Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Behöver hjälp med att hitta en damklocka!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mangusta, 25 augusti 2013.

1. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Alla förslag är välkomna för jag har kört fast. Inget vintage utan bara nytt. Storlek mellan 27-32 mm ungefär. Stål eller möjligtvis stål/guld. Så mycket mer säger jag inte eftersom att jag vill ha nya förslag som jag själv kanske inte har tänkt på. :)

2. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Prisklass ?

3. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Övervägde att inte säga det för att inte styra förslagen men upp till 50 ungefär.

4. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Är det viktigt att indexmarkeringarna för 3 och 9 ligger i linje?

5. MJ24

MJ24 Friends of KS

Ny eller begagnad Rolex Datejust. Klassisk klocka som numer passar kvinnor i storleken 36mm.

6. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    En sån här kanske?

MKRGG och Aquaracer2 gillar detta.
  7. Per

Per Björklövens finest

Ny Cartier Santos.

[​IMG][​IMG]

Aquaracer2 gillar detta.
  8. Per

Per Björklövens finest

Ah.. Too slow :)

Tar tid att hämta bildlänkar på paddan...

9. par

par Friends of KS

Håller med ang Santos, jag kan iaf tycka att många damklockor är lite "för mycket".
    Den känns både tidlös och funkar till det mesta.

10. Sond

Sond Friends of KS

Cartier har tre bra modeller
    - Santos 20x20 mm
    - Ballon Bleu 36 mm.
    - Tank solo 35x27 mm.

Rolex har en uppsjö av fina klockor till kvinnor
    - Datejust i någon storlek. 36 mm fungerar ju idag på en kvinna.
    -Perpetual Date tycker jag dock är bättre på en kvinna och här är en som skulle uppskattas här hemma: http://www.uret.se/rolex-perpetual-date-silver-dial-oyster-bracelet-p-3242.html
    - Air King är ett alternativ om inte datum krävs.

Omega är ett underskattat märke för kvinnor
    - Speedmaster Ladies som jag iofs tycker är för stor
    - Seamaster Pro av olika storlekar
    - Aqua Terra har också modeller i olika storlek.

11. Carolin

Carolin Friends of KS

Inte stål men avslappnat elegant. Hermes cape cod.

Denke gillar detta.
  12. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Förvånansvärt många Cartier som förslag. :) Har inte tittat på dom förut direkt förutom Tank Francaise. Kanske borde ta en tur till AD för Cartier. Det enda som är lite synd är att man inte kan duscha och simma med Cartier så vitt jag vet. Rolex är ju förstås schysst men jag vet inte... är dom "tråkiga" för att dom är så vanliga? Omega har en del fina som AT t ex men jag har svårt att motivera Rolexpris för en Omega eftersom att dom har slutat med quartz.

Hur menar du när du säger att många damklockor är lite för mycket? För mycket bling med diamanter eller vad?

13. Snårtas

Snårtas Friends of KS

Från:
    Västerort
    Omega Aqua Terra quartz med diamantindex. Punkt!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Utforskaren gillar detta.
  14. Sond

Sond Friends of KS

Kolla Uret.se. Jag tror de har kvar en del Omega Quartz till bra priser.

15. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    +1 på Hermes. Lite underskattat.

16. Carolin

Carolin Friends of KS

Kolla in Nomos Tetra 27 karat. Den är annorlunda, enkel och flott.

17. Bolio

Bolio Friends of KS

Från:
    Norrland
    Om man inte får nagga på diametern " vilket jag i såfall tycker är himla surt "

En 178240 el 231.10.30.20.02.001

Om man får nagga lite.
    En 114200 eller en 115200 som har datum som den ovanstående " tror uret har en med lite extra rabatt " el en lite större
    231.13.39.21.54.001

Den optimala dam och herr uret men då måste du nagga en hel del på storleken " men det är det värt :D "
    114060

Med de fem översta kan du ta med frugan till ex Rom på en trevlig lång helg och ge henne presenten där och kanske till och med få en slant kvar om 50´ var max.

Det sista förslaget där ryker hela beloppet men gud va grym den är. Frugan har en 14060 och trots att hon är utseende mässigt fulländad så blir det lite som att sätta på 21-22 tums krom fälgar på en riktigt fin bil istället för att köra den med 17tums plåt, man lyfter helheten till en helt ny nivå.

Lycka till och hoppas hon blir nöjd, vilket jag är säker på oavsett vilken du väljer.

Jimpa gillar detta.
  18. Cartier Santos eller Rolex DJ...

19. acce1999

acce1999 Friends of KS

För lite info om damen ifråga. Vilken stil föredrar hon? Är hon aktiv (tränar, sportar, etc)? Föredrar hon nätta accessoarer före större? Attraheras hon av enkelhet före storslagenhet?

Om hon är som min, så finns bara få alternativ: Klockan ska tåla en så kallat aktiv livsstil och samtidigt funka i såväl formella som festliga sammanhang och på toppen av det inte väcka för mycket uppmärksamhet i affärsmöten. För mig blir det en av Omegas sportigare modeller (AT) eller en Rolex midsize i helstål på Oysterlänk. (Kaliber 2235 som kommer i alla modeller upp till och med 31 mm hålls för övrigt som en av de mest tåliga automatverken som tillverkats av många urmakare.) Rolex 114200 och 15200 är bra förslag, men då med 34 mm diameter. (Såg för övrigt att just min andra hälft spanat in Omega Constellation. Inte direkt mitt val, men varför inte, om hon gillar den?). Finns säkert en god anledning till att dam-Rolex (inklusive kaliber 2235) är storsäljaren hos Rolex (som har fler kvinnliga än manliga kunder).

Lycka till och berätta vad det blir!

A

20. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Tack för alla bra svar. :) Ville inte skriva så mycket om personen för att få lite annorlunda förslag. Vad tror ni om den här? Är den för grabbig pga den blå färgen på tavlan? Vet någon vad just den modellen skulle kosta ny? Vet inte hur mycket dyrare det blir med just den länken och datum men tyvärr finns väl inte basic modellen utan datum med just den tavlan?

http://www.rolex.com/watches/datejust-lady-31/m178241-0075.configurator.html

21. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

:banghead: Den länkade inte till den jag valt! :banghead: Valde en DJ med blå tavla med stickindex, datum och länken som är polerad i mitten.

22. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Det går inte så bra för mig i dag. :eek: Oysterlänk och 31 mm pratar jag om.

23. acce1999

acce1999 Friends of KS

Låter som ett bra val. Enkelt att senare byta tavla. Om det blir aktuellt. Pålitligt verk i tålig boett av känd tillverkare.

A

24. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Tack för ditt svar! :) Du tror inte att blått är för manligt? Det är ingen brådska att inhandla den iofs så jag hinner spana mer. Synd att det inte finns några IWC tjejklockor. :-(

25. acce1999

acce1999 Friends of KS

Tack själv! Det var inte min avsikt att antyda att blått skulle vara fel på något vis. Tvärt om. Jag ser det som en möjlighet att det är enkelt att byta tavla, om andan och lusten skulle falla på. Har för övrigt en (kvinnlig) kollega som bär en blå 116234 på jubile. Passar henne utmärkt!

Se över hennes garderob i övrigt och välj färg därefter. Blå skulle vara en utmärkt färg till min andra hälft.

A

26. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Jag förstod att du inte menade att blått var fel utan det var jag som blev lite osäker. :) Det är ju mest ljusa tavlor man ser på damklockor eller möjligtvis svarta. Det är mycket mörkblått i garderoben och blått passar väl till det mesta, tror jag? Fast vitt eller silver är väl kanske ett säkrare kort men inte lika snyggt, speciellt inte silver även om det funkar med det mesta. Själv tycker jag att det är ganska snyggt att ta upp färgen på kläderna i klockan men så är jag ju lite nördig också. :D

27. acce1999

acce1999 Friends of KS

Visst är vitt, svart och silver säkrare kort. Kanske just därför det kan vara en god idé att gå på blått. Givet ditt resonemang, så har du ju tagit ställning. Om du märker att det senare känns fel, så är det - som sagt - väldigt enkelt att byta urtavla. Och presenterar du det på det sättet (att tavelbyte ingår, om hon så vill), så blir ju gåvan än mer värd. Eller hur? Finns en och annan kvinna (och man) med flera urtavlor till sin enda Rolex, som de låter byta allt efter säsong och humör. Jag har två tavlor till en klocka. Och ett annat fall har jag två, bara för att (det lite dyrare alternativet till att ha en klocka och två tavlor)...

(På så sätt är Datejusts mycket värre, då det finns så många tavlor att välja på Explorer tvåorna finns liksom bara i två varianter...)

A

28. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Snygga klockor! Vilken färg gillar du bäst av dina? Tror jag är lite rädd att det ska se ut som om det är en killklocka pga färgen även om jag tycker att den är snyggast. Det måste ju bli rätt också. :confused:

29. acce1999

acce1999 Friends of KS

Har alltid gillat den vita mer, men den svarta är lite mer praktisk då den har aningens bättre läsbarhet i dunkelt ljus, plus att den framstår som aningens mindre (positivt för mig). Tycker också att den svarta "ser bättre ut" på just mig. Och skojar man till det så här, så blir den ju lite speciell:

A

30. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

:D

Tänkte skriva i förra inlägget att din vita var snyggast men vågade inte om svarta skulle vara favoriten. :) Jag tycker överlag att mörka tavlor är lättare att läsa av än ljusa. Vita brukar iofs vara hyfsat lätta men silver är ju hopplösa däremot.

Mårtenssons ur Brookfield