Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Beater 2-6k

Diskussion i 'Diskussion' startad av Knugen, 7 maj 2016.

1. Knugen
    Trådstartare

Knugen Borgare

Från:
    031
    Tjenis!
    Är i behov av en beater som jag kan använda vid allt från snickeri och målande till badande. Ja, en klocka jag inte behöver vara allt för rädd om och kan använda där jag helst undviker mina vanliga klockor.

Specifikationer:
    Tillverkare:
    Erkänd klocktillverkare, såklart. Seiko är intressant, men öppen för andra alternativ
    Urverk: Helst automatisk, men finns det någon quartz som är vrålcool överväger det estetiska
    Storlek: 38-42 cm i diameter
    Prisklass: 2-6 k
    WR: Minst 200m
    Färg: Spelar ingen större roll, men helst svart eller blå
    Ny/Beg: Spelar ingen roll

Jag ser gärna att klockan inte är lika vanlig som t ex SKX och Orient Ray/Mako, utan att för den delen bli allt för svår att få tag i.
    Några modeller jag fastnat för rent estetiskt, men backat för pga storleken, är följande:

Seiko Sumo

sumo.jpg

Seiko Marinemaster

mm.jpg

Seiko MM "Tuna"

tuna.JPG

Bomba gärna med förslag och bilder. Dela gärna med er av egna erfarenheter av olika modeller.
    Ovan nämnda modeller är alltså inte tre alternativ som ska "röstas" mellan, utan bara till för att ge er en bild av vad jag tycker är en snygg "beater", som sedan kan hjälpa er med att komma med förslag till mig.

Trevlig helg!
    /Knugen

Noxin gillar detta.
  2. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Mitt internet är för segt nu för bilder men jag köpte en Certina DS Action (quartz) och den har varit helt grym som vardagsbeater. Tror Action Diver med automatverk, ETA 2824-2 har jag för mig, ligger på gränsen för budgeten ny men en begagnad får du ju tag i. Hade normalt kört på Seiko nuförtiden men jag tycker att länkarna oftast är bra mycket stabilare och fina på de schweiziska motsvarigheterna. Seikos länkar kan kännas lite flimsy och lätta i jämförelse tycker jag. Ska du ändå ha klockan på gummi/NATO eller inte bryr dig jättemycket om känslan i länken så skulle jag köra på en Sumo eller ännu hellre en Shogun (i titan - cool som fan). Ska du köra på länk och vill ha en så schysst länk som möjligt tycker jag Certina i den prisklassen.

3. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Mako XL då?

Så jäkla vanliga är väl inte Orient? Utanför forumet i alla fall.

Kanske en Squale?

Wiliamo gillar detta.
  4. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Ramlade ner i ett dike idag med Orientexpressen. Det gick bra …
    IMG_1001.JPG IMG_1002.JPG

jhm, larra64, Andy McB och 4 andra gillar detta.
  5. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    Bara 100m i WR annars stenhård
    image.jpeg

jhm, Rasmus Andersson, Wiliamo och 1 annan gillar detta.
  6. Wiliamo

Wiliamo Präst

Slår också ett slag för Certina DS Action Diver. Du hittar en ny för 5k på world wide web. Mycket klocka för pengarna!
    image.jpeg
    image.jpeg

Mrsheepshooter, jhm, Erik1 och 4 andra gillar detta.
  7. Knugen
    Trådstartare

Knugen Borgare

Från:
    031
    Tanken är att den ska sitta på länk eller gummi. Sneglat lite på DS Action och har för mig den ligger runt 5k ny? Kanske har fel. Sedan är den väl 43cm har jag för mig, så kanske lite för stor. Det är för övrigt skapar Seiko som märke, ett större sug i mig än Certina.
    Sett att du har en Tuna - upplevs den så stor som den mäter? Tycker den är sjukt cool, men diametern skrämmer mig.

8. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Certinan bärs inte så stort. Du har ju större handleder än mig men certinan satt bra på mig när jag provade.

Finns på Magnussons att prova!

9. Knugen
    Trådstartare

Knugen Borgare

Från:
    031
    Squale är coola, men är helt kass på när det kommer till deras modeller. Någon du rekommenderar? Sett någon med ljusblå tavla som var riktigt fräsch!

10. JE89

JE89 Stadsbo

mina beaters flr tillfället. alla går nog att hitta inom pris intervallet 2-6k, osäker vad wilsons 2k diver ligger i för pris (klocka nr2)
    nr1: helson sharkdiver 42mm WR:500m Pris: cirka 3,5k.
    Nr:2 wilson watch works diver 45mm WR:2000m Pris: osäker, finns bara som beg. dock många andra micromärken som användersamma boett.
    Nr3:moddad 6309:a
    Nr4: en sbbn017 just nu sitter ett blekt insert som skall bytas tillbaka till orginal.

jag skulle ha satsat på någon tuna om jag vore du, perfekt som beater tex 007,017,015 image.jpeg

Andy McB gillar detta.
  11. Knugen
    Trådstartare

Knugen Borgare

Från:
    031
    Hur upplever du storleken på Tunan? Jag har cirka 18.5cm handleder. Vill helst inte att klockan ska bära mig, utan givetvis tvärtom.

12. Knugen
    Trådstartare

Knugen Borgare

Från:
    031
    Fräck! Men tyvärr är det bara >200m som gäller :/

13. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Ah, juste den kanske är 43. Tror min Certina är 42 så trodde de var lika stora. Kanske hade fel om nypris också. Tror det är mycket klocka för pengarna hursomhelst!

På min 17,5cm handled sitter den perfekt. Brukar vanligtvis gilla 38-40mm men i och med att den är lika bred som lång så sitter den riktigt bra (47,7mm). Tror inte man får senaste generationens tonfiskar för 6k, de brukar kosta ett par tusenlappar mer begagnade. Mitt internet är som sagt för segt för att kunna posta bilder nu tyvärr.

14. JE89

JE89 Stadsbo

Bärs mycket mindre än vad storleken säger då den i princip saknar luggar. jag tycker att längden lug to lug är viktigare än diameter.
    har själv 17cm handleder och tycker inte alls att den känns enorm

Knugen gillar detta.
  15. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    CWC. I det övre intervallet storleksmässigt.
    image.jpg

Lånad från internetz

finnirgens gillar detta.
  16. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Why? Du kan vara lugn med 100m också!

17. Model_Citizen

Model_Citizen Stadsbo

Tja, det blir andra gången jag motvilligt nämner denna. Davosa Ternos med 200 m wr, 40mm i diameter, safirglas, Swiss made av hyfsat känd tillverkare, keramisk dykarring, ETA 2824-verk, skitbra länk, skitbra lume. Ligger under 7000 nya och begagnade runt 3000. Utmärkt kvalitet rakt igenom för priset och kommer i en snygg box. Närmaste jämförbara klocka är Longines Hydroconquest, en klocka som i några avseenden faktiskt får spö av Ternosen.:)

Men...

Det finns en anledning till att priset är lågt...

Davosa har inte tagit fram designen, de har snott Rolex design rakt av. Således blir klockan billigare. Dessutom är boetten identiskt med Squale 20 atmos har jag för mig, alltså framsvarvad av någon kines i stora volymer. Inget eget där heller alltså. Så frågan du måste ställa dig är om bang for the buck uppväger genvägarna och den etiskt svårsmälta designstölden.:confused:

davosa.jpg

Senast ändrad: 7 maj 2016
  18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Här är en av mina gamla på min 18,5cm handled. Tycker de sitter helt perfekt.

Vill du ha en mindre klocka så finns ju SBCM023, den är 38mm och lite halvjobbig att hitta.

finnirgens gillar detta.
  19. Knugen
    Trådstartare

Knugen Borgare

Från:
    031
    Dyker en del när jag är utomlands och då känns det mer tryggt med 200

Stefanweei gillar detta.
  20. Knugen
    Trådstartare

Knugen Borgare

Från:
    031
    Ser verkligen inte ut som 48 cm din handled. Kanske inte ska vara rädd för att gå upp ett snäpp i storlek, då jag bara ska använda den under vattnet och i slitsamma miljöer. Hur är originallänken? Bör man köra gummi?

21. Knugen
    Trådstartare

Knugen Borgare

Från:
    031
    Du får hemskt gärna, när ditt internet tillåter, slänga upp ett par wrist shots =)

xigzo gillar detta.
  22. JE89

JE89 Stadsbo

här på länk och 2cm mindre handleder än dig image.jpeg image.jpeg

23. _jonte

_jonte Friends of KS

Håller med ovan, Tuna bärs väldigt litet. Särskilt de tunnare med quartz.
    Föredrar själv gummi på Tuna.

Knugen gillar detta.
  24. Knugen
    Trådstartare

Knugen Borgare

Från:
    031
  25. JE89

JE89 Stadsbo

det är en aftermarket länk från strapcode. klockan är en sbbn017 som kommer med enbart gummi

Knugen gillar detta.
  26. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
  27. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Gamla modellen av tissot seastar 1000. 300m wr och går att hitta beggad i fint skick för 3-4000:-
    finns med blå, svart eller vit tavla och insert.

IMG_20160504_181142_994.jpg

Gummo och Hallis gillar detta.
  28. Mvnordlander

Mvnordlander Bonde

Från:
    Stockholm
    Marathon Divers Quartz. 300m och cirka 5000kr. Tror Amerikanska armén använder sig av dom. Borde överleva snickeri och bad.

J3sus gillar detta.
  29. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Ber om ursäkt för OT men hur upplever du strapcodelänken? Har precis beställt en. :)

30. J3sus

J3sus Bonde

Mårtenssons ur Brookfield