Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bearnaisesås omöjlig att lyckas med...?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av 80talisten, 11 mars 2015.

1. 80talisten
    Trådstartare

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Det är ju iallafall det man fått lära sig höll jag på säga men idag beslöt jag mig att pröva efter att ha samlat mod sen jag misslyckades förra gången som även var första gången jag testade att få ihop den.

Fixa lite klyftpotatis och skär dem i klyftor. Jag brukar förkoka dem innan jag slänger in dem i ugnen. Men det kan man göra som man vill.

DSC_0419.JPG

Banka ut några fläskkotletter och doppa dem i ägg och sedan ströbröd. Stek dem gyllenbruna i ej så hög värme.

DSC_0420.JPG

Förbered bearnaisesåsen, krossa 4-5 vitpepparkorn, häll i några skvättar vinäger, häll i något mera vitt vin, tillsätt en näve hackad schalottenlök (men gullök funkar också) tillsätt nu ganska rikligt med dragon och persilja. Låt detta koka tills hälften av vätskan återstår.

DSC_0421.JPG

Smält ca 150 gram smör.

DSC_0423.JPG

Fixa ett vattenbad där en större skål placeras (se till att det inte blir för varmt) tillsätt några äggulor och buljongen som kokades, tillsätt salt och lite chilipeppar(om man vill det) Vispa det poröst, det ska vara lite som sockerkakssmet i konsistensen.

DSC_0424.JPG

Nu börjar det som kan verka vara marigt men se bara till vispa hela tiden smöret tillsätts. Häll ytterst lite och se till att det första blandas ihop väl, forsätt häll under vispning. När såsen är krämig så ska grunden vara färdig. Tillsätt nu rikligt med finhackad dragon och persilja och blanda. Såsen är färdig.

DSC_0430.JPG

Sådär!

DSC_0435.JPG

StrawberryFields, JoberMan, Oskiva och 8 andra gillar detta.
  2. ZQT

ZQT The Banker

alexndr, JoberMan, eriksson850 och 7 andra gillar detta.
  3. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
  4. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Välkommen tillbaka :)
    Låter gott, synd att man är på en mindre deff just nu. Ska unna mig på lördag!

80talisten gillar detta.
  5. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Ser helvetiskt gott ut! Fifan, hungrig som ett djur nu!

80talisten gillar detta.
  6. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Snygg skål du vispar i. Vad står det i bottnen?

7. MBx

MBx Stadsbo

På familjens begäran gjorde jag bearnaise för några veckor sedan. Första gången på många år.

Tyvärr tänkte jag mig inte för utan använde extrasaltat (eller normalsaltat) smör. Det funkade men var lite för salt för min smak. Mitt råd är att använda osaltat smör och själv tillsätta salt efter smak.

80talisten gillar detta.
  8. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Tack. Läste nyss, Winterling. Kunde även tyda "Bavaria"

Tysktillverkad verkar det som.

9. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Tack! På helgerna tycker jag man kan unna sig lite godsaker... Kör på med gott samvete... :)

snoozarn gillar detta.
  10. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Bea ska vara tjock i konsistensen. Jag kör alltid: gula, rödvinsvinäger, dragon, tabasco, salt, peppar, smör och persilja.
    Det är en "fulbea" dvs utan att koka reduktion men jag tycker den blir lika god och tar mindre tid.
    / en som gör iaf 75 portioner bea per vecka

alexndr, jabla och ZQT gillar detta.
  11. Faan 80talisten du dyker upp efter månader med ett bea recept, ser hursomhelst riktigt bra ut och kul att se att du postar igen!!!

80talisten gillar detta.
  12. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Jo jag är medveten om det. Trots allt andra försöket nu. Min "egna tolkning" av receptet tänker jag köra med i fortsättningen, det känns som att det vita vinet gav såsen lite mera karaktär i smaken. Men jag ska nästa gång kämpa med att arbeta upp äggulorna så fluffigt det bara går, tålamod där verkligen.

13. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Tack du...:) Det har varit jäktigt både på jobbet och hemma, svårt att finna tid ibland. Men jag ska försöka skärpa mig!! :)

14. ZQT

ZQT The Banker

Berätta hur du gör :)

15. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Hemgjord bea är gott-gott-i-gott-gott. Jag vill oxå ha den relativt tjock & det är ju lite det som är problemet; att få den tjock utan att den skär sig...
    Finns ett "fuskknep" för att undvika det kritiska momentet med att vispa i det smälta smöret.

Se först till att alla ingredienser håller samma temp (förslagsvis rumstemp) - alltså reduktionen, äggen & smöret (i bitar - inte smält!)
    Lägg allt i en kastrull i vattenbad & rör/vispa försiktigt & värm långsamt upp det. Rör HELA tiden & vips så stelnar skiten!

16. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Blandar gula, vinäger, tabasco, dragon. Slår den på ganska hög värme tills den blir bra konsistens. I med smöret och sen smaka upp med s och p.

17. ZQT

ZQT The Banker

Har du proportioner om man vill testa sig på? Tänkte ev. göra din och min vanliga och jämföra vad skillnaden är :)

18. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Kan man mixa gulorna och buljongen med stavmixer för att få det riktigt fluffigt?

19. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Ne tyvärr, kör bara på känn. Typ 2cm gula i soutösen, ett rejält stänk vinäger, 5 droppar tabasco. Smör tills konsistensen blir bra. Sen smaka upp bara

20. vlm1978

vlm1978 Bonde

1 äggula per portion, 0,5 finhackad schalottenlök per portion, 50 g smör per portion, 0,25 dl vinäger och en salig massa dragon (färsk+torkad). Reducera all vinäger med lök + dragon i en kastrull. Smält och klara/skira smör i en annan. Kasta i äggulor (kylskåpskalla) i reduktionen. Vispa tills fluffigt. Häll i omgångar i det klarade/skirade smöret. Vispa/slå till önskad konsistens. Rör i lite färsk dragon. Slå på termos om du inte ämnar äta allt inom några minuter.

Ovan har alltid funkar för mig *peppar peppar*

21. christian-h

christian-h Biskop

Veratio gillar detta.
  22. ZQT

ZQT The Banker

Det är ju som att komma till en tråd om PP och föreslå en Theorema... :depressed:

23. christian-h

christian-h Biskop

PP känner jag till och kör det själv, men Theorema är för mig ännu okänt. Är det typ brasiliansk vaxning?

24. ZQT

ZQT The Banker

Vilken Patek har du? Googla theorema.

25. M021

M021 Friends of KS

80talisten ser ut att ha bra konsistens och hög syra, helt i min smak

alexndr och 80talisten gillar detta.
  26. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Godaste köp-bean utan tvekan.

christian-h gillar detta.