• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver era åsikter!

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Är en tråkmåns, 7 papp är bra med pengar, tycker du ska tänka efter. Kan va nice att ha om du tex funderar på att ta ett körkort om några år.
 

Pluto

Cartier
Tråkiga omständigheter, tur att det kompenserar med ekonomiskt stöd till en ny klocka iallafall ;)

Jag är själv 16 år så känner någorlunda till situationen du sitter i.
Däremot har jag på sistone insett de ena och det andra bl.a har jag lagt märke till hur lätt det är att lätt låta drömmarna sväva iväg, och med det menar jag; öka sin budget till (vad jag skulle kalla det) orimilga nivåer (för en 16 åring).

Jag har själv länge varit inne på en Tudor BB, jag har sparat pengar och praktiskt taget har jag tillräckligt för att köpa en just nu. MEN det kommer jag inte göra.
Trots mitt stora intresse för klockor tycker jag, (som andra varit inne på), att det är viktigt att inte glömma bort hur gammal man är. Jag spenderar hellre iaf mina ihopsparnade pengar på utekvällar med kompisar, resor etc. Klockor kommer du kunna köpa resten av livet men njuta av tonåren tillsammans med vänner, den chansen får du bara en gång.
Därför skulle jag ge dig rådet att bestämma en budget som bereonde efter dina förutsättningar är lagom.

Men du ska absolut inte heller köpa något du inte är säker på. Det har jag gjort två gånger vilket resulterat i att jag sålt båda två klockorna med förlust.

Mitt nästa köp, vilket just nu lutar mot en sinn 104 st sa. Kommer jag ordentligt ta och tänka igenom innan. För även om det är en "billig klocka" jämförelse med tudor bb är det änåd en saftig summa för en tonåring.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tråkiga omständigheter, tur att det kompenserar med ekonomiskt stöd till en ny klocka iallafall ;)

Jag är själv 16 år så känner någorlunda till situationen du sitter i.
Däremot har jag på sistone insett de ena och det andra bl.a har jag lagt märke till hur lätt det är att lätt låta drömmarna sväva iväg, och med det menar jag; öka sin budget till (vad jag skulle kalla det) orimilga nivåer (för en 16 åring).

Jag har själv länge varit inne på en Tudor BB, jag har sparat pengar och praktiskt taget har jag tillräckligt för att köpa en just nu. MEN det kommer jag inte göra.
Trots mitt stora intresse för klockor tycker jag, (som andra varit inne på), att det är viktigt att inte glömma bort hur gammal man är. Jag spenderar hellre iaf mina ihopsparnade pengar på utekvällar med kompisar, resor etc. Klockor kommer du kunna köpa resten av livet men njuta av tonåren tillsammans med vänner, den chansen får du bara en gång.
Därför skulle jag ge dig rådet att bestämma en budget som bereonde efter dina förutsättningar är lagom.

Men du ska absolut inte heller köpa något du inte är säker på. Det har jag gjort två gånger vilket resulterat i att jag sålt båda två klockorna med förlust.

Mitt nästa köp, vilket just nu lutar mot en sinn 104 st sa. Kommer jag ordentligt ta och tänka igenom innan. För även om det är en "billig klocka" jämförelse med tudor bb är det änåd en saftig summa för en tonåring.

Så jäkla skönt och glädjande att läsa det du skriver. Självklart har alla olika förutsättningar inte bara ekonomiskt utan även socialt, och i slutändan handlar det om att hitta det som fungerar bäst för en själv. Men som jag skrev innan...ekonomiska planer m.m. kommer det att finnas nog med tid för under vuxenlivet, och det skulle vara sorgligt om man valde bort att göra det mesta av sina tonår bara för att man satt och sparade till något som man inte ens vet om man i slutändan kommer att kunna köpa.
 

LI0N

Panerai
Om du som du själv säger inte är ute alls är ju en klocka ett väldigt bra köp! Mycket bättre än att lägga pengarna på skit som tappar värdet direkt!
Skulle dock avvakta med en tudor eller omega med tanke på att du är 15, tänk hur hög din tröskel kommer att vara när du är 20 :D men om du känner att det verkligen är sen sån du vill ha, go for it!
Kan dock säga av egen erfarenhet att för mig skulle det eskalera snabbt och jag skulle aldrig bli nöjd men alla har inte lika dålig självdisciplin och är inte lika 110% som mig heller!
 

Moody

Rolex
Tråkiga omständigheter, tur att det kompenserar med ekonomiskt stöd till en ny klocka iallafall ;)

Jag är själv 16 år så känner någorlunda till situationen du sitter i.
Däremot har jag på sistone insett de ena och det andra bl.a har jag lagt märke till hur lätt det är att lätt låta drömmarna sväva iväg, och med det menar jag; öka sin budget till (vad jag skulle kalla det) orimilga nivåer (för en 16 åring).

Jag har själv länge varit inne på en Tudor BB, jag har sparat pengar och praktiskt taget har jag tillräckligt för att köpa en just nu. MEN det kommer jag inte göra.
Trots mitt stora intresse för klockor tycker jag, (som andra varit inne på), att det är viktigt att inte glömma bort hur gammal man är. Jag spenderar hellre iaf mina ihopsparnade pengar på utekvällar med kompisar, resor etc. Klockor kommer du kunna köpa resten av livet men njuta av tonåren tillsammans med vänner, den chansen får du bara en gång.
Därför skulle jag ge dig rådet att bestämma en budget som bereonde efter dina förutsättningar är lagom.

Men du ska absolut inte heller köpa något du inte är säker på. Det har jag gjort två gånger vilket resulterat i att jag sålt båda två klockorna med förlust.

Mitt nästa köp, vilket just nu lutar mot en sinn 104 st sa. Kommer jag ordentligt ta och tänka igenom innan. För även om det är en "billig klocka" jämförelse med tudor bb är det änåd en saftig summa för en tonåring.
Först och främst, kul att det finns andra klockintresserade som är väldigt unga!
Sen det där med resor och utekvällar med kompisar etc, skrev i ett inlägg förut att jag inte har ett "normalt" tonårsliv så jag är aldrig ute nästan och när jag väl är ute så är det med min familj och då betalar ju dom oftast. Så jag har verkligen inget vettigare att lägga pengarna på :)
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor

Moody

Rolex
Kul att inte alla ungomar fastnar i DW-träsket :) Hade jag varit du hade jag rockat 007an tills vidare och sparat ihop en större summa och sedan unnat mig något riktigt fint, oändliga möjligheter till variation med den klockan :)

PS. Behövdes det verkligen en fjärde tråd på samma topic? DS.
https://klocksnack.se/threads/dags-för-ny-klocka.65396/
https://klocksnack.se/threads/klocka-för-7k.65282/
https://klocksnack.se/threads/5-10k.64509/
Jag vet, blev lite många trådar där. Men nu kände jag att jag ville göra en och verkligen förklara hur saken ligger till och det gjorde jag inte i någon annan, där frågade jag bara om tips på vilka klockor.
 

Fredig

Cartier
Tråkiga omständigheter, tur att det kompenserar med ekonomiskt stöd till en ny klocka iallafall ;)

Jag är själv 16 år så känner någorlunda till situationen du sitter i.
Däremot har jag på sistone insett de ena och det andra bl.a har jag lagt märke till hur lätt det är att lätt låta drömmarna sväva iväg, och med det menar jag; öka sin budget till (vad jag skulle kalla det) orimilga nivåer (för en 16 åring).

Jag har själv länge varit inne på en Tudor BB, jag har sparat pengar och praktiskt taget har jag tillräckligt för att köpa en just nu. MEN det kommer jag inte göra.
Trots mitt stora intresse för klockor tycker jag, (som andra varit inne på), att det är viktigt att inte glömma bort hur gammal man är. Jag spenderar hellre iaf mina ihopsparnade pengar på utekvällar med kompisar, resor etc. Klockor kommer du kunna köpa resten av livet men njuta av tonåren tillsammans med vänner, den chansen får du bara en gång.
Därför skulle jag ge dig rådet att bestämma en budget som bereonde efter dina förutsättningar är lagom.

Men du ska absolut inte heller köpa något du inte är säker på. Det har jag gjort två gånger vilket resulterat i att jag sålt båda två klockorna med förlust.

Mitt nästa köp, vilket just nu lutar mot en sinn 104 st sa. Kommer jag ordentligt ta och tänka igenom innan. För även om det är en "billig klocka" jämförelse med tudor bb är det änåd en saftig summa för en tonåring.
Väldigt förnuftigt sagt! Nu är jag inte så många år äldre men tänkte liknande som dig då.
 

Fredig

Cartier
Först och främst, kul att det finns andra klockintresserade som är väldigt unga!
Sen det där med resor och utekvällar med kompisar etc, skrev i ett inlägg förut att jag inte har ett "normalt" tonårsliv så jag är aldrig ute nästan och när jag väl är ute så är det med min familj och då betalar ju dom oftast. Så jag har verkligen inget vettigare att lägga pengarna på :)
Om detta är fallet så är det lika bra att lägga pengarna på en klocka om du verkligen vill, tråkigt att du inte har några kompisar som du kan umgås med på fritiden.. Kanske finns något själ på skolan som diggar klockor liiiiite? :)
 

Moody

Rolex
Om detta är fallet så är det lika bra att lägga pengarna på en klocka om du verkligen vill, tråkigt att du inte har några kompisar som du kan umgås med på fritiden.. Kanske finns något själ på skolan som diggar klockor liiiiite? :)
Går inte normalt i skolan heller tyvärr. Men ska börja gymnasiet i en annan stor stad utanför min lilla stad så där får jag lite nya vänner och ska gå som vanligt så jag hoppas det finns där :)
 

frebbe

Breitling
Eftersom, som du själv beskriver det , inte lever ett normalt ungdomsliv, så tror jag att det är jättesvårt och rent vanskligt för oss utomstående att ge dig råd.
Vad säger de som känner dig bäst, din familj? Även om de har noll intresse för klockor så är förmodligen deras samlade erfarenhet av dig och klockor högre än vår erfarenhet av dig och klockor.

Men om jag iaf utgår från mina generella råd så tycker jag @Pluto beskrev det hela väldigt fint. Dyra klockor köps med fördel när man har allt annat man behöver och en tillräcklig inkomst. Upptäcka världen, körkort, kompisar, resor mm görs med stor fördel innan man är fast i vardagspusslet med att hämta på förskolan, jobba mm

Chansen att du hittar kompisar på den nya skolan som vill gå på bio, game:a, burna med mopparna eller vad kidsen gör nu för tiden, är nog mycket större än att du hittar kompisar som vill sitta och titta på varandras dyra klockor.
Så mitt råd är, lägg inte alla dina pengar på en klocka. Köp något fint prisvärt utöver sin skx007, någon annan seiko kanske, och spar pengarna tills vidare. När du sen fyller 20, 25 eller 30 ger du dig själv en fin present (Speedy, rolle eller vad du då behagar).

Trots att jag är och alltid har varit en skötsam person så finns det säkert 1000-tals situationer under mina unga år som jag INTE velat bära en alldeles för dyr klocka för min och situationens eget bästa.

Tråkigt svar men i all välmening...
 

TheBear

Omega
2-Faktor
Kom ihåg att varje gång du kollar ner på armen så är det ingen BB så gör inget förhastat lägg undan spara till din klocka du vill.

Just detta är anledningen till mitt första köp av en finare klocka. Började med skx007 och sparade tills jag kunde köpa min dröm som förföljt mig sedan många år. Nu sitter det en ny submariner på handleden, och äntligen kan jag börja köpa klockor jag gillar. Jag skulle aldrig kunnat köpa något jag gillar innan jag uppfyllt drömmen, för då skulle jag bara tittat ner och inse att jag inte har en sub, trots att jag kanske skulle uppskattat andra klockor mer. :)
//Ologisk dåre
 

Lukkan

Cartier
Just detta är anledningen till mitt första köp av en finare klocka. Började med skx007 och sparade tills jag kunde köpa min dröm som förföljt mig sedan många år. Nu sitter det en ny submariner på handleden, och äntligen kan jag börja köpa klockor jag gillar. Jag skulle aldrig kunnat köpa något jag gillar innan jag uppfyllt drömmen, för då skulle jag bara tittat ner och inse att jag inte har en sub, trots att jag kanske skulle uppskattat andra klockor mer. :)
//Ologisk dåre
Det är den första "riktiga" klockan man köper som avgör hur djupt du kommer falla i det här never ending svarta hålet träsket.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Gillar du aquis så köp den men jag skulle fundera lite över andrahandsvärdet. En SMP med känd servicehistorik tror jag är ett roligare och förnuftigare alternativ. Ligger väl en hyfsat nyservad på köp o sälj för 15'
Lycka till i jakten och sparandet
 

Moody

Rolex
Gillar du aquis så köp den men jag skulle fundera lite över andrahandsvärdet. En SMP med känd servicehistorik tror jag är ett roligare och förnuftigare alternativ. Ligger väl en hyfsat nyservad på köp o sälj för 15'
Lycka till i jakten och sparandet
Vart hittar jag den SMPn? Tack, jakten är det som känns mest spännande om jag ska vara ärlig :)
 

Lukkan

Cartier
Gillar du aquis så köp den men jag skulle fundera lite över andrahandsvärdet. En SMP med känd servicehistorik tror jag är ett roligare och förnuftigare alternativ. Ligger väl en hyfsat nyservad på köp o sälj för 15'
Lycka till i jakten och sparandet
Även en begagnad tudor tror jag sett här på köp & sälj för lite under 20 tkr.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tror inte jag har något problem med att spara då jag inte är ute så mycket, har många ovänner och varför vill jag inte gå in på men så fort jag visar mig ute försöker dom hoppa på mig, hänt mer än bara denna gången men jag hade tur nu att det kom en person och såg allt. Så med det vill jag säga att det mesta jag gör är att sitta inne ibland åka och kolla på hockey så jag har absolut inget annat att lägga pengarna på.
Blir riktigt ledsen när jag läser det du skriver! En 15-åring ska inte behöva vara rädd för att få stryk så fort han går ut :(

Du känner inga äldre som kan hjälpa dig och ta "ett snack" med ligisterna?
 

Moody

Rolex
Blir riktigt ledsen när jag läser det du skriver! En 15-åring ska inte behöva vara rädd för att få stryk så fort han går ut :(

Du känner inga äldre som kan hjälpa dig och ta "ett snack" med ligisterna?
Jag och min far har försökt, men då efter vi gick därifrån så drog dom ihop sig och kom fråm och bråkade så min syster fick ringa polis, så att "prata" med dom är helt omöjligt tyvärr. Nu blev ju en av dom dömd för misshandel men han ger sig inte, jag och min systers pojkvän åkte igenom stan och då sprang han fram och sparkade på bilen och kastade sten. :(
 

Lukkan

Cartier
Jag och min far har försökt, men då efter vi gick därifrån så drog dom ihop sig och kom fråm och bråkade så min syster fick ringa polis, så att "prata" med dom är helt omöjligt tyvärr. Nu blev ju en av dom dömd för misshandel men han ger sig inte, jag och min systers pojkvän åkte igenom stan och då sprang han fram och sparkade på bilen och kastade sten. :(
Vilken stad bor du i?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag och min far har försökt, men då efter vi gick därifrån så drog dom ihop sig och kom fråm och bråkade så min syster fick ringa polis, så att "prata" med dom är helt omöjligt tyvärr. Nu blev ju en av dom dömd för misshandel men han ger sig inte, jag och min systers pojkvän åkte igenom stan och då sprang han fram och sparkade på bilen och kastade sten. :(
Lider med dig! :(
 
Topp