Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Behöver er hjälp

Diskussion i 'Diskussion' startad av Boss3000, 2 juli 2016.

1. Boss3000
    Trådstartare

Boss3000 Torpare

Hej, Jag är väldigt oerfarenhen och har dålig kunskap om klockor men har hittat en klocka på blocket.. Av någon anledning känns den (annonsen) lite skum och jag kan inte hitta klockan på tex chrono24.

Kan någon vänlig själ ge mig lite tips och råd inför ett eventuellt köp och vad jag ska vara uppmärksam på. Kommentera gärna den specifika klockan i annonsen nedan.

Tack för hjälp!

Här är länken: https://www.blocket.se/stockholm/Breitling_Pilot_Navitimer_Chronograph_67434895.htm?ca=11&w=1

2. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Hej, inte hunnit titta så noga men Breitling Navitimer är väl i alla fall en av de vanligare förfalskade klockorna.
    Jag ska kika lite närmare på bilderna men några tips som jag kan börja med att ge är följande.

-Köp säljaren (Verkar det för bra för att vara sant är det nästan alltid så)
    -Jämför gärna lite bilder på exempelvis Breitlingsource som är bra http://www.breitlingsource.com
    -Gör absolut ingen affär med cash, använd swish eller bank vid affär om det blir aktuellt
    -Försök få ett äkthetsintyg eller klockan kontrollerad hos exempelvis Kaplans,pantbank, eller klockbutik som säljer Breitling.
    -Träffas på en säker plats vid eventuell affär där det finns kameror, bank är bra.

Det var väl några snabba tankar :)
    Välkommen till KS!

Angående klockan.
    Breitling A59028 står det som serienummer och då bör det vara den här http://www.breitlingsource.com/watch_details/Navitimer_134.html
    Ser inte helt korrekt ut dessvärre.

Senast ändrad: 2 juli 2016
    Knekten och Boss3000 gillar detta.
  3. Boss3000
    Trådstartare

Boss3000 Torpare

Tack så hemskt mycket för tips, skall kolla enligt dina råd. Om du har tid och lust så får du gärna med kunskap titta närmre på bilderna och säga vad du tror. Känns inte priset även det lite väl lågt?

Allt väl,

B

tissoter gillar detta.
  4. vestergard

vestergard Bonde

http://www.chrono24.com/en/breitlin...=breitling&modelId=1687&showpage=&sortorder=1

Där har du lite att gå på, inte vanligaste modellen precis så pris är rätt svårt att säga.

5. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Ser fejk enligt mig, dessvärre.
    Tavlan är inte korrekt för den referensen.
    -Datumbubblan är rund på säljarens, på den andra är den fyrkantig
    -Subsekunden i mitten ser inte korrekt ut
    -Texten till vänster är inte rätt

6. vestergard

vestergard Bonde

Nu var du nog lite väl snabb med att ropa fejk tror jag. Eller är jag fel ute?
    image.png

7. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Fast är det inte märkligt att serienumret är fel på baksidan?
    Står det inte 28 i slutet på ref nr.
    Jag kan ha fel också, det är fullt möjligt :)

8. vestergard

vestergard Bonde

Tror tyvärr det står A59026. Men är osäker:)

9. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    :) spännande!
    Kollar vidare för på den referensen som slutar på 28 har jag även noterat att det stått 1884 graverat under loggan på tavlan.

Boss3000 gillar detta.
  10. vestergard

vestergard Bonde

Låter dig gräva vidare då jag är kass på att jämföra bilder när jag sitter på mobilen;)

Till TS, skicka iväg lite frågor till säljaren om du nu är intresserad. Fråga efter referens osv. Lycka till!:)

11. Boss3000
    Trådstartare

Boss3000 Torpare

Jag är tacksam för all input och den tid ni lägger ner. Dock känns det som att även ni tycker det är lite roligt.. Jag följer era kommentarer och hoppas ni kan hitta en sanning

vestergard och tissoter gillar detta.
  12. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Jag gräver snabbare än en grävmaskin just nu :)

Stroboman, Boss3000 och vestergard gillar detta.
  13. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
  14. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
  15. vestergard

vestergard Bonde

tissoter gillar detta.
  16. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Boss3000 gillar detta.
  17. vestergard

vestergard Bonde

Fejk på blocket eller den i tråden från WUS?:)

18. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Fejk på blocket....

Stroboman, Boss3000 och vestergard gillar detta.
  19. vestergard

vestergard Bonde

Jag har iaf lärt mig att Breitling har använt miyota. Det var nytt för mig!

tissoter gillar detta.
  20. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Skulle dock vilja veta vilka som är originalvisarna på den modellen?
    Ska de vara raka eller ska de vara som på Blocketbilderna i "tre delar", alltså lite mellanrum mellan lumen.
    Hoppas ni förstår vad jag menar.

Stroboman gillar detta.
  21. Stroboman

Stroboman Borgare

Från:
    Medelpad
    Klockan känns fake, även om jag, efter bildgoogling hittat klockor med likadana visare som de i annonsen. Men om du fortfarande är intresserad så följ @tissoter s råd och gör upp affären hos en AD som kan garantera äktheten!

Boss3000 och tissoter gillar detta.
  22. JohnZ

JohnZ Biskop

Från:
    Göteborg
    Med tanke på de hyfsat skarpa och närgångna bilderna kommer det nog som en överraskning för säljaren om den visar sig vara fejk.

Boss3000 gillar detta.
  23. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Ja, som sagt jag vill inte utnämna till expert på Breitling Jupiter men efter intensiv bildgoogling och jämförande är jag mycket tveksam till äktheten.
    Det brukar ju normalt sett vara sämre bilder när det rör sig om tokfejks :)

Stroboman, JohnZ och Boss3000 gillar detta.
  24. Boss3000
    Trådstartare

Boss3000 Torpare

Tack! Men hur funkar det med att göra upp affären där? Tar de något för det eller hur brukar det vara?

25. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Vart då?
    På Kaplans kan de göra ett värderingsintyg och bekräfta äktheten, tar någon dag så man får lämna klockan har jag för mig. (Kostar)
    Pantbanken kan kolla det direkt normalt sett. (Kostar normalt sett inte, vill även lägga till att de inte gör trycktest efteråt om de öppnar baksidan.)
    Klockbutik får man höra med butiken innan man besöker dem. (Varierar från butik)

Stroboman, Boss3000 och JohnZ gillar detta.
  26. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Kanske finns någon här på KS som vill sälja en Breitling Navitimer till dig annars, dyker upp då och då.
    Tror dock inte det finns någon ute just för tillfället.

Boss3000 och Stroboman gillar detta.
  27. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Kollar på mobil så jag är osäker. Men har en känsla av att du är inne på rätt spår. Jag ska kika lite mer imorgon.

tissoter, Boss3000 och Stroboman gillar detta.
  28. JuBi

JuBi Torpare

Hej! Tror dessvärre med stor sannolikhet att klockan är fake. Kolla på finishen på både baksidan men framför de små visarna på tavlan, de är alldeles för dåligt. Sen även det lilla "garantihäftet" inget jag har sett förut iallafall. Men det största tipset i framtida affärer är alltid att som tidigare nämnt att köpa säljaren.

tissoter och Boss3000 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield