• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bearnaisesås omöjlig att lyckas med...?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det är ju iallafall det man fått lära sig höll jag på säga men idag beslöt jag mig att pröva efter att ha samlat mod sen jag misslyckades förra gången som även var första gången jag testade att få ihop den.

Fixa lite klyftpotatis och skär dem i klyftor. Jag brukar förkoka dem innan jag slänger in dem i ugnen. Men det kan man göra som man vill.

DSC_0419.JPG


Banka ut några fläskkotletter och doppa dem i ägg och sedan ströbröd. Stek dem gyllenbruna i ej så hög värme.

DSC_0420.JPG


Förbered bearnaisesåsen, krossa 4-5 vitpepparkorn, häll i några skvättar vinäger, häll i något mera vitt vin, tillsätt en näve hackad schalottenlök (men gullök funkar också) tillsätt nu ganska rikligt med dragon och persilja. Låt detta koka tills hälften av vätskan återstår.

DSC_0421.JPG


Smält ca 150 gram smör.

DSC_0423.JPG


Fixa ett vattenbad där en större skål placeras (se till att det inte blir för varmt) tillsätt några äggulor och buljongen som kokades, tillsätt salt och lite chilipeppar(om man vill det) Vispa det poröst, det ska vara lite som sockerkakssmet i konsistensen.

DSC_0424.JPG


Nu börjar det som kan verka vara marigt men se bara till vispa hela tiden smöret tillsätts. Häll ytterst lite och se till att det första blandas ihop väl, forsätt häll under vispning. När såsen är krämig så ska grunden vara färdig. Tillsätt nu rikligt med finhackad dragon och persilja och blanda. Såsen är färdig.

DSC_0430.JPG


Sådär!

DSC_0435.JPG
 
Det är ju iallafall det man fått lära sig höll jag på säga men idag beslöt jag mig att pröva efter att ha samlat mod sen jag misslyckades förra gången som även var första gången jag testade att få ihop den.

Fixa lite klyftpotatis och skär dem i klyftor. Jag brukar förkoka dem innan jag slänger in dem i ugnen. Men det kan man göra som man vill.

DSC_0419.JPG


Banka ut några fläskkotletter och doppa dem i ägg och sedan ströbröd. Stek dem gyllenbruna i ej så hög värme.

DSC_0420.JPG


Förbered bearnaisesåsen, krossa 4-5 vitpepparkorn, häll i några skvättar vinäger, häll i något mera vitt vin, tillsätt en näve hackad schalottenlök (men gullök funkar också) tillsätt nu ganska rikligt med dragon och persilja. Låt detta koka tills hälften av vätskan återstår.

DSC_0421.JPG


Smält ca 150 gram smör.

DSC_0423.JPG


Fixa ett vattenbad där en större skål placeras (se till att det inte blir för varmt) tillsätt några äggulor och buljongen som kokades, tillsätt salt och lite chilipeppar(om man vill det) Vispa det poröst, det ska vara lite som sockerkakssmet i konsistensen.

DSC_0424.JPG


Nu börjar det som kan verka vara marigt men se bara till vispa hela tiden smöret tillsätts. Häll ytterst lite och se till att det första blandas ihop väl, forsätt häll under vispning. När såsen är krämig så ska grunden vara färdig. Tillsätt nu rikligt med finhackad dragon och persilja och blanda. Såsen är färdig.

DSC_0430.JPG


Sådär!

DSC_0435.JPG

Snygg skål du vispar i. Vad står det i bottnen?
 

MBx

Cartier
På familjens begäran gjorde jag bearnaise för några veckor sedan. Första gången på många år.

Tyvärr tänkte jag mig inte för utan använde extrasaltat (eller normalsaltat) smör. Det funkade men var lite för salt för min smak. Mitt råd är att använda osaltat smör och själv tillsätta salt efter smak.
 

ErikGBG

Audemars
Bea ska vara tjock i konsistensen. Jag kör alltid: gula, rödvinsvinäger, dragon, tabasco, salt, peppar, smör och persilja.
Det är en "fulbea" dvs utan att koka reduktion men jag tycker den blir lika god och tar mindre tid.
/ en som gör iaf 75 portioner bea per vecka
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Bea ska vara tjock i konsistensen. Jag kör alltid: gula, rödvinsvinäger, dragon, tabasco, salt, peppar, smör och persilja.
Det är en "fulbea" dvs utan att koka reduktion men jag tycker den blir lika god och tar mindre tid.
/ en som gör iaf 75 portioner bea per vecka

Jo jag är medveten om det. Trots allt andra försöket nu. Min "egna tolkning" av receptet tänker jag köra med i fortsättningen, det känns som att det vita vinet gav såsen lite mera karaktär i smaken. Men jag ska nästa gång kämpa med att arbeta upp äggulorna så fluffigt det bara går, tålamod där verkligen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Bea ska vara tjock i konsistensen. Jag kör alltid: gula, rödvinsvinäger, dragon, tabasco, salt, peppar, smör och persilja.
Det är en "fulbea" dvs utan att koka reduktion men jag tycker den blir lika god och tar mindre tid.
/ en som gör iaf 75 portioner bea per vecka
Berätta hur du gör :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hemgjord bea är gott-gott-i-gott-gott. Jag vill oxå ha den relativt tjock & det är ju lite det som är problemet; att få den tjock utan att den skär sig...
Finns ett "fuskknep" för att undvika det kritiska momentet med att vispa i det smälta smöret.

Se först till att alla ingredienser håller samma temp (förslagsvis rumstemp) - alltså reduktionen, äggen & smöret (i bitar - inte smält!)
Lägg allt i en kastrull i vattenbad & rör/vispa försiktigt & värm långsamt upp det. Rör HELA tiden & vips så stelnar skiten!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Blandar gula, vinäger, tabasco, dragon. Slår den på ganska hög värme tills den blir bra konsistens. I med smöret och sen smaka upp med s och p.


Har du proportioner om man vill testa sig på? Tänkte ev. göra din och min vanliga och jämföra vad skillnaden är :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kan man mixa gulorna och buljongen med stavmixer för att få det riktigt fluffigt?
 

vlm1978

Cartier
1 äggula per portion, 0,5 finhackad schalottenlök per portion, 50 g smör per portion, 0,25 dl vinäger och en salig massa dragon (färsk+torkad). Reducera all vinäger med lök + dragon i en kastrull. Smält och klara/skira smör i en annan. Kasta i äggulor (kylskåpskalla) i reduktionen. Vispa tills fluffigt. Häll i omgångar i det klarade/skirade smöret. Vispa/slå till önskad konsistens. Rör i lite färsk dragon. Slå på termos om du inte ämnar äta allt inom några minuter.

Ovan har alltid funkar för mig *peppar peppar*
 
Topp