• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver ett startkit

Alpha

Omega
Hej allesammans
Undrar om ni kan rekommendera ett billigt startkit med verktyg. Behöver nog mest mejslar och pins då jag tänkte korta länkar av olika slag och byta bandstift etc. Tror inte att jag kommer våga mig på att öppna boetten och liknande utan mest för att slippa besöka urmakaren för dessa mindre behov.
Tackar på förhand..
 

Enrico

Omega
Har sett en hel del billiga basic kit på eBay som jag själv haft ett, inget revolutionerande men ändå ett helt okej första kit
 

maxizz

Omega
2-Faktor
Jag har för mig att det finns ett litet kit som fungerar, för det du efterfrågar, på clas ohlson..
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ok, är det något vettigt eller något man ska hålla bort från finare klockor?
Inga problem att använda billiga verktyg, största skillnaden är oftast att de är gjorda i billigare (lite mjukare) stål. Det jag skulle vilja säga som är min oro för amatörer är att de tenderar i större utsträckning använda fel storlek på mejsel. De som köper dyrare verktyg tenderar till att googla fram och ta reda på exempeivis vilken bergeon man ska använda till just sin klocka.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag köpte en verktygsväska ala ebay hundralappen. duger gott till att korta länkar men ingen höjdarkvalite.

Kommer försöka hitta något lite bättre i framtiden. Vill dessutom ha en ställning att sätta urverk i samt en glaspress.
 

Crispie

Rolex
Hej allesammans
Undrar om ni kan rekommendera ett billigt startkit med verktyg. Behöver nog mest mejslar och pins då jag tänkte korta länkar av olika slag och byta bandstift etc. Tror inte att jag kommer våga mig på att öppna boetten och liknande utan mest för att slippa besöka urmakaren för dessa mindre behov.
Tackar på förhand..
Kjell och Company säljer ett kit. Lite överprissatt för vad man får kan jag tycka. Skulle tro, utan att veta, att de är i paritet med de man hittar från kina på ebay. Det kan vara en bra start och så kan man bygga ut kitet och byta ut när man ser behov och har råd.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/verktygsset-for-klockor-p48331
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Ganska dyrt kit? Jag köpte motsvarande på eBay för 70 kr, inkl frakt. Sen kompletterade jag med riktiga mejslar, verkhållare och korntänger samt bandstiftsverktyg från cusinsuk
 

Alpha

Omega
Ganska dyrt kit? Jag köpte motsvarande på eBay för 70 kr, inkl frakt. Sen kompletterade jag med riktiga mejslar, verkhållare och korntänger samt bandstiftsverktyg från cusinsuk

Vad kompletterade du med för mejslar? Funderar också på att köpa grejer och plocks ihop mitt eget kit men vet inte vad som behövs osv..
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Mitt råd är att köpa ett billigt kit, sedan märker du vilka verktyg du verkligen behöver och kan lägga en extra slant på.
Orkar du vänta så är ju eBay garanterat billigast :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Vad kompletterade du med för mejslar? Funderar också på att köpa grejer och plocks ihop mitt eget kit men vet inte vad som behövs osv..
Jag har 1.00 1,60 och 2,00mm men kommer troligen köpa ett helt set då det är en stor risk att man drar sönder en skruv om man har fel mejsel, onödigt jobb... satsa på kvalitets verktyg så slipper du handla nya hela tiden. Det är stor skillnad på kvalitet. Lycka till
 

d96angl

Cartier
Kan någon länka till kvalitésverktyg?
Är en novis som inte har en aning vad man kan behöva köpa.
Eller om ni ej vill länka så får ni gärna nämna märken på verktyg man kan köpa med gott mod.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor

Exxet

Rolex
Hej allesammans
Undrar om ni kan rekommendera ett billigt startkit med verktyg. Behöver nog mest mejslar och pins då jag tänkte korta länkar av olika slag och byta bandstift etc. Tror inte att jag kommer våga mig på att öppna boetten och liknande utan mest för att slippa besöka urmakaren för dessa mindre behov.
Tackar på förhand..
Om du bara är ute efter ett billigt kit så Googla på watch tool kit så dyker det upp många anonnser, men rekomendera skulle jag inte göra, köpte själv mitt första kit från USA för ca: 7-800:- och just det kitet skulle jag inte rekommendera, och billigt är ju relativt, det enda som jag hittar är detta, lite dyrare dock:
https://www.cousinsuk.com/product/watchmakers-quick-service-kit-bergeon nu är inte Bergeon alltid det bästa, beggat är en bra väg att gå, mejslar kan man köpa nya klingor till eller slipa, o s v, lycka till.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag kör ett set med 9 mejslar från AF Swiss som jag är riktigt nöjd med.
41inhBQzdjL._SX300_QL70_.jpg


Finns även i mindre set eller styckvis om man inte behöver alla. Går att köpa på bukten eller cousinsuk.
 

Alpha

Omega
Jag kör ett set med 9 mejslar från AF Swiss som jag är riktigt nöjd med.
41inhBQzdjL._SX300_QL70_.jpg


Finns även i mindre set eller styckvis om man inte behöver alla. Går att köpa på bukten eller cousinsuk.

Funderar på att köpa ett liknande med med typ 5 mejslar, bergeon 6565S och ett bracelet adjustment set från cousins. Har jag gömt något?
Mvh
 

rogart-63

Patek
Bergeon är bra? Hållare är underskattat. Har två bergeon skruvmejsel satser? Suveränt att kunna ställa dom i sin hållare när man städar undan på bordet?
Men du klarar dig långt med deras 5 skruvmejslar.
Varför två? Jo en till Seiko och en till Swiss verk? Smalare slots i skruvarna på visa Swiss verk:
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Kapar tråden lite halvt då det känns onödigt att skapa en ny, men ts kanske kan ha lite nytta av frågan ändå.

Någon som vet något om eternaltools.com? Dom hör hemma i england och verkar ha lite prylar.
 

Raddan

Breitling
Kapar tråden lite halvt då det känns onödigt att skapa en ny, men ts kanske kan ha lite nytta av frågan ändå.

Någon som vet något om eternaltools.com? Dom hör hemma i england och verkar ha lite prylar.
Har inte handlat där själv men sidan verkar ju säker i alla fall efter någon sökning och utbudet gott! Bra tips annars
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Insåg att jag behöver några skruvmejslar så jag sökte på forumet för råd/inspiration och hittade denna tråd. Surfade lite och hittade hyfsade skruvmejsel-satser, från under hundringen till nästan 2000 inkl. frakt...

Svårt beslut - skall man köpa dyrt direkt eller börja lite billigare... Får nog fundera ett tag till...

upload_2017-1-21_22-18-10.png
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Insåg att jag behöver några skruvmejslar så jag sökte på forumet för råd/inspiration och hittade denna tråd. Surfade lite och hittade hyfsade skruvmejsel-satser, från under hundringen till nästan 2000 inkl. frakt...

Svårt beslut - skall man köpa dyrt direkt eller börja lite billigare... Får nog fundera ett tag till...

upload_2017-1-21_22-18-10.png
Börja med riktiga grejer, det är svårt att jobba med billiga mejslar. Du kommer att repa och skada bryggor och skruvar. Kör på kvalité från början
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Insåg att jag behöver några skruvmejslar så jag sökte på forumet för råd/inspiration och hittade denna tråd. Surfade lite och hittade hyfsade skruvmejsel-satser, från under hundringen till nästan 2000 inkl. frakt...

Svårt beslut - skall man köpa dyrt direkt eller börja lite billigare... Får nog fundera ett tag till...

upload_2017-1-21_22-18-10.png
Köp ingen skit. Det blir bara dyrt

Kolla på cousines.com
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Har just reggat mig på cousinsUK och funderar på trycka på köp-knappen på det A*F Swiss kitet som @eriksson850 visade ovan.

Lade mest in bilden i mitt förra inlägg då jag tyckte det var lite kul med pris-spreaden på Wish... o_O
 

Psykel

Patek
Har just reggat mig på cousinsUK och funderar på trycka på köp-knappen på det A*F Swiss kitet som @eriksson850 visade ovan.

Lade mest in bilden i mitt förra inlägg då jag tyckte det var lite kul med pris-spreaden på Wish... o_O
Jag gillar AF mejslarna, inget fel på dem :)
Då kanske jag också ska slå till på en sån sats! Tänkte köpa på mig lite pillgrejer inom en snar framtid! Och jag är helt kär i roterande mejselställningar! :D
 
Topp