• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver råd från andra Airman fans!

Patrik72

Cartier
Tjipp!

Jag har köpt och haft min första Airman ett par veckor nu. Något som jag är positivt överraskad av är 24tim tavlan.
Det negativa är att jag inte har en purist version så det blir jäkligt förvirrande ärligt talat. Läser jämnt av tiden som om det vore 24tim visning.
Men eftersom det sitter en GMT hand som kör 24tim, kan man inte ta bort den och sätta den vanliga timvisaren på dess plats?

Då min urmakare är återförsäljare av Glycine så skulle jag låta honom göra jobbet. Men en annan fråga kvarstår. Även om det är mekaniskt genomförbart, skall man verkligen göra det? Häv ur er era åsikter kära Airman/klockvänner!
Mvh/Putte :)

DSC04846 (2).jpg
 

mmx

Cartier
Klockan är 00:33 här alltså? Fattar hur du tänker, känns som de nästan vågat, men inte riktigt, och landat i en halvmesyr. Är ju en klart cool modifiering om den funkar tekniskt.
 

plattfot

Rolex
Är osäker på om det bara är ett visarbyte, att timvisaren får gmt-visarens plats, eller om hela veket behöver moddas för att det skall funka.

Mitt råd är att låta det vara alernativt sälja den du har för att sedan köpa puristen - vilken iofs inte är lättare att läsa av, speciellt om klockan används i rotation med andra.
 
Senast ändrad:

Patrik72

Cartier
Klockan är 00:33 här alltså? Fattar hur du tänker, känns som de nästan vågat, men inte riktigt, och landat i en halvmesyr. Är ju en klart cool modifiering om den funkar tekniskt.

Exakt! Har inte fått klart för mig hur Glycine tänker. 24tim tavla men med en 12tim timvisare, det blir så...fel. Hoppas att någon redan har haft samma idé som jag och vet om denna modd är genomförbar. :)
 
  • Like
Reactions: mmx

Patrik72

Cartier
Är osäker på om det bara är ett visarbyte, att timvisaren får gmt-visarens plats, eller om hela veket behöver moddas för att det skall funka.

Mitt råd är att låta det vara alernativt sälja den du har för att sedan köpa puristen - vilken iofs inte är lättare att läsa av, speciellt om klockan används i rotation med andra.

Jag hoppas att det bara är ett visarbyte, hoppas verkligen att det bara är så enkelt. Urverket är ju samma som körs i puristversionerna. Annars får man hoppas på om någon vill byta rakt av, eller sälja den om det verkligen känns hopplöst i längden. Men detta vore så synd då jag verkligen gillar full-lumed tavlan och boetten. :happyhappy:
 

plattfot

Rolex
Jag hoppas att det bara är ett visarbyte, hoppas verkligen att det bara är så enkelt. Urverket är ju samma som körs i puristversionerna. Annars får man hoppas på om någon vill byta rakt av, eller sälja den om det verkligen känns hopplöst i längden. Men detta vore så synd då jag verkligen gillar full-lumed tavlan och boetten. :happyhappy:

Modellen finns ju i ren puristversion så det är nog bara timvisaren som behöver bytas. Funderar på om det blir en konstig glipa där timvisaren suttit tidigare, men det blir det kanske inte.
http://roguehogticktock.blogspot.se/2013/12/for-purists-only-glycine-airman-1953.html

Hursomhelst, baserat på de klockor jag haft med 24-timmarsvisning (två olika purist Ariman) och en GMT-master, tror jag inte du får det lättare att läsa av tiden med puristen - snarare svårare.
 

mmx

Cartier
Exakt! Har inte fått klart för mig hur Glycine tänker. 24tim tavla men med en 12tim timvisare, det blir så...fel. Hoppas att någon redan har haft samma idé som jag och vet om denna modd är genomförbar. :)
En-minutsgoogling;
http://forums.watchuseek.com/f5/glycine-airman-purist-conversion-question-new-guy-intro-12744.html
Ergo; verkar genomförbart på någon Airman GMT-modell i alla fall. Betyder ju inte nödvändigtvis att det är genomförbart på din.
 

Patrik72

Cartier
Först och främst. Tack till er allihop för hjälpen och åsikterna! :)

Det får bli en tur till urmakaren nästa vecka och låta honom kika på klockan. Är det genomförbart så återkommer jag i denna tråd med info mm. (Ifall nu om någon mer än jag som är intresserad). :cool:
 

mmx

Cartier
Först och främst. Tack till er allihop för hjälpen och åsikterna! :)

Det får bli en tur till urmakaren nästa vecka och låta honom kika på klockan. Är det genomförbart så återkommer jag i denna tråd med info mm. (Ifall nu om någon mer än jag som är intresserad). :cool:
Ja ffs! Uppdatera även om det inte funkar! Kul att veta varför det inte funkar typ i så fall. Lycka till!
 

mmx

Cartier
Ja det kan jag alltid göra. Själv tänkte jag att ni är mer nyfikna på hur det ser ut om det funkar och vad det kostade att modda den. :)
Inte jag. Gillar teknik, även när den inte gör som man planerat. Men det är nog lugnt, vi gör den kvalificerade gissningen att din urmakare fixar det (han verkar bra). Till ett vettigt pris.
 

Haddoque

Omega
2-Faktor
Har en purist. Tycker att 24-timmarsavläsningen fiunkar bra, trots rotation med andra klockor. Har aldrig förstått vitsen med gmt-versionen. Hoppas det löser sig!
 

Patrik72

Cartier
En uppdatering.... .... ...... ....... ...

Istället för att modifiera min Airman så har jag nu bytt bort den mot en purist version. Tycker nog i slutändan att detta var det bästa alternativet. :happyhappy:
 
Topp