• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver lite urmakarhjälp

Håller på att serva ett AS 2063 verk, men så vill jag komma in i fjäderhuset, och de är en sån där konstruktion som är som ett lock med kanter, har aldrig lyckats bryta mig in i ett sådant fjäderhus på något graciöst sätt, så är det någon som har ett bra tips hur man tar sig in i dem? Vill som byta fjädern.

//Magnus
IMG_1869_1.JPG
 

Buffi

Panerai
Skriv gärna hur du gjorde så hjälper du nog andra som råkar hitta tråden genom sökningar om de har samma problem :)
 
Skriv gärna hur du gjorde så hjälper du nog andra som råkar hitta tråden genom sökningar om de har samma problem :)
Just ja, jag tänkte de men så glömde jag bort de i hall hast :)

Jag ställde fjäderhuset på högkant i en stor klump rodico, tog knivbladet, som är från en mattkniv, och satte den i skarven och sedan rullade jag allt ihop med en liten lätt vridande rörelse på knivbladet så poppa den ut :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag brukar lägga trumman med locket uppåt och trycka på kanterna på trumman med en tumnagel på varje sida. Fjäderhusaxeln som sticker ut på undersidan skjuter locket uppåt.

Henning på "Gamla klockor" visade mig det här sättet när jag tittade in och frågade om just det här för några år sedan ..

Mitt första verk var också ett AS- verk. Välbyggda grejer. Lycka till!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag brukar lägga trumman med locket uppåt och trycka på kanterna på trumman med en tumnagel på varje sida. Fjäderhusaxeln som sticker ut på undersidan skjuter locket uppåt.

Henning på "Gamla klockor" visade mig det här sättet när jag tittade in och frågade om just det här för några år sedan ..

Mitt första verk var också ett AS- verk. Välbyggda grejer. Lycka till!

+1 jag gör likadant fast med en korntång i mässing.
 
Jag brukar lägga trumman med locket uppåt och trycka på kanterna på trumman med en tumnagel på varje sida. Fjäderhusaxeln som sticker ut på undersidan skjuter locket uppåt.

Henning på "Gamla klockor" visade mig det här sättet när jag tittade in och frågade om just det här för några år sedan ..

Mitt första verk var också ett AS- verk. Välbyggda grejer. Lycka till!
Det funkar tyvärr inte på denna typ eftersom locket håller fast i fjäderhuset och inte tvärt och ju hårdare du trycker ner huset ju mer spänner locket åt, därav den lilla manövern med kniv som jag gjorde.
 
Snyggt! Kanske @Echo Delta kan ge oss mer tips :)

Jag brukar använda ett speciellt ställ jag tillverkat själv på skolan där man pressar av locket med hjälp av att trycka på fjäderhuskärnan.
Dock så fungerar inte denna alltid på grund av varierande konstruktion, då vissa fjäderhus är tvådelade som dessa och andra har bara ett platt lock.
Men sättet du gjort är fullt gångbart så länge man känner att man har koll på fjädern inuti så den inte flyger iväg!
 
Topp