• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bedrägerier via Blocketpaketet

Chrisse

Patek
2-Faktor
Se upp!!!!!!

Det är en "liga" enl Schenker, (Schenker som sköter transporten för blocketpaketen), som siktar in sig på vissa ombud.
Väljer personer med adresser som finns i dess närhet, hör av sig med stulen identitet och kontantkortstelefon.

Avsändare skickar paketet inte ont anandes att ligan kommer göra nattligt inbrott på ombudet och plocka de paketet de beställt dit.

När ni skall anv blocketpaketet ring alltid upp personen på sin hemadress, fast telefon, så det verifieras att det verkligen är rätt person på andra siden.

Bara ett vänskapligt råd

ps Jag får åter min klocka då Schenker uppmärksammat detta och stoppat mitt paket, kudos åt schenker. ds
 

mouqvist

Rolex
Förstår inte problemet för säljaren, men jag vet iofs inte hur Blocketpaket fungerar
Har man inte fått betalt i förväg, eller skickas pengarna först när paketet kommit?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Förstår inte problemet för säljaren, men jag vet iofs inte hur Blocketpaket fungerar
Har man inte fått betalt i förväg, eller skickas pengarna först när paketet kommit?

Man får först pengarna när köparen hämtar paketet hos sitt ombud.

I detta fallet skulle det ej hämtas ut, utan bli stulet på natten efter att det anlänt.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Skönt att de löste sig för dig.
Trist att det sker. Har ju även förekommit med elektronik bland annat. Saker för flera hundra tusen kr med stulna identiteter för att sedan bryta sig in hos ombudet. För jävligt.
 

C15

Breitling
2-Faktor
Hej på er,

Det var detta jag råkade ut för. I mitt fall hade denna liga reggat ett nr på den påhittade mottagaren, så det kändes äkta...
 

C15

Breitling
2-Faktor
Får bli värdefrakt och förskottsbet i fortsättningen.

Är inte blocketpaketet försäkrat förresten?
Ja, eller f2f.

Jo upp till 10' men det täckte tyvärr bara hälften, nu hoppas man att FS-bolaget kan hjälpa till. Ombudet som hade inbrottet vill inte hjälpa till utan hänvisar till Schenker.
 

Hugii

Audemars
Man kan ju göra inbrott även hos andra ombud än schenker, så problemet kan ju endast kringgås med att hålla sig till den gamla regeln: Klockan skickas efter att pengar landat på kontot.


Vem kan garantera dig att du får "vita/lagliga" pengar och att pengarna inte kommer från ett tredjepartsbedrägeri (dvs någon blir lurad att sätta pengar på ditt konto, och sen får nån annan hämtar klockan?!) eller något annat brott. Då kan räkna med att pegarna tas i kvarstad av åklagaren. Och där står du igen, utan pengar och utan klockan :rage: :(

F2F är det som gäller på mig, över disken på banken :) Vill inte att nån okänd sätter in pengar som jag inte vet vart de kommer ifrån eller vem den riktiga avsändare är.
 

Gustav

Omega
Vem kan garantera dig att du får "vita/lagliga" pengar och att pengarna inte kommer från ett tredjepartsbedrägeri (dvs någon blir lurad att sätta pengar på ditt konto, och sen får nån annan hämtar klockan?!) eller något annat brott. Då kan räkna med att pegarna tas i kvarstad av åklagaren. Och där står du igen, utan pengar och utan klockan :rage: :(

F2F är det som gäller på mig, över disken på banken :) Vill inte att nån okänd sätter in pengar som jag inte vet vart de kommer ifrån eller vem den riktiga avsändare är.



Bra kommentar! Det är ett gammalt knep med tredjepartsbedrägeri som diskuterats tidigare. https://klocksnack.se/threads/scams.25046/
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Uppdatering

Fick åter min försändelse av Schenker idag, allt är OK.
Schenker hade tom packat om försändelsen för att dölja varuvärde.

Kollade även med Schenker om Polisen plockat bedragaren.
Trots Schenker erbjudit sig att göra en "set-up" så nappade inte vårt rättsväsende, saknas tyvärr resurser.

Så nu är det bara att räkna med att dessa bedragare siktar in sig på ett annat ombud och kör vidare med sin scam.
 

Hugii

Audemars
Uppdatering

Fick åter min försändelse av Schenker idag, allt är OK.
Schenker hade tom packat om försändelsen för att dölja varuvärde.

Kollade även med Schenker om Polisen plockat bedragaren.
Trots Schenker erbjudit sig att göra en "set-up" så nappade inte vårt rättsväsende, saknas tyvärr resurser.

Så nu är det bara att räkna med att dessa bedragare siktar in sig på ett annat ombud och kör vidare med sin scam.


Det var tur att du fick tillbaka klockan, men frågan är vad och hur ska polisen göra. Ligga där i en buske i 14 nätter för att ev. ta de på bar gärning när de gör inbrott. (straffvärde: böter).

Tråkigt att det ska vara så men resurserna måste väl prioriteras om, som på alla andra arbetsplatser. Hade inte varit fel med några tusen fler poliser.
 
Topp