• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beater? Dags att komma ut ur garderoben...

Klarar du av att VERKLIGEN använda en beater som en beater?

  • Jaja, det är ju självklart! Dings slipar man ju bara bort med vinkelslipen

    Röster: 90 60.0%
  • Nja. Jag säger att det är en beater, men det innebär att jag har den på kontoret

    Röster: 40 26.7%
  • Öh, är du helt från vettet människa?! Man vårdar väl sina klockor som sina barn?

    Röster: 20 13.3%

  • Totala väljare
    150

Randel

Cartier
Hej alla,
jag heter Kristian och det är dags för mig att komma ut ur garderoben: Jag är anal-retendent. Jag har under många år haft en romantisk dröm om att verkligen kunna ha en, eller gärna flera, riktiga beaters. Och då menar jag inte beater som i en klocka man har på sig var och varannan dag, d.v.s. en vardags-klocka, utan en RIKTIG beater. Gärna en klocka som är värd en del pengar för att det ska kännas ännu mer rebelliskt på något sätt. Jag har mången gång föreställt mig hur underbart härligt det vore med en beater som varit märkt av tidens tand, där dings och repor på en arkitekts manér bara "ärligt redovisar" att klockan varit med om något, att den har en själ! Där dessa dings och repor nästan blir lite manligt, där man som ägare påminns om hur de uppkommit, vad man gjorde just då och där de likt en lustmärdares sparade troféer liksom blir en påminnelse om en upplevelse. Beatern, för mig, skulle ju då dessutom vara en klocka som jag riktigt nonchalant bara behöll på mig när jag skulle göra någon form av kroppsarbete, där min oräddhet inför att skada klockan inför andra skulle tyda på både ett stenhårt självförtroende och en sådan självklarhet i att klockor ju faktiskt är till för att användas och inte bara fjoll-aktigt ligga på en hylla någonstans eller endast bäras på ett dammigt kontor där den största skaderisken är att läderarmbandet kan råka ut för ett "papercut" från något nyuskrivet, trist avtal eller annat. I min värld skulle beatern och jag ha samma förhållande som en nära vän, eller kanske en hund eller något: Vi skulle vara helt oskiljaktiga efter allt vi gått igenom, och allt skulle bara bli bättre med åren.

Men, självklart funkade ju inte allt det där på mig...Jag tänkte att jag skulle gå lite försiktigt fram och införskaffa en väldigt billig klocka för att öva på, för vad spelar det för roll om något skulle hända med den? Så, det blev en SKX007. Lycklig var jag den dag som den damp ner i brevlådan, och mina förväntningar var skyhöga. Med stor vördnad monterade jag på ett lämpligt Nato, men det gick åt h*lvete redan första dagen: Natot börjar fransa sig i ena kanten. Hur snyggt är det, tänkte jag...så, jag bytte Nato. Sedan gick det ännu längre: Jag insåg snabbt att klockan just nu, i detta givna ögonblick är oskuld: Inte en enda lite hairline fanns på den, och jag KUNDE inte. Jag KUNDE inte låta något hända med den. Det kändes lite som när ens första barn ska lära sig att cykla: Klart grabben ska få gå macho-vägen och lära sig av sina misstag, hur svårt ska det vara? På MIN tid använde man minsann inte hjälm, och plåster på knäna härdar ju bara. Men icke...likväl står man där och trycker hjälmen över huvudet på grabben, sätter på knäskydd, tejpar fast skumgummi på knäna och låter honom cyklas i max 2km per timme, som vore han lika bräcklig som ett Fabergé-ägg. Detsamma blev resultatet med min tänkta beater: Den låg där på hyllan (2 meter över marken, långt ifrån barnens klåfingriga händer), på mjukt underlag, och aldrig att jag tog den på mig vid trädgårdsarbete eller något annat riskfyllt. Nädå, istället blev det en lugn runda till kontoret, ett dopp i poolen osv. tills jag tröttnade...

Så, hur många här inne är det EGENTLIGEN som verkligen ha en beater som en riktig beater? Är det bara jag som får cykla på skammens cykel för oss anal-retendenta? :bag:
 

Boris Balkan

Fark you!
"Nja. Jag säger att det är en beater, men det innebär att jag har den på kontoret" är väl närmast sanningen. men jag jobbar med det. :bag:

edit: Om vi pratar finklockan alltså. En SKX007 skulle jag kunna ta med mig till Norra Irak för att hjälpa till och radera ISIS. ;)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Wow, wall of text :)

Min SKX agerar beater men de andra brukar åka av man ska grovjobba..
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Beatern är min bästa klocka!

image.jpg


Viss disclaimer dock: Jag skulle inte kunna använda ett dyrare ur (>10k) som beater. Skulle kännas fel.
 

Hugii

Audemars
Klockor ska bäras beroende på omständigheter. Klart det är fult att ha en guldklocka och hugga skog med den. Ungafär som att spela fotboll i skinnskor.

Men beater för mig är en klocka som jag har på handen när jag daskar frugan eller frugans om/avbytare. Heheh
 
Hej alla,
jag heter Kristian och det är dags för mig att komma ut ur garderoben: Jag är anal-retendent. Jag har under många år haft en romantisk dröm om att verkligen kunna ha en, eller gärna flera, riktiga beaters. Och då menar jag inte beater som i en klocka man har på sig var och varannan dag, d.v.s. en vardags-klocka, utan en RIKTIG beater. Gärna en klocka som är värd en del pengar för att det ska kännas ännu mer rebelliskt på något sätt. Jag har mången gång föreställt mig hur underbart härligt det vore med en beater som varit märkt av tidens tand, där dings och repor på en arkitekts manér bara "ärligt redovisar" att klockan varit med om något, att den har en själ! Där dessa dings och repor nästan blir lite manligt, där man som ägare påminns om hur de uppkommit, vad man gjorde just då och där de likt en lustmärdares sparade troféer liksom blir en påminnelse om en upplevelse. Beatern, för mig, skulle ju då dessutom vara en klocka som jag riktigt nonchalant bara behöll på mig när jag skulle göra någon form av kroppsarbete, där min oräddhet inför att skada klockan inför andra skulle tyda på både ett stenhårt självförtroende och en sådan självklarhet i att klockor ju faktiskt är till för att användas och inte bara fjoll-aktigt ligga på en hylla någonstans eller endast bäras på ett dammigt kontor där den största skaderisken är att läderarmbandet kan råka ut för ett "papercut" från något nyuskrivet, trist avtal eller annat. I min värld skulle beatern och jag ha samma förhållande som en nära vän, eller kanske en hund eller något: Vi skulle vara helt oskiljaktiga efter allt vi gått igenom, och allt skulle bara bli bättre med åren.

Men, självklart funkade ju inte allt det där på mig...Jag tänkte att jag skulle gå lite försiktigt fram och införskaffa en väldigt billig klocka för att öva på, för vad spelar det för roll om något skulle hända med den? Så, det blev en SKX007. Lycklig var jag den dag som den damp ner i brevlådan, och mina förväntningar var skyhöga. Med stor vördnad monterade jag på ett lämpligt Nato, men det gick åt h*lvete redan första dagen: Natot börjar fransa sig i ena kanten. Hur snyggt är det, tänkte jag...så, jag bytte Nato. Sedan gick det ännu längre: Jag insåg snabbt att klockan just nu, i detta givna ögonblick är oskuld: Inte en enda lite hairline fanns på den, och jag KUNDE inte. Jag KUNDE inte låta något hända med den. Det kändes lite som när ens första barn ska lära sig att cykla: Klart grabben ska få gå macho-vägen och lära sig av sina misstag, hur svårt ska det vara? På MIN tid använde man minsann inte hjälm, och plåster på knäna härdar ju bara. Men icke...likväl står man där och trycker hjälmen över huvudet på grabben, sätter på knäskydd, tejpar fast skumgummi på knäna och låter honom cyklas i max 2km per timme, som vore han lika bräcklig som ett Fabergé-ägg. Detsamma blev resultatet med min tänkta beater: Den låg där på hyllan (2 meter över marken, långt ifrån barnens klåfingriga händer), på mjukt underlag, och aldrig att jag tog den på mig vid trädgårdsarbete eller något annat riskfyllt. Nädå, istället blev det en lugn runda till kontoret, ett dopp i poolen osv. tills jag tröttnade...

Så, hur många här inne är det EGENTLIGEN som verkligen ha en beater som en riktig beater? Är det bara jag som får cykla på skammens cykel för oss anal-retendenta? :bag:


För mig är beater klockan som åker på vid tyngre handarbete typ skogsarbete och traktormek.
Här är min beater.
 

meo_swe

Audemars
Klockor är ju såklart till för att användas!
Om man som militär yrkesdykare inte lyckas slå ihjäl en Sub, hur skall då du lyckas?
Ärr visar bara att man levt vilt och har en hel del historier att berätta.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Har aldrig tagit av min Planet ocean sen den köptes i november. Så den har agerat vid alla situationer, och därmed fått en ding iaf samt bruksspår. Kör bara!
Kanske hade varit försiktigare med typ en AP royal oak och inte ha den på 24/7.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är helt inne på linjen att jag bara skaffar klockor som jag kan använda i princip alla situationer jag normalt kan hamna i. Min Explorer är tveklöst den klocka jag använder mest. Och yes, den sitter kvar även om det vankas mark- och maskinarbete.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag känner igen det där mycket väl, så pass väl att jag faktiskt också köpte en SKX009 för att ha som "beater". Tanken var ju att man helt utan betänkligheter skulle dra runt med armen och ha sig precis som om den inte satt på armen alls. Men gissa vad? Så har det givetvis inte blivit.. Jag köpte en Oysterlänk till den, bytte insert och vips så var den ju faktiskt ganska snygg.

Givetvis så känns det oändligt mycket mer i hjärtat ifall jag t ex repar min 16570 eller Seamaster, men samtidigt så är jag väldigt mån om att inte heller skada SKX'en allt för mycket. Dvs. att den åker ofta av trots allt vid lite grövre arbete vilket ju var tanken att den inte skulle göra. Man kan helt enkelt säga att när den åker på för att just göra sitt jobb som beater så känns det bra, sedan när man väl står där och ska ner och greja med armar och ben och vet att risken för repor och dings finns så åker den allt som oftast av tills man är klar med arbetet. Jag är väl inte man nog att kunna halvt om halvt medveten repa/dinga den! ;)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Är helt inne på linjen att jag bara skaffar klockor som jag kan använda i princip alla situationer jag normalt kan hamna i. Min Explorer är tveklöst den klocka jag använder mest. Och yes, den sitter kvar även om det vankas mark- och maskinarbete.
Är inne på samma linje som Denke, använder alla mina klockor till "vardags", tar helt enkelt den som känns bäst för dagen.
 

Apansson

Torpare
Det enda jag kan ha förståelse för är om man inte vill grisa med sina guldklockor. Stål är hårt och till för att användas. Kör min PO i cykelverkstaden på daglig basis, det är ju en beater, precis som era subs, gmts och dwellers etc!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det enda jag kan ha förståelse för är om man inte vill grisa med sina guldklockor. Stål är hårt och till för att användas. Kör min PO i cykelverkstaden på daglig basis, det är ju en beater, precis som era subs, gmts och dwellahs etc!


Bestämdes det inte att den korrekta benämningen är dwellah eller dwellahs !? ;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Nu har jag läst texten. Din lösning är att bli snuskigt rik. Då kan du byta avgasrör på bilen med en Sky Moon Tourbillion. Eller så köper du Paul Newmans gamla Daytona som redan lär vara inkörd. Sista alternativet är att vara som mig dvs. det som i bilsammanhang kallas för butsbög :D
 

Gettodachoppah

Breitling
De enda gångerna jag tar av klockan vid arbete är om jag ska borra eller såga i berg, annars behåller jag klockan på armen. De första gångerna är man livrädd, men man inser rätt snabbt att klockan håller för mer än man tror.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Klockor är till för att användas!

Dock har jag en beater då jag vet att vissa aktiviteter är direkt opassande för vissa av mina klockor.

Gällande repor och bucklor, vad är det för djävla fån som tar bort sådant, inte ens med en vinkelslip och inte på någon av klockorna. Det enda man tar bort är eventuellt klet och blod från meningsmotståndare.
 
Topp