Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Behöver lite urmakarhjälp

Diskussion i 'Diskussion' startad av MekaniskaUr, 9 juli 2016.

1. MekaniskaUr
    Trådstartare

MekaniskaUr Bonde

Från:
    Uppsala
    Håller på att serva ett AS 2063 verk, men så vill jag komma in i fjäderhuset, och de är en sån där konstruktion som är som ett lock med kanter, har aldrig lyckats bryta mig in i ett sådant fjäderhus på något graciöst sätt, så är det någon som har ett bra tips hur man tar sig in i dem? Vill som byta fjädern.

//Magnus
    IMG_1869_1.JPG

2. MekaniskaUr
    Trådstartare

MekaniskaUr Bonde

Från:
    Uppsala
    Fixat :)
    IMG_1871_1.JPG

joh.jonsson, Andy7750 och yonsson gillar detta.
  3. Buffi

Buffi Bonde

Skriv gärna hur du gjorde så hjälper du nog andra som råkar hitta tråden genom sökningar om de har samma problem :)

4. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
  5. MekaniskaUr
    Trådstartare

MekaniskaUr Bonde

Från:
    Uppsala
    Just ja, jag tänkte de men så glömde jag bort de i hall hast :)

Jag ställde fjäderhuset på högkant i en stor klump rodico, tog knivbladet, som är från en mattkniv, och satte den i skarven och sedan rullade jag allt ihop med en liten lätt vridande rörelse på knivbladet så poppa den ut :)

Icaras, Rivalen, Peppo och 1 annan gillar detta.
  6. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag brukar lägga trumman med locket uppåt och trycka på kanterna på trumman med en tumnagel på varje sida. Fjäderhusaxeln som sticker ut på undersidan skjuter locket uppåt.

Henning på "Gamla klockor" visade mig det här sättet när jag tittade in och frågade om just det här för några år sedan ..

Mitt första verk var också ett AS- verk. Välbyggda grejer. Lycka till!

eriksson850 gillar detta.
  7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    +1 jag gör likadant fast med en korntång i mässing.

8. MekaniskaUr
    Trådstartare

MekaniskaUr Bonde

Från:
    Uppsala
    Det funkar tyvärr inte på denna typ eftersom locket håller fast i fjäderhuset och inte tvärt och ju hårdare du trycker ner huset ju mer spänner locket åt, därav den lilla manövern med kniv som jag gjorde.

9. MekaniskaUr
    Trådstartare

MekaniskaUr Bonde

Från:
    Uppsala
    Här kan du se skillnaden
    IMG_1822_1_modified.JPG IMG_1870_1_modified.JPG

Andy7750 gillar detta.
  10. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Jag brukar använda ett speciellt ställ jag tillverkat själv på skolan där man pressar av locket med hjälp av att trycka på fjäderhuskärnan.
    Dock så fungerar inte denna alltid på grund av varierande konstruktion, då vissa fjäderhus är tvådelade som dessa och andra har bara ett platt lock.
    Men sättet du gjort är fullt gångbart så länge man känner att man har koll på fjädern inuti så den inte flyger iväg!

tissoter gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield