• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver hjälp att välja!

välfärden

Breitling
Hej alla. fyller 25år i december och tänkte då skaffa en ny klocka. Det står mellan, Squale 1521blue dial ca7500kr och
longines hydroconqest blue dial ca8500kr.
Behöver lite åsikter från dem mer erfarna.
 

välfärden

Breitling
M7JItBf.jpg
YOXCICb.jpg
P1050921.jpg
agubahyr.jpg
 
Longines, utan tvekan. Av den enkla anledningen att det är en snygg klocka från ett respekterat märke som i princip alla känner till, det kan inte bli fel helt enkelt. Squale har jag aldrig hört talas om (brist på erfarenhet kanske?), och den blåa färgen tycker jag ser rätt plastig ut. Men visst, det är en unik och snygg klocka så den kanske är lite roligare än Longines-klockan! :) Men som sagt, personligen tycker jag att Longines-klockan ser betydligt mer välgjord ut (och dessutom är den mörkblåa urtavlan en av deras snyggaste).
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Squale!!! Lätt. Cool historia och härlig tavla på den blå. Du hoppar över ett par klasser i klockskolan och går rakt på studentskivorna med Squale:) Longines är ett tråkigt men välkamnat val så du lär inte få ligga på 25årsfesten med en sån på armen.
 

Greven

Audemars
Squale, 365 dagar om året. ;) Skämt åsido, jag gillar Longines väldigt mycket skall jag erkänna, men tycker att hydroconquest har alldeles för stora siffror, inte toppfinish. Squale går helt klart under radarn, men har en grym kvalitet! Grattis i förskott, by the way! :)
 

pederr

Cartier
Longines får ses som ett starkare varumärke generellt sett, tryggare (sannolikt bättre andrahandsvärde, AD i varenda gathörn) och enligt många då tråkigare. Mina största problem med modellen ifråga är länken med polerade mittbitar och storleken på siffrorna, men det är ju tycke och smak. Båda kör väl ETA 2824 så ticka på lär de göra.
 

KMS

Rolex
Köp en Rolex bara!:)

Squalen är coolare men...
Mellan Longinesen o Squalen, så hade jag letat upp en vintage dykare av rang istället, en 70 eller 80 tals - 50 atmos är betydligt roligare än dessa nymodigheterna.

Annars så halverar du nästan priset om du köper begagnat (köp båda:)). Kolla in Doxa också, skaplig hype på gång för det märket eller varför inte Oris Aquis, lite dyrare men inte jättemycket om du kör gråhandlar style (eller beggat).
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag vill tillägga att det enda som är snyggt på Longines:en är insertet och möjligtvis sekundvisaren. God natt!
 
Topp