• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Begagnad Rolex 40K

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Håller med JS, kör på Rolex Sea-Dweller 16600 om du vill ha en lite nyare klocka.
16600:an är en bra allroundklocka som man inte ser på var mans arm.
Du borde hitta en fin med full set för 40k även om priserna stigit se senaste åren.
En bild på min 16600 v-serie (sista serien).


Isåfall en gammal i lite sämre skick, tror jag :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vad säger ni om explorer 1 eller milgauss?
Unna dig en Explorer-etta. Aningens diskretare än modellerna med vridring, men fortfarande sportig. Har varit min favorit sedan jag köpte min 14270 i mitten av 1990-talet (strax tjugo år sedan, alltså). Har funkat till de flesta situationer. Du kan ju med fördel ta en titt på nuvarande 214270 (39 mm) eller nyligen utgångna 114270 (36 mm). Milgaussen är väldigt trevlig, men lite mer krävande med sin orangea blixt och polerade ytor, fast om du är ingenjör till utbildning och yrke så finns ju en skön symbolik.

Mvh A
 

Raymon R

Breitling
Unna dig en Explorer-etta. Aningens diskretare än modellerna med vridring, men fortfarande sportig. Har varit min favorit sedan jag köpte min 14270 i mitten av 1990-talet (strax tjugo år sedan, alltså). Har funkat till de flesta situationer. Du kan ju med fördel ta en titt på nuvarande 214270 (39 mm) eller nyligen utgångna 114270 (36 mm). Milgaussen är väldigt trevlig, men lite mer krävande med sin orangea blixt och polerade ytor, fast om du är ingenjör till utbildning och yrke så finns ju en skön symbolik.

Mvh A
Ja jag har funderat på 14270, vad öär skillnaden mellan den och 114270. 214270 gillar jag inte riktigt tror jag
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ja jag har funderat på 14270, vad öär skillnaden mellan den och 114270. 214270 gillar jag inte riktigt tror jag
114270 har det modernare kaliber 3130, som också sitter i alla nuvarande 36mm-modeller utan datum. Solida ändlänkar på armbandet samt Luminovavisare och tavla.

14270 har det äldre kaliber 3000, den äldre länken samt kom med tritiumtavla och visare fram till ca 1998, då modellen erbjöds med Luminova.

Visuellt är det bara länken som skiljer, kan man säga. Prismässigt är 14270 något billigare. 114270 kan nog anses något mer "framtidssäker" också med avseende på reservdelar. (Med det sagt har jag nyss fått en 45 år gammal Rolex servad med orginaldelar.)

Kolla lite här också:https://klocksnack.se/threads/frågor-om-14270.23358/#post-477156
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-1.17579/

mvh A
 

Raymon R

Breitling
114270 har det modernare kaliber 3130, som också sitter i alla nuvarande 36mm-modeller utan datum. Solida ändlänkar på armbandet samt Luminovavisare och tavla.

14270 har det äldre kaliber 3000, den äldre länken samt kom med tritiumtavla och visare fram till ca 1998, då modellen erbjöds med Luminova.

Visuellt är det bara länken som skiljer, kan man säga. Prismässigt är 14270 något billigare. 114270 kan nog anses något mer "framtidssäker" också med avseende på reservdelar. (Med det sagt har jag nyss fått en 45 år gammal Rolex servad med orginaldelar.)

Kolla lite här också:https://klocksnack.se/threads/frågor-om-14270.23358/#post-477156
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-1.17579/

mvh A
Stort tack för ditt utförliga svar och att du tar dig tid!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du kan få en sprillans ny Explorer 1 eller datejust II. Av den senare nämnda är mitt tips den blå med romerska siffror eller silver med blå arabiska. Dock tror jag ingen av dessa lyser i mörkret. Kan vara bra att kolla upp.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Utan bezelen i vitguld, blir den inte så iögonfallande, tycker jag men det är rn smaksak. Jag tror dock dessa klockor kommer vara lättsålda i framtiden, om den dagen kommer.

Datejust II ref 116300 är mer eller mindre helblank. Mindre iögonfallande än 116334, men fortfarande värre än mycket annat.

Den är dessutom inte särskilt lättsåld :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Datejust II ref 116300 är mer eller mindre helblank. Mindre iögonfallande än 116334, men fortfarande värre än mycket annat.

Den är dessutom inte särskilt lättsåld :)

Om den inte är så lättsåld, kanske den får ett högt begagnatpris eftersom det finns så få? Det kanske inte är så tokigt alternativ ändå? Tack för att jag fick lära mig referensnumren. Det är bara ringen som skiljer dem åt, vad jag kan förstå?
 

Raymon R

Breitling
Ja DJ tvåan med släkting har kag kollat på, den som stör
Mig lite är att indexen gör att den blir "tjock". Milgauss gillar jag men inte med minutvisaren som är "blixtpilen" ... Hjhmmmm :)
 

Sond

Patek
Pepsin/GMT är väl den som tydligast går in på din beskrivning. Men om du är tveksam till GMT så skulle jag säga Explorer 1 14270/114270 eller en klassisk Sub. Man kan säga mycket om dessa, men de går aldrig ur tiden. De passar till allt(även om jag kan tycka att det är lite märkligt med en dykarklocka till kostym, men modet styr oss och modet säger att det är okey så då är det väl okey...).
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja DJ tvåan med släkting har kag kollat på, den som stör
Mig lite är att indexen gör att den blir "tjock". Milgauss gillar jag men inte med minutvisaren som är "blixtpilen" ... Hjhmmmm :)
Jag är av samma uppfattning, att indexen är för tjock för att bli estetisk. Det är därför jag tittat på den blå med romerska siffror och den silvriga med svagt blå arabiska siffror. De romerska siffrorna i vitguld och siffrorna som är tydligt upphöjda är mycket snyggt. Den syns tydligt i jämförelse med den med blå arabiska siffror, som man dras till och vill se mer av. Båda är grymma tycker jag, på en i övrigt perfekt och lite tråkig klocka med en design som inte riktigt vågar vara annat än mainstream.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Du kan Få en fin subC för 30...med datum. Ref 116610
image.jpg
image.jpg
 
Topp