• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bedrägeri Rolex

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag vet inte om det kanske finns trådar om detta redan men jag tänkte bara varna lite snabbt.

Jag har lyckats trampa i den klassiska fällan att ge ut en klocka innan pengarna satt på kontot. Jag tog förvisso uppgifter osv till köparen så att jag inte skulle kunna åka dit om han skulle dra tillbaka betalningen. Självfallet hade han fullständigt kapat hela identiteten och förfalskat både bankkort, mobilabonnemang och annat smått och gott. Allt är polisanmält men det ni kan hålla utkik efter är en kille som utger sig för att heta ***** ******. ****** finns på riktigt och är reko men han har en extra identitet på rymmen som köpt någon dator också hörde jag.
Klockan var en Rolex Submariner 14060M 2010, G-serie. Om ni tänkt köpa en sån lite ovanligt billigt så vet ni....

Tack för mig!
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Lider verkligen med dig, hoppas det finns någon försäkring eller liknande som kan täcka en del.
 
Tack allihop!

Stelah, jag lämnade ut klockan mot att han skickade pengarna och jag tog uppgifter till honom, så att jag hade "hans" identitet, med hans adress, telefonnummer i hans namn, arbetsgivare, bilder på bankkort osv osv. Fanns liksom inget sätt att misslyckas med att få tag på honom om han nu skulle dra tillbaka betalningen, som han påbörjade när vi satt tillsammans. Men sen var det förfalskat ID helt och hållet. Svårt att se igenom när man får en så pass komplett bild ändå. Svårt för mig iaf, bevisligen
 
Nej det gick tydligen att lura mig också. Men jag har ett par ledtrådar att gå på, så det kanske går att lösa. Han har inte varit riktigt så osynlig som han tror ändå..
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack allihop!

Stelah, jag lämnade ut klockan mot att han skickade pengarna och jag tog uppgifter till honom, så att jag hade "hans" identitet, med hans adress, telefonnummer i hans namn, arbetsgivare, bilder på bankkort osv osv. Fanns liksom inget sätt att misslyckas med att få tag på honom om han nu skulle dra tillbaka betalningen, som han påbörjade när vi satt tillsammans. Men sen var det förfalskat ID helt och hållet. Svårt att se igenom när man får en så pass komplett bild ändå. Svårt för mig iaf, bevisligen
Det är inte lätt att se igenom en som är van att bedra. Hoppas det reder sig, på något sätt. Jag lider med dig.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Usch, riktigt trist. Är allt polisanmält? Hoppas verkligen du kunnat lämna bra signalemente och att de får fast bedragaren, det här är riktigt hemskt. Det är chans att han begått liknande brott tidigare och att polisen vet vem han är. Gjordes affären på offentlig plats så det finns chans för videokameror?

Inte alls menat som att vara efterklok utan mer som ett råd för andra som läser det här: använd ALLTID Swish vid affärer under 150 000kr!
 
Usch, riktigt trist. Är allt polisanmält? Hoppas verkligen du kunnat lämna bra signalemente och att de får fast bedragaren, det här är riktigt hemskt. Det är chans att han begått liknande brott tidigare och att polisen vet vem han är. Gjordes affären på offentlig plats så det finns chans för videokameror?

Inte alls menat som att vara efterklok utan mer som ett råd för andra som läser det här: använd ALLTID Swish vid affärer under 150 000kr!
Ja allt är polisanmält och jag har fått med en hel del uppgifter. Kanske går att fixa till, i bästa fall!
 
Så tråkigt! Hoppas det löser sig.
Hur gick "betalningen" till?
En direkt banköverföring från Nordea till Swedbank som drogs tillbaka, helt enkelt. Jag påpekade till och med att jag visste om den funktionen till honom, men då jag fick alla uppgifter till hans person så skulle det ju inte gå att komma undan....var det tänkt.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Usch va tråkigt. Jag känner att jag skulle lätt kunna gå på samma mina själv. Stort tack för rapporten som hjälper oss andra att slippa gå på samma sak.
Som du säger - använd swish så långt det går!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Aldrig, aldrig, lämna ifrån sig klockan innan pengarna finns på bankkontot!
Det är så sant. Därför är jag skeptisk även till exempelvis Paypal som påstås ska vara så säkert.

Men hur kunde han dra tillbaka betalningen? Det ska väl inte vara möjligt när den väl är signerad och innan den är det hamnar den väl inte på mottagarkontot? Låter konstigt...
 
Det är så sant. Därför är jag skeptisk även till exempelvis Paypal som påstås ska vara så säkert.

Men hur kunde han dra tillbaka betalningen? Det ska väl inte vara möjligt när den väl är signerad och innan den är det hamnar den väl inte på mottagarkontot? Låter konstigt...

Jag vet inte exakt hur man gör men jag har bilder på en skickad och signerad (med BankID) betalning till mitt kontonummer, och det är därefter avbrutet. Jag antar att man kan snacka med sin bank och avbryta betalningar. Konstigt håller jag med om, men så blev det i alla fall.
Swish är nyckelordet!
 
Förbannat jäkla trist, hoppas allt löser sig! Hur fungerar det med försäkringar och dylikt i dessa fall?

Välrenommerade personer på KS känns som det enda alternativet för egen del vad gäller köp och sälj.
 

paradis

Audemars
Jag vet inte exakt hur man gör men jag har bilder på en skickad och signerad (med BankID) betalning till mitt kontonummer, och det är därefter avbrutet. Jag antar att man kan snacka med sin bank och avbryta betalningar. Konstigt håller jag med om, men så blev det i alla fall.
Swish är nyckelordet!
Har hänt tidigare här på KS , exakt samma sak .Betalning med Swish ock båda ser att allt är OK . Visar sig senare att hans pengar blev stoppade .
 

St Maxime

KS Explorers Club
Satan vad trist. Beklagar verkligen.

Precis som Vesper undrar jag kring swish? Trodde inte det var möjligt. Vet du mer paradis?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det jag sett när sånt här diskuterats är att har en summa väl lämnat ens konto vid en banköverföring går det inte att dra tillbaka. Man kan inte gå in på en annan persons konto och ta tillbaka pengarna. Det skulle var nåt special, kanske om man ser till att dra alla pengar från kontot och strax efter betala innan det hunnit registreras så det i praktiken inte finns några kvar vid överföringen. Men då borde det inte bli registrerat som inne på mottagarkontot heller tycker man.
Men det går att kolla. Kanske värt besväret. Banken borde veta.
 

ScubaKing

Audemars
Hur såg killen ut, ålder m,m hans epost och dylika. Förklara så mycket du kan så kan folk hålla ögonen öppna samt kanske inte råka i samma fälla.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp