• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver er expertis att hitta min drömklocka

Mythos

Omega
Hej,

Är en 34-årig universitetsstudent med ett nyblivet intresse för mekaniska herrklockor.
Är ny medlem här på KS och behöver nu era köptips på bra klockor/märken.
Jag vill inte prägla er med allt för många detaljer på vad jag är ute efter, utan är öppen för förslag.

Några förutsättningar:
  • Ca 15 000:-
  • Ny klocka
  • Den ska fungera vid både avslappnade och till lite mer formella tillfällen
  • Stilren
  • Tidslös
  • Läderarmband
  • Automatisk / självuppdragande
  • Jag har en smal handled (16 cm i omkrets)
  • Jag är inte typen som byter ut klockan (köper/säljer ofta)
Ett tack på förhand för era rekommendationer. :)
 

par

Patek
2-Faktor
Jag skulle satsa på en Tudor blackbay om du vill ha något nytt och kanske en datejust om du vill ha vintage. Datejusten blir mer dressad iförsig men passar bra på smala handleder


Ett kul alternativ kan vara en longines diver eller någon av deras trevliga kronografer de gör.
 

Mythos

Omega
Jag skulle satsa på en Tudor blackbay om du vill ha något nytt och kanske en datejust om du vill ha vintage. Datejusten blir mer dressad iförsig men passar bra på smala handleder


Ett kul alternativ kan vara en longines diver eller någon av deras trevliga kronografer de gör.


Tack för tipsen, jag ska definitivt spana in dem!
 
  • Like
Reactions: par

meo_swe

Audemars
Longines legend diver! Helt klart!
20140901_152229.jpg
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Köp en Datejust för ungefär den budgeten du har. Den levereras, du blir lycklig. Efter någon månad eller så funderar du lite mer på det, du kommer vid det här laget inte längre känna hur det bubblar av värme inombords varje gång du tittar på klockan. Du börjar leta igen, säljer din älskade Datejust (inte helt utan samvetskval), lägger på 5-10k och köper en ny klocka. Den leverans och du blir lycklig igen.

Du fattar väl vart det här är på väg.
One watch guy... Please...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Köp en Datejust för ungefär den budgeten du har. Den levereras, du blir lycklig. Efter någon månad eller så funderar du lite mer på det, du kommer vid det här laget inte längre känna hur det bubblar av värme inombords varje gång du tittar på klockan. Du börjar leta igen, säljer din älskade Datejust (inte helt utan samvetskval), lägger på 5-10k och köper en ny klocka. Den leverans och du blir lycklig igen.

Du fattar väl vart det här är på väg.
One watch guy... Please...


En DD kan göra en man till en OWG. Tro mig, är sugen på att sälja mina andra ur ;)
 
En Legendiver skulle jag nog lägga mina pengar på.
För ca. 15.000 får du inget Manufacture-verk, men ETA kommer du långt på i den prisklassen!

Kolla på Longines, finns väldigt mycket som äe väldigt prisvärt där!
Nya Conquest Classic faller mig personligen mycket i smaken, annars så är Master-serien väldigt kompletterad och det finns väldigt mycket att välja på!

ROB-1832 har ett väldigt stort utbud, så kika hos dem och se om något faller i smaken! (Om du har vägarna förbi Stockholm alltså!)
 

meo_swe

Audemars
Lånar tråden lite.

Mycket fin kombination, får man fråga vad det är för läderband?

Nöjd med klockan?

Bandet i fråga är ett Hirsh-band, vet ej vad modellen heter. Men både skönt och snyggt är det.

Jag är sjukt nöjd med klockan. Den passar i stort sett precis lika bra till kostym som till badshorts, i st. Tropez eller Bagis. En riktig kameleont i mina ögon. De initierade märker klockan, de okunniga gillar designen. Man kan inte gå fel :)
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Håller med Brogren. Longines, Oris. Även Tudor och några Tissot tycker jag passar in på din spec.

Jag tycker det absolut ska vara en klocka mindre än 40mm i boettstorlek, kanske tom ner mot 36mm. Kanske inte det som är högst på modet, men en storlek som kommer hålla länge och passar både formellt och casual. Skulle fokusera på nedan kollektioner.

Longines master collection
Tudor glamour
Oris aviation / culture
Tissot T-classic

Uret.se är en bra för att hitta intressanta modeller, sen hitta en AD som säljer det du är intresserad av

Lycka till!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
En Legendiver skulle jag nog lägga mina pengar på.
För ca. 15.000 får du inget Manufacture-verk, men ETA kommer du långt på i den prisklassen!

Kolla på Longines, finns väldigt mycket som äe väldigt prisvärt där!
Nya Conquest Classic faller mig personligen mycket i smaken, annars så är Master-serien väldigt kompletterad och det finns väldigt mycket att välja på!

ROB-1832 har ett väldigt stort utbud, så kika hos dem och se om något faller i smaken! (Om du har vägarna förbi Stockholm alltså!)

Jodå det får man.

Köp en FC Manufacture :)
 

Mythos

Omega
vilken respons!
jag hade på förhand hört bra saker om KS, men denna hjälpsamhet är över förväntan!
att jämföra så la jag upp samma inlägg på TTT och där har jag i skrivande stund fått 2 svar.

haft fullt upp med livet idag, så har inte hunnit kolla igenom era tips.
men när jag begränsat mina alternativ till 3 klockor, kommer jag att uppdatera er så får ni komma med en slutgiltig input.

tackar ödmjukast för alla rekommendationer, verkligen!
Med er vägledning är jag nu ett steg närmare till att bli en fin gentleman :)
 
Topp