• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Begränsad tid i Stockholm. Vart går jag?

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jag ska till Hufvudstaden och har en, kanske två, timmar att lägga på att besöka klockaffär och förhoppningsvis även köpa något nytt. Var ju länge (en vecka närmare bestämt, länge för att vara jag) inne på att köpa månfasklocka (tack för alla tips jag fick av alla kunniga och engagerade klockentusiaster i tråden) men insåg att det begränsade mitt klockletande alltför mycket så jag laddade ner en månfas-app till mobilen och nu är jag mer fri att välja vilken klocka som helst oberoende av komplikationer, (men jag tycker fortfarande att månfasklockor med svart eller blå urtavla och utan stjärnor i månbilden är det snyggaste av allt).
Vilka affärer/urmakare är värda ett besök? Max 15-20 minuters rask promenad från centralen. Jag vill inte lägga för mycket tid på att gå. Bra utbud i <20-25 tkr- klassen, men gärna brutaldyra också bara för att det är så kul att titta på. Jag har såklart kollat upp vilka affärer som finns, men jag vet inte vilka som är värda att lägga tid på.
Jag har handlat på Fredmans (enda ur-affären i Stockholm jag varit i) och var nöjd, så dit hade jag tänkt gå igen, men jag tänker att tiden räcker nog till en eller två ställen till men jag vill inte slösa tid på att gå till fel ställe så jag behöver hjälp med urvalet. De får gärna ha Tudor och Longines men det kanske alla handlare har.
Tacksam för alla förslag jag kan få.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rob Engström,Franks, Nymans och Krons ligger nog bra till..
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag hade just tänkt föreslå Fredmans när du själv skriver det. Ungefär mitt emellan Fredmans och Centralen ligger ju Rob Engström som är väldigt trevliga och service minded som dessutom för bla Tudor och Longines bland alla sina "brutaldyra" klockor :)
 

Josef B

Bestraffaren
Om vi utgår från T-Centralen så kan vi börja på Franks Ur vid plattan/Drottninggatan, vidare sedan till Rob Engström ca 50 meter bort.
Mot Biblioteksgatan tar du en avstickare till NK och kikar på gatuplan på lite JLC, Longines, Omega och IWC.
30 sec bort i PK-HUSET har vi nyrenoverade Krons Ur.
Sedan har vi ett stenkast bort på Biblioteksgatan Nymans Ur, Wohlins och Bo Berggren.

En bra slinga det där, brukar själv ta den när jag är ledig :)
 
Senast ändrad:

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Om vi utgår från T-Centralen så kan vi börja på Franks Ur vid plattan/Drottninggatan, vidare sedan till Rob Engström ca 50 meter bort.
Mot Biblioteksgatan tar du en avstickare till NK och kikar på gatuplan på lite JLC, Longines, Omega och IWC.
30 sec bort i PK-HUSET har vi nyrenoverade Krons Ur.
Sedan har vi ett stenkast bort på Biblioteksgatan Nymans Ur, Wohlins och Bo Berggren.

En bra slinga det där, brukar själv ta den när jag är ledig :)
Det där låter som en kalasrunda! Vad är ditt personbästa på sträckan? :)
 

JohnDoe

Rolex
En snabb lunchrunda från stureplan räknat ger dig wohlins, berggrens, nymans, kaplan på biblioteksgatan, upp till NK genom PK huset (dvs Krons ur), även NK har klockor. Sedan är det drottningatan med franks, rob. Alla butiker är ju redan nämnda men börjar man med en lunch vid stureplan så grejar du alla lätt på mindre än två timmar. Min snabbrunda på lunchen tar biblioteksgatan/pkhuset/nk på en halvtimme.
 

Josef B

Bestraffaren
En snabb lunchrunda från stureplan räknat ger dig wohlins, berggrens, nymans, kaplan på biblioteksgatan, upp till NK genom PK huset (dvs Krons ur), även NK har klockor. Sedan är det drottningatan med franks, rob. Alla butiker är ju redan nämnda men börjar man med en lunch vid stureplan så grejar du alla lätt på mindre än två timmar. Min snabbrunda på lunchen tar biblioteksgatan/pkhuset/nk på en halvtimme.
Min runda är bättre! För då brukar jag avsluta med en lunch/öl på Sturehof :D en välbehövlig sådan :)
 

JohnDoe

Rolex
De blir så griniga på jobbet om man kommer in glad i hatten efter lunchen. Ärligt talar kmmer jag aldrig så långt som till drottninggatan. Börjar o slutar på stureplan. Bästa rundan blir väl när det är dags för kvalitetsvisningen på kaplans, bärs, klockor , bärs....
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Hm. Öl under klockrundan... Jag ska representera min arbetsgivare och funderar på om en nyinköpt snygg klocka kan dra uppmärksamheten från öldoft, en slug blick och vinglig gång. Tror inte det, så jag håller mig nog till mineralvatten och kaffe på den shoppingturen...
 

JohnDoe

Rolex
Hm. Öl under klockrundan... Jag ska representera min arbetsgivare och funderar på om en nyinköpt snygg klocka kan dra uppmärksamheten från öldoft, en slug blick och vinglig gång. Tror inte det, så jag håller mig nog till mineralvatten och kaffe på den shoppingturen...
Då kan jag rekommendera en god kaffe på Sempre (fd sosta) på jakobsbergsgatan 5 (mellan norrlandsgatan/biblioteksgatan), känns lätt igen på "stå bardisken" utanför.
 

JohnDoe

Rolex
Är du där för jobbets räkning så lär det ju bli på en vardag och ett tight schema. Det är fortfarande många asiatiska besökare med stora plånböcker som får mycket uppmärksamhet från personalen. Kan vara svårt att få hjälp ibland. Så det kan vara bra att börja med de butiker som du helst vill kolla in först och ta de andra om du hinner.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Om jag vore du så skulle jag definitivt gå till fredmans. Där har de Perrelet ! Sök på youtube efter Perrelet turbine och låt dig förföras
Oj. Hur tänkte den som designade den? Det känns som att om man har en sån på var arm och en fotogentank på ryggen har man ett bra alternativ till pendelcykeln... Jag behöver nog titta på den ett par gånger till för att vänja mig.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Oj. Hur tänkte den som designade den? Det känns som att om man har en sån på var arm och en fotogentank på ryggen har man ett bra alternativ till pendelcykeln... Jag behöver nog titta på den ett par gånger till för att vänja mig.
Haha ! Jag är väl medveten om att denna modell inte gillas av gemene man. Själv tycker jag den är asfräck, speciellt den som har silverfärgade 'turbinblad' :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kolla in litta GO hos Frank och testa lite PPs hos Rob är nog en kanon idé!
Lunch ska man käka på gallerian där de byggt en staty av koppar rör vad heter det nu igen
 

Josef B

Bestraffaren
Perrelet Turbine är asgrymma! Priset var ok och var nära ett köp för några år sedan, det som stoppade mig var storleken.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Väcker liv i den här tråden igen med en fråga innan morgondagens avfärd mot huvudstaden. Varierar prisnivåerna i de olika klockbutikerna som är nämnda ovan eller följer alla ADs rekommenderade listpriser? Om nej, skiljer det mycket?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Väcker liv i den här tråden igen med en fråga innan morgondagens avfärd mot huvudstaden. Varierar prisnivåerna i de olika klockbutikerna som är nämnda ovan eller följer alla ADs rekommenderade listpriser? Om nej, skiljer det mycket?
Nymans och Rob E har ungenfär samma listpriser på kända märken.
Sen kan man ju alltid försöka förhandla om priset!:)
 
Topp