• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bedöma skick på klockor, högst subjektivt.

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur menar ni nu?
Sitter och tittar på ändlänkarna på min SD, och de är precis kant i kant med bandhornen.

Missförstår jag vad som avses?
image.jpg

Har de gjort om den?
rolex-sea-dweller-4000-2014.jpg


Rolex-Sea-Dweller-4000-116600-watch-2_zps1bc84c89.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hmm...tror jag inte.
Visst menar du att kanten på ändlänken (kan inte markera på bilden i paddan), skulle gå längre ut än bandhornet (bara så jag fattar rätt)?
Tror det sett likadant ut sen nya SD kom, men är knte säker.

Yes, det mina bilder visar. Din ser likadan ut då? Inte lika illa som YM men ändå. Förstår inte den designen...
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
kanske är en detalj som ser värre ut på bild. Men det borde ju finnas en tanke bakom? Rolex är väl inte kända för att slarva med detaljer? (bortsett från centrering av vrindringsinlägg ;) )

116600 Vs. 114060
RRNgNGI.png
 

MJ24

Patek
2-Faktor
kanske är en detalj som ser värre ut på bild. Men det borde ju finnas en tanke bakom? Rolex är väl inte kända för att slarva med detaljer? (bortsett från centrering av vrindringsinlägg ;) )

116600 Vs. 114060
Ok, det syns även på mina bilder ovan, då förstår jag vad som menas.
Blev lite förvirrad av att det talades om att ändlänkarna var längre än bandhornen, och samtidigt se klockan som tråden börjar med, där ändlänkarna är nästan centimetern längre än bandhornen.
På SD:n är ändlänken inte längre än bandhornet, däremot ser det ut som de inte är vinklade nedåt i samma grad som bandhornets krökning, d v s de ligger inte i linje med bandhornet (som också syns på de bilder vi alla publicerat).

Inget jag tänkt på eller som stör mig alls faktiskt...som tur är för mig!:)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tyvärr var förra generationens ändlänkar utformade på detta vis. Även den nya SDn är ju tyvärr så här. Den nya YM har bättre ändlänkar däremot:

116622-Rolex-Yacht-Master-QQ-Blue-NWT-f.jpg
Tror anledning till att nya SD:n och även Deep Sea'n är utformade så har med stor sannolikhet att göra med att båda är "riktiga" dykarklockor, den lilla extra "vinkeln" är för att klockan ska sitta bra även utanpå en en torrdräkt eller liknande som är relativt tjock och ger en betydligt större omkrets än en standradarm.
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Om man tittar på beskrivet skick så har de tio punkter som ger max 5 poäng summerar man alla poäng och delar delar på tio får man i det här fallet 4/5. Vad som däremot är fel enligt mig är att alla tio punkter är värda lika mycket. Så om bara visare, markeringar och några till lätt fixad saker 4 eller 5/5 så blir totalen hög trots att boett och armbandet är riktigt dålig. För att vara mera rättvist så borde exempelvis armbandet vara värt mera än visaren eller markeringar. Samt att de borde ha med en bedömning av själva urverket, som det är nu blir det än väldigt vinklad bedömning som är allt för posetiv (eller intesägande efter som de inte bedömer verket)

Kan även undra hur de får det där armbandet till en 3/5, snarare en två.

Håller med om detta resonemang, men har någon handlat från uretvintage och som kan svara på om skicket i verkligheten motsvarade beskrivningen?
 

POO

Panerai
Ni tänker för mycket! Skalan är för kort för att kunna vara vettig. Om 5 är ny och 1 är lik är det väl inte helt orimligt att en klocka som med lite tvätt och puts kan bli nära ny får en 4. Dock fattas ju en skruv i länken och ena ändlänken sitter ju inte i ordentligt på alla bilder vilket kanske är lätt oseriöst eller åtminstånde lustigt.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Håller med om detta resonemang, men har någon handlat från uretvintage och som kan svara på om skicket i verkligheten motsvarade beskrivningen?

Har inte själv handlat där, men vet att flera andra på forumet både köpt och sålt där. Oavsett beskrivning så lämnar de 14 dagars öppet köp, så det är ju bara att skicka tillbaka om man inte är nöjd.
 

Riley

Panerai
Köpte min Omega SMP från uretvintage, även den med en 4/5 betyg.
Hade faktiskt inte protesterat om den haft 5/5 då den var i det närmaste nyskick.
Även personer som sett och klämt på den har uppfattat den som ny.
Säkerligen skulle en mer klockkunnig person hitta någon skavank vid närmare syning, men att den har samma betyg som klockan i trådstarten är ju en skymf mot betygssystemet.
 
Topp