• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bedrägeriförsök...

Compiss

Patek
2-Faktor
Är det inte ett försök? Han har copy-paste skickat sitt mail och uppmanat folk skicka 10k sek till sitt konto. Bara här på KS är det 2-3 som fått samma mail om att skicka pengar. Detta är väl ett försök till bedrägeri?
Jag har också mottagit mailet men jag skulle nog säga att det krävs lite mer. Inte förbjudet att skicka samma mail till flera. Men visst är han extremt nära och vi kan väl alla vara överens om att vi är rätt säkra på vad syftet är
 

Clutch

Breitling
Kan addera att jag skickade ett mail igår och fick samma copy och paste-svar. Det finns ett par saker som forumet drar lite för mycket på, dels detta om att den är såld på Nymans, det är rätt enkelt att försvara det med att det borde stått "servad hos Nymans" så blir texten helt ok. Dessutom, det händer att folk slänger om ett par bokstäver i sitt eget namn. Inget ont i det heller. Men... på denna länk ser man "originalets" förmodade e-postadress. http://personer.eniro.se/p/claes+von+arnold/236311 och vill man vara med i matchen kan man ju sms:a herrn bakom det öppna mobilnumret och diskret fråga om det är hans sub som ligger på blocket.

Jag frågade vilken betaltjänst han föredrog, men det har tydligen framgått i tråden att han tänker sig Payson. Finns det någon escrow-funktion hos Payson för att skydda mot ev. bedrägerier?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tänk på att den eventuella bedragaren kan se vad ni skriver och därför drar sig undan. KS ligger högt på en Google-sökning. Försöker tänka mig in i personens sits, skulle jag bedra människor på klockor skulle jag känna till klockforum och därför kunna dra mig undan. Som nu, när ni diskuterar det öppet. Kan bli svårt att ta fast personen...

Här hade Hyllan varit bra, tycker jag.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Tyckte detta forum verkade intressant för att diskutera klockor, men ångrade mig efter denna tråd. Seriöst. Börja diskutera grov misshandel som om det vore legitimt. Vem äger ett slagträ i Sverige egentligen? Baseball är inte en jättestor sport i detta land. Ekonomisk brottslighet är självklart inte accepterat det heller, men har pengar större värde för er än en annan människas liv? Vill ni minska på ekonomisk brottslighet, så sälj en klocka eller betala skatt för att minska på inkomstklyftor.

Haha
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fick precis ett mail av säljaren.

"Hej! Har varit tvungen att åka iväg på jobb utomlands och är åter inom 1 vecka,har ett par stycken som visat
intresse för klockan. Om du är seriös så kräver jag en handpenning på 10 000 kronor som skall betalas genom en säker betaltjänst för bådas trygghet.
Jag är åter på fredag morgon och affären kan genomföras på fredag eller måndag.
MVH Cleas Von Arnold"

Låter så jävla bluff att det inte är sant. Så kära KSare vad tycker ni jag ska göra. Konfrontera direkt eller leka dum och gå med på det, be honom skicka uppgifter osv som jag lämnar till polis?

Detta liknar väldigt mycket ett annat fall som jag har för mig kommit upp i höstas. Flera som fick samma mejl osv. Då har jag för mig att killen skulle till Gotland på jobb och jadajada... Skickar säkert från fejk Paysonadress med betalninngsuppgifter, likt blocketpaketet, men i själva verket går pengarna direkt in på hans konto.
 

elvispresley

Breitling
Blir man utsatt för bedrägeri så är det ingen fara om man har en inkomst?

Då behöver man inte bli arg. Man får ju alltid en ny lön..?

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Det här ar bara vanligt sociopatiskt bedrageri.
Personen i fraga har stulit identiteten fran Hans Claes Reinhold von Arnold.
Brottet ar polis anmalt.
För vidare information kontakta Blocket
Subject: RE: [Blockets Kundservice] Sv: Anmäl: Jag vill anmäla misstänkt bedrägeri (förfrågan nr. #449363)
To: '[email protected]'
Tala med Victor på Blocket
Bästa hälsningar fran
Elvis Aaron Presley
(The real Elvis Presley)
 
  • Like
Reactions: Wii

plexan

Cartier
Fattar inte varför blocket inte kan höja säkerheten på annonserna som läggs in? Borde finnas x antal sätt att förbättra än som det är nu.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har hört att man kan bli blåst via payson. Tydligen kan man få ett besked om insättning vilken sen säljaren blockerar. Detta innebär att det ser ut som du fått pengarna, ger bort din klocka och sen blockar han betalningen och ditt payson konto ät tomt igen.
 
Hej lyfter denna tråd lite.

Jag har dagligen blivit terroriserad av samtal alltifrån företag till privatpersoner där någon använt mitt nummer till någon Claes von Arnold. Det hela började nästan direkt efter jag tecknade ett nytt abonnemang och bytte nummer. Folk började ringa o presentera sig och sökte alltså en person vid namn Claes von Arnold.
Jag fick i genomsnitt mellan 100-200samtal i månaden angående denna person.

Jag fick även en äldre dam som ringde till mig och spelade in på röstbrevlådan vad hon hette och även varför hon ringde mig nämligen för att hon ville skriva en bok utifrån några släktingar till han långt bak i tiden (väldigt fint o rikt folk ) jag ringde aldrig upp henne då jag inte är den här personen hon sökte.

Jag fick droppen en dag då en idiot hade lagt ut en klocka med annonsör namnet Claes von Arnold och även använt mitt nummer eller om han hade sökt på Claes von Arnold och mitt nummer dök upp (detta är trots allt 2år sedan ) Killen ringer upp sent på kvällen och är skogstokig han har alltså varit så korkad att han lagt en handpenning på en klocka utan att ens sett den i verkligheten eller pratat med personen i telefon. Därav blivit blåst. Pratade säkert med snubben i en timme o försökte övertyga han om att han definitivt inte var den första o sista som skulle ringa detta nummer o få tag på den här idioten.
Syftet med denna tråden är att skumt folk ringer upp o jag fattar ingenting de snackar om saker jag inte har en aning om. Är det någon som har fått liknande samtal om denna Claes von Arnold som är så eftertraktad att det är konstigt att ingen slagit ihjäl han ?
Ett tag gick man o undra när fan en annan skulle få sota för något man inte har ett skit o göra med mvh Robban
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hej lyfter denna tråd lite.

Jag har dagligen blivit terroriserad av samtal alltifrån företag till privatpersoner där någon använt mitt nummer till någon Claes von Arnold. Det hela började nästan direkt efter jag tecknade ett nytt abonnemang och bytte nummer. Folk började ringa o presentera sig och sökte alltså en person vid namn Claes von Arnold.
Jag fick i genomsnitt mellan 100-200samtal i månaden angående denna person.

Jag fick även en äldre dam som ringde till mig och spelade in på röstbrevlådan vad hon hette och även varför hon ringde mig nämligen för att hon ville skriva en bok utifrån några släktingar till han långt bak i tiden (väldigt fint o rikt folk ) jag ringde aldrig upp henne då jag inte är den här personen hon sökte.

Jag fick droppen en dag då en idiot hade lagt ut en klocka med annonsör namnet Claes von Arnold och även använt mitt nummer eller om han hade sökt på Claes von Arnold och mitt nummer dök upp (detta är trots allt 2år sedan ) Killen ringer upp sent på kvällen och är skogstokig han har alltså varit så korkad att han lagt en handpenning på en klocka utan att ens sett den i verkligheten eller pratat med personen i telefon. Därav blivit blåst. Pratade säkert med snubben i en timme o försökte övertyga han om att han definitivt inte var den första o sista som skulle ringa detta nummer o få tag på den här idioten.
Syftet med denna tråden är att skumt folk ringer upp o jag fattar ingenting de snackar om saker jag inte har en aning om. Är det någon som har fått liknande samtal om denna Claes von Arnold som är så eftertraktad att det är konstigt att ingen slagit ihjäl han ?
Ett tag gick man o undra när fan en annan skulle få sota för något man inte har ett skit o göra med mvh Robban
Shit, vilket kaos! Varför bytte du inte nummer?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej lyfter denna tråd lite.

Jag har dagligen blivit terroriserad av samtal alltifrån företag till privatpersoner där någon använt mitt nummer till någon Claes von Arnold. Det hela började nästan direkt efter jag tecknade ett nytt abonnemang och bytte nummer. Folk började ringa o presentera sig och sökte alltså en person vid namn Claes von Arnold.
Jag fick i genomsnitt mellan 100-200samtal i månaden angående denna person.

Jag fick även en äldre dam som ringde till mig och spelade in på röstbrevlådan vad hon hette och även varför hon ringde mig nämligen för att hon ville skriva en bok utifrån några släktingar till han långt bak i tiden (väldigt fint o rikt folk ) jag ringde aldrig upp henne då jag inte är den här personen hon sökte.

Jag fick droppen en dag då en idiot hade lagt ut en klocka med annonsör namnet Claes von Arnold och även använt mitt nummer eller om han hade sökt på Claes von Arnold och mitt nummer dök upp (detta är trots allt 2år sedan ) Killen ringer upp sent på kvällen och är skogstokig han har alltså varit så korkad att han lagt en handpenning på en klocka utan att ens sett den i verkligheten eller pratat med personen i telefon. Därav blivit blåst. Pratade säkert med snubben i en timme o försökte övertyga han om att han definitivt inte var den första o sista som skulle ringa detta nummer o få tag på den här idioten.
Syftet med denna tråden är att skumt folk ringer upp o jag fattar ingenting de snackar om saker jag inte har en aning om. Är det någon som har fått liknande samtal om denna Claes von Arnold som är så eftertraktad att det är konstigt att ingen slagit ihjäl han ?
Ett tag gick man o undra när fan en annan skulle få sota för något man inte har ett skit o göra med mvh Robban
Att du står ut. Jag skulle ha stängt ned numret för längesen.
 
Shit, vilket kaos! Varför bytte du inte nummer?
Jag skulle gjort det efter gubben med klockan ringde o var ilsken. Ringde då upp o krävde de jag har abonnemanget hos att de fick fixa ett nytt nummer te mig då jag blir nerringd varje dag men han skulle ha 600kr för det
Villket lät sjukt i mina öron då det är bara några knapptryck för dom o sen registrera ett annat simkort till mitt abonnemang.
Då jag gick i skolan o studiebidrag tar slut direkt så blev jag tvungen att vänta lite med det och på nått listigt jävla sätt så slutade det ringa dagligen och helt plötsligt kunde det gå 2veckor innan jag fick ett samtal så beslutade mig för o inte byta nummer då det nästan upphörde att ringa. Har haft samma nummer nu i ett par år och kanske får ett samtal i månaden och ibland inte alls på jätte länge
 
  • Like
Reactions: JLW

Rivalen

Rolex
När man avslutat ett abonnemang, hur länge dröjer det innan telefonoperatören erbjuder samma nummer till nästa kund?
 

rekacj

Omega
2-Faktor
När man avslutat ett abonnemang, hur länge dröjer det innan telefonoperatören erbjuder samma nummer till nästa kund?
Numret ska ligga i karantän minst sex månader om det inte är så att någon person specifikt önskar numret. Det kan då tas upp tidigare men det ska inte göras egentligen, men det går.
 
När man avslutat ett abonnemang, hur länge dröjer det innan telefonoperatören erbjuder samma nummer till nästa kund?
Enligt killen på phonehouse där jag tecknade abonnemanget så fick jag välja mellan 2nummer som enligt han någon aldrig hade haft innan därav jag krävde de skulle stå för nummerbyte men det ville de ju inte trots allt strul. Men men snart dags o säga upp abonnemanget
 
Topp