUR
"Uppvridning": Manuell
Tillverningsland: Schweiz
Urverk: "Swiss Made Peseux 7001 manual wind movement; Fabrique d'Ebauches Peseux, Switzerland (since 1923), now ETA SA"
Glas: Repfritt Safirglas
Baksida: Härdat mineralglas
Länk till en återförsäljare: http://www.yellowatch.com/zeno-3532...haus-designer-watch-white-flat-case-1164.html
AM020949_retrobauhauswinder3532i12.jpg




Klocka nummer två får bli en enklare modell av den ovan:
3767q-i2-11.jpg

Detta är i princip samma klocka som den ovan, men utan sekundvisaren, och med ETA quarts verk istället för manuellt. Priset är ca 250 EUR.

Näst ut:
Märke: Junghans
Modell: Max Bill Chronoscope
Urverk: Manuellt ETA 7750
Tillverkningsland: Tyskland
Glas: Konvext plexiglas
Baksida: "vanlig"
Pris: ca 1300 EUR (på C24)
Länk till återförsäljare: http://www.uhrcenter.de/watches/junghans/maxbill/junghans-max-bill-chronoscope-027-4003-44/
027-4003-44-2.jpg




Näst ut:
Märke: Nomos
Modell: Tangente
Urverk: Inhouse
"Uppvridning": Manuell (47h PR)
Tillverkningsland: Tyskland
Baksida: Glas
Capris: 1600 EUR
Länk till återförsäljare: http://www.nomos-store.com/en/Watch...inding/Tangente-38-sapphire-crystal-back.html
441082d1339941689-wer-baut-uhren-in-der-design-richtung-nomos-tangente-nomos-tangente-2009.jpg




Näst ut:
Märke: Stowa
Modell: Antea small second silver
Tillverkningsland: Tyskland
Urverk: Peseux 7001
"Uppvridning": Manuell (42h PR)
Baksida: Glas
Capris: 830 EUR
Länk till återförsäljare: https://www.stowa.de/lshop,showdeta...a,anteakskleinesekunde,2,Tshowrub--antea,.htm
Antea_KS_logoneu_croco_lbsc.jpg

Sist ut:
Märke: Stock watches
Modell: S001C
Urverk: Swiss Rhonda 763
"Uppvridning": Quartz
Tillverkningsland: Vet ej
Baksida: "vanlig"
Capris: 200$
Länk till återförsäljare: http://stockwatches.com.au/shop/s001c/
S001C-Stock-watch.jpg


Så, vad tror ni? Är det skapliga klockor eller bara design? De varierar ju som sagt ganska mycket i pris, så antar att det är en viss skillnad i kavlitet, men det känns som att denna typ av "designklockor" tar mycket betalt för just designen, varför skillnaderna i kvalitet inte motsvarar skillnaderna i pris? Nomosen och Chronoscopen är väl de mest kända, men också de dyraste.

Jag hoppas ni inte misstycker att jag lade upp en tråd som inte har en enda Rolex, Omega eller AP i sig.. ;)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Helt klar fina ur. Nomos är, som du är inne på, ett välrennomerat märke. Men även Stowa är ett märke med historia. Värt att titta närmre på.
 

Glusch

Cartier
Nomos klockor har jag alltid gillat riktigt mycket, detsamma gäller Stowa. Bland de du visat upp här skulle jag välja någon av dem, Nomos om budgeten tillåter.
 

naggge

Panerai
Nomos gör riktigt mycket snyggt. Hade jag varit dig och pengarna räcker till något från dem hade jag satsat på det kortet.
 

Marckus

Panerai
Nomos känns mest prisvärt, men Stowa är en lika värdig kandidat i mina ögon. Lanco har väl någon liknande som kan vara värd att titta på
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Nomos gillar jag skarpt som varumärke, har dock inte hittat en klocka som passar mig..

Junghans konvexa glas e as häftiga, skulle gärna pröva en av deras kronografer någon gång :)
 

HolyCrap

Omega
Jag gillar Junghansen, men Nomosen var snygg den också.

Jag får en hyfsad uppfattning av bilderna (tror jag) men hur definerar man egentligen bauhausklocka?
 

BCKSTRM

Rolex
Hej alla,
Åter igen blir jag glatt överraskad över all snabb och trevlig respons man får på detta forum =)

Jag har länge suktat efter en Nomos eller en Max Bill. Nog räcker budgeten, men jag börjar lixom fundera på om de är så pass mycket bättre än övriga. Ang Nomos' kopia av Stowa, så tror jag tror att båda är en kopia av en gammal A.Lange...

Vad är det som gör en klocka bättre än en annan egentligen?
Min mycket begränsade kunskap kan inte särskilja kvalitén mellan dessa. Om man exempelvis jämför den första klockan med Nomosen (som de flesta gillar bäst) är priset i princip 3 gånger högre. Klocka 1 är manuell, "Swiss-made" med som jag förstår det ETA-verk(?) Nomosen har 17 "jewels". Zeno-watch basel lika så. Nomos har en gångreserv på ca 47h, medans zeno-watch basel har ca 42. Jag köper att Nomos är av högre kvalitet, men är den verkligen så mycket bättre? Nu pratar jag alltså inte om det yttre. Jag tycker för visso nomosen är löjligt vacker, men Zeno-watch baseln är jävligt fin den också om ni frågar mig (förutom att bandet på bilder ser ut som skit...). Gillar att den är så extremt klean, med den borstade tavlan.

Anledningen till att jag tycker Nomosen är lite dyr är att jag skulle få en (exempelvis) Tudor Black Bay i bra skick för typ samma pengar, och då känns ju det som en bättre klocka. (Nomosarna brukar bli dyra som satan beggade, och sällan i så gott skick dessutom)

En liten till fundering: Varför gillar folket inte quartz? Jag har två automatiska klockor, och jag tycker för visso att det är läckert med flytande visare, men de är dyrare att serva och man måste antingen köpa winder eller ställa in dem så gott som varje gång de ska användas...

Ber om ursäkt om jag ställer dumma frågor, men lovar att sluta med det när jag blir medlem i 1000-inläggsklubben ;)
 

Glusch

Cartier
Jag får en hyfsad uppfattning av bilderna (tror jag) men hur definerar man egentligen bauhausklocka?


Begreppet kommer från en tysk konstskola (som hette Bauhaus) där individer utbildades i allt från arkitektur till vävning. Filosofin var funktionell design, något man extremt enkelt förklarat möjligen skulle kunna jämföra med minimalism.

För de av er som är intresserade finns det mer läsning här (Wikipedia) och här (FreeDictionary)
 

BCKSTRM

Rolex
Jag gillar Junghansen, men Nomosen var snygg den också.

Jag får en hyfsad uppfattning av bilderna (tror jag) men hur definerar man egentligen bauhausklocka?

Vet ej hur de definieras, men de kännetecknas av en mycket stram design. Skulle säga att Junghansen är "minst" bauhaus... (Rätta mig om jag har fel)
Här är en lista med massa (enligt skribenten) bauhaus-klockor: http://www.reddit.com/r/Watches/comments/1w6kpn/summary_of_bauhaus_style_watches/
 

DrDre

Patek
Junghans Max Bill finns i lite olika utföranden. Den finns i olika storlekar och också utan kronograf. Priset ligger då i häradet 5 tkr om jag minns rätt. Tidigare gick de att hitta lite billigare än listpris på tyska ebay. Vet dock inte om det fortfarande är så.
 

Glusch

Cartier
Åh herregud Andersbackstrom, det finns absolut ingenting så som dumma frågor, jag ska försöka besvara dem så gott som det går! Fick mig även att tänka på ett citat om Socrates som jag alltid gillat, "I am the wisest man alive, for I know one thing, and that is that I know nothing." Lev för att lära folk!

Du skriver "Varför gillar inte folket quartz?", vilket egentligen är precis vad de gör. Gemene man skiter fullkomligt i ifall du har en quartz eller en mekanisk klocka på armen, de märker inte ens skillnaden, om de nu ens noterar att du har en klocka på dig och vilket märke det ens är. Men för (de flesta) klockintresserade är det mekaniska klockor som gäller. Förenklat skulle man kunna säga att det delvis är för att det finns historia bakom dem (de första klockorna var alla mekaniska) och delvis även att det inte finns så mycket intressant hos en quartzklocka. Alltså, det är "bara" ett litet batteri som sitter där, inget hantverk involverat i det hela, inget avancerat skapande så att säga.

Jodå, Nomosen är relativt dyr för vad den är, däremot kan man väl säga att det är en "topp off the line" klocka när det gäller Bauhausklockor. Priset är självklart även delvis högt just därför att det är en Nomos.
 

Glusch

Cartier
Tänkte ge mig på din "Vad är det som gör en klocka bättre än en annan egentligen?" också när jag ändå är i farten.

Det är väldigt svårt att snabbt och enkelt beskriva men skulle man stylta upp det kanske det skulle bli något såhär:
  • Urverk (dvs quartz/mekaniskt och om det är mekaniskt vilket mekaniskt urverk det är)
  • Komplikationer i klockan (t ex datum/dag/gångreserv/kronograf/månfas)
  • Märke (märkets historia etc etc)
  • Material (t ex läderband/titan/metall/guld/halvguld/roséguld/diamanter)
Detta är ju självklart en otroligt förenklad lista och det finns ju massvis med fler saker som är involverade i vad som gör en klocka speciell.
 

BCKSTRM

Rolex
Åh herregud Andersbackstrom, det finns absolut ingenting så som dumma frågor, jag ska försöka besvara dem så gott som det går! Fick mig även att tänka på ett citat om Socrates som jag alltid gillat, "I am the wisest man alive, for I know one thing, and that is that I know nothing." Lev för att lära folk!

Du skriver "Varför gillar inte folket quartz?", vilket egentligen är precis vad de gör. Gemene man skiter fullkomligt i ifall du har en quartz eller en mekanisk klocka på armen, de märker inte ens skillnaden, om de nu ens noterar att du har en klocka på dig och vilket märke det ens är. Men för (de flesta) klockintresserade är det mekaniska klockor som gäller. Förenklat skulle man kunna säga att det delvis är för att det finns historia bakom dem (de första klockorna var alla mekaniska) och delvis även att det inte finns så mycket intressant hos en quartzklocka. Alltså, det är "bara" ett litet batteri som sitter där, inget hantverk involverat i det hela, inget avancerat skapande så att säga.

Jodå, Nomosen är relativt dyr för vad den är, däremot kan man väl säga att det är en "topp off the line" klocka när det gäller Bauhausklockor. Priset är självklart även delvis högt just därför att det är en Nomos.


Bra citat =)
Att gemene man inte bryr sig vet jag, men jag syftade till folket på forumet. Tack för svaret dock, jag kan ju känna igen mig i det resonemanget... ;)

Även om jag nog är lite av en märkesnörd när det gäller såväl klockor som annat vill jag inte riktigt erkänna det... Tänker att jag denna gång ska försöka göra ett "rationellt" val. Alltså så mycket kvalitet för pengarna som möjligt typ... Ska dock sälja av några klockor först, så det blir ingen paketöppning snart, men inom en överskådlig framtid.

Edtit: Svar på ditt senast inlägg:
Ja det är väl ungefär den listan jag har i huvudet också, och där tycker jag att Nomosen drar ett längre strå, men inte ett 3ggr så längt...

Nomos: Mekanisk inhouse, gångreserv 47h, 17 "jewels", liten sekundvisare, Pris 1600EUR
Zeno-watch Basel: Mekanisk Swiss-ETA, gångreserv 42h, 17 "jewels", liten sekundvisare, Pris 600EUR

Om man bortser från att Nomosen har en finare historia känns de ganska likvärdiga enligt mig...
 

Glusch

Cartier
Anledningen till att folket på forumet föredrar mekaniska urverk är väl för att vi nog inte riktigt är gemene man när det gäller vårt klockintresse. Sen hittar man både i pektråden och på lite andra ställen på forumet quartzklockor som får mycket beröm, det är väl snarare så att de flesta här anser det dumt och/eller onödigt att spendera >1000kr på en quartzklocka (om det möjligen nu inte är en som går på solenergi) men om man plockat upp en snygg quartzare för en liten summa pengar och är fullt medveten om att det just "bara är en quartzare" brukar personer på forumet inte ha något emot den.

Både Stowa:n och Nomosen är toppval och jag tror inte att du kommer bli besviken vilken av dem du än väljer. Stowa är möjligtvis lite mer "bang for your buck" men som de flesta i tråden verkar anse är Nomos det bästa du kan välja. Kan dock förvarna att båda klocktillverkarna är ganska ojämna i sina leveranstider på grund av ojämn åtgång. Framför allt gäller det Stowa (brukar vara mellan 1-2 månaders leveranstid). Nu verkade det på dig som det inte var superaktuellt med införskaffande av klockan men kan vara bra att ha i åtanke hur som helst!
 

F-L-P

Panerai
Skillnaden i pris motiveras av känslor.

En ur och pen klocka kommer att fungera lika bra för att visa tiden, på håll se ganska lik ut för 98 % av alla människor. Du behöver definitivt inte flera klockor vilket många av oss har. Vissa har dessutom många snarlika.

Du vill ha en fin klocka. Bang for the buck, funktioner, specar, märkets historia är egentligen bara anledningar man kommer på för att motivera köp. Saker har ett pris, om den känslan den framkallar överväger oviljan att göra av med pengarna är den prisvärd.

jag gillar nomos, men har lite svårt för tangente, min orion sitter som klistrad:

20140914_092646-jpg.68384
 

Glusch

Cartier
Nomos: Mekanisk inhouse, gångreserv 47h, 17 "jewels", liten sekundvisare, Pris 1600EUR
Zeno-watch Basel: Mekanisk Swiss-ETA, gångreserv 42h, 17 "jewels", liten sekundvisare, Pris 600EUR

Om man bortser från att Nomosen har en finare historia känns de ganska likvärdiga enligt mig...

Det du möjligen glömmer att ha i åtanke här är vilka verk de har i sig. Nu har jag tyvärr ingen koll på Zeno-watch men Nomos urverk har fått mycket beröm som både ett effektivt urverk och ett som håller länge. Du kan läsa mer om deras urverk på deras hemsida. Det kan vara värt att ha i åtanke att ett bra urverk troligen innebär mindre kostnader längre fram (mindre risk att något går sönder etc etc).
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Nomos får min röst! Roligare med inhouse. Oavsett "vem som var först med designen".

Se till att prova först. Låt inte bandhornens design luras, dom är fan rätt långa och ser förskräckligt ut när dom går ut över handlederna..
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Hej alla,
Åter igen blir jag glatt överraskad över all snabb och trevlig respons man får på detta forum =)

Jag har länge suktat efter en Nomos eller en Max Bill. Nog räcker budgeten, men jag börjar lixom fundera på om de är så pass mycket bättre än övriga. Ang Nomos' kopia av Stowa, så tror jag tror att båda är en kopia av en gammal A.Lange...

Vad är det som gör en klocka bättre än en annan egentligen?
Min mycket begränsade kunskap kan inte särskilja kvalitén mellan dessa. Om man exempelvis jämför den första klockan med Nomosen (som de flesta gillar bäst) är priset i princip 3 gånger högre. Klocka 1 är manuell, "Swiss-made" med som jag förstår det ETA-verk(?) Nomosen har 17 "jewels". Zeno-watch basel lika så. Nomos har en gångreserv på ca 47h, medans zeno-watch basel har ca 42. Jag köper att Nomos är av högre kvalitet, men är den verkligen så mycket bättre? Nu pratar jag alltså inte om det yttre. Jag tycker för visso nomosen är löjligt vacker, men Zeno-watch baseln är jävligt fin den också om ni frågar mig (förutom att bandet på bilder ser ut som skit...). Gillar att den är så extremt klean, med den borstade tavlan.

Anledningen till att jag tycker Nomosen är lite dyr är att jag skulle få en (exempelvis) Tudor Black Bay i bra skick för typ samma pengar, och då känns ju det som en bättre klocka. (Nomosarna brukar bli dyra som satan beggade, och sällan i så gott skick dessutom)

En liten till fundering: Varför gillar folket inte quartz? Jag har två automatiska klockor, och jag tycker för visso att det är läckert med flytande visare, men de är dyrare att serva och man måste antingen köpa winder eller ställa in dem så gott som varje gång de ska användas...

Ber om ursäkt om jag ställer dumma frågor, men lovar att sluta med det när jag blir medlem i 1000-inläggsklubben ;)

Nomos kör inhouse urverk, detta gör det till en roligare klocka än exempelvis Tudor.
 
Topp