• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver köpråd, beater

Norrman

Cartier
Hej tänkte köpa mig en riktig beater som ska klara av vardagen, jobbar som elektriker inom byggbranschen så den måste tåla en tuff miljö, hårda stötar och div vibrationer.
Har kikat på div divers typ seiko skx och liknande, tycker dessa är gudomligt snygga men är tveksam till om den automatiska uret skulle hålla? Vad tror ni?
Är även inne på någon typ av g-shock men tycker dessa är lite för plottriga och har många onödiga funktioner
Allt råd är välkomna, en budget på ca 3000
Tack så mycket på förhand
 

jurassicjay

Cartier
Hej tänkte köpa mig en riktig beater som ska klara av vardagen, jobbar som elektriker inom byggbranschen så den måste tåla en tuff miljö, hårda stötar och div vibrationer.
Har kikat på div divers typ seiko skx och liknande, tycker dessa är gudomligt snygga men är tveksam till om den automatiska uret skulle hålla? Vad tror ni?
Är även inne på någon typ av g-shock men tycker dessa är lite för plottriga och har många onödiga funktioner
Allt råd är välkomna, en budget på ca 3000
Tack så mycket på förhand

Om tålighet är prio 1 är det väl g-shock eller victorinox inox som gäller. Inox liger väl dock lite utanför din budget. Dock tror jag att skx007 borde klara det den kommer utsättas för, så länge du inte ska bryta asfalt med bilmaskin. Det är en robust klocka som är byggd för att kunna ta stryk.
Kanske är g-shock det mest idiotsäkra alternativet då det typ är skitsvårt på riktigt att ha sönder en sådan. De är ju dock inte lika fagra som skx om du frågar mig..
Jag tror inte att du hittar en robustare mekanisk klocka för under 3000, men jag kan ha fel. Om så är fallet kan nog någon expert här inne rätta mig!
 

Norrman

Cartier
Om tålighet är prio 1 är det väl g-shock eller victorinox inox som gäller. Inox liger väl dock lite utanför din budget. Dock tror jag att skx007 borde klara det den kommer utsättas för, så länge du inte ska bryta asfalt med bilmaskin. Det är en robust klocka som är byggd för att kunna ta stryk.
Kanske är g-shock det mest idiotsäkra alternativet då det typ är skitsvårt på riktigt att ha sönder en sådan. De är ju dock inte lika fagra som skx om du frågar mig..
Jag tror inte att du hittar en robustare mekanisk klocka för under 3000, men jag kan ha fel. Om så är fallet kan nog någon expert här inne rätta mig!
Tack för svar. Håller med om att skx007 är grymt snygg, ska titta lite på inox
 

Oli

Omega
2-Faktor
Hej tänkte köpa mig en riktig beater som ska klara av vardagen, jobbar som elektriker inom byggbranschen så den måste tåla en tuff miljö, hårda stötar och div vibrationer.
Har kikat på div divers typ seiko skx och liknande, tycker dessa är gudomligt snygga men är tveksam till om den automatiska uret skulle hålla? Vad tror ni?
Är även inne på någon typ av g-shock men tycker dessa är lite för plottriga och har många onödiga funktioner
Allt råd är välkomna, en budget på ca 3000
Tack så mycket på förhand
Finns vissa g-shocks som inte är 56mm och 2cm höga. Tex denna, skulle nog vara ett bra alternativ.
image.jpeg
 

Norrman

Cartier
Okej vad tror ni om denna då
Casio G-Shock G-STEEL Analog-Digital World Time GST-S110D-1A Men's Watch
 

Bilagor

  • GST-S110D-1A_MED.jpg
    GST-S110D-1A_MED.jpg
    29.6 KB · Visningar: 76

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Köp SKX007/SKX009/SKX173. Jag har haft/har samtliga modeller inom ett hårt belastat fysiskt jobb och har utsatt samt utsätter dem för diverse olika saker såsom fall från flera meter ner på betong, skytte med handelds- samt automatvapen, boxning, brottning utan några som helst problem. Har även medvetet använt SKX då jag borrat betongvägg många gånger för att se om den tål det - utan problem.

Skulle det mot förmodan gå sönder är det bara att köpa nytt, för det är så billigt och prisvärt :)
Skit i plottriga tråkiga G-Shock.. kör automat!
 

jurassicjay

Cartier
@Norrman om du dessutom tycker att g-shocks känns "plottriga med onödiga funktioner", och SKX är "gudomligt snygg" borde valet vara ganska lätt, särskilt med tanke på vad folk svarat i denna tråd. Köp en 007 och en 009 direkt vettja, så kan du variera och ha en spare om den första mod förmodan skulle ge upp!
Done deal!
Det är dessutom världens mest lättsålda klocka om du skulle ångra dig. De säljesannonser med SKX (i synnerhet 007) som dykt upp här åtminstone hittills i år har varit borta efter typ 10-15 min.
Detta är en no brainer!
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Håller med om att G-Shock är ett klockrent val! Vill du ha något snyggare kan ju kanske Casio MDV 106 vara ett alternativ? Snygg, gedigen och prisvärd!

/Jazze
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Vad tror ni om seiko ny turtle srp775
Hade en SRP777, samma klocka fast annan färgkombination.
En fin re-issue på en klassisk modell - men jag tycker att SKX007/173 är en mycket snyggare boettform, snyggare kronskydd samt behagligare storlek.

Gör detta inte krångligare än vad det ska vara. Lyssna på majoriteten av råden här och slå till på SKX! :)
 
Topp