Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Behöver tips inför den första "riktiga" klockan!

Diskussion i 'Diskussion' startad av DennisJ, 23 juni 2015.

1. DennisJ
    Trådstartare

DennisJ Friends of KS

Hej!
    Tänkte börja med att säga att efter att ha varit en aktiv läsare här på forumet har jag nu skapat ett konto och det här är mitt första inlägg!

Som rubriken säger så är jag sugen på att köpa min första ordentliga klocka och skulle nu behöva ha lite tips och råd inför detta. Vad jag tycker har jag letat runt ganska mycket och kommit fram till dessa kandidater:

Certina DS Action Diver
    http://www.certina.com/sites/defaul...images/C013.407.11.051.00_0.png?itok=OGVqSC54

Victorinox Alliance Chrono
    http://g.nordstromimage.com/imagegallery/store/product/Large/0/_6376200.

Jag kan inte bestämma mig om vilken jag gillar mest eller varför, men har ändå lyckas komma fram till lite för och nackdelar med båda. Certinan känns bättre eftersom den finns med automatiskt urverk, inte för att det spelar någon roll egentligen men en automat är alltid en automat helt enkelt. Victorinox klockan lockar i sin tur mer för att den är en kronograf, vilket jag alltid varit svag för, och för att den känns stiligare.

Så det jag vill ha tips om nu är vilken klocka ni anser vara det bästa valet och varför! Ni får självklart ge andra tips om ni anser att det finns bättre alternativ eller ställa frågor om det är något mer ni känner att ni vill veta! :)

2. Cristian

Cristian Friends of KS

Skulle ha valt certinan själv. Trevlig design. Dock tycker jag båda alternativen är lite för stora. Båda är väl 42/43mm? Har du testat dom?

3. Fredgusta

Fredgusta Bonde

Från:
    Göteborg
    Mitt första svar skulle vara att ta certinan :D. Inget slår en automatare och dessutom har den bra med lum, vilket kronografen verkar ha dåligt av. Dessutom är certinan vattentät till 200m (du kan bada och dyka hur du vill med den i både hav och sjöar), kronografen är vattentät till 100m (enbart poolbadning för den). Fråga även dig själv om du verkligen kommer använda kronografens tidtagarfunktioner.

Jag har inte den bästa kollen men är inte certina enklare att serva också?

4. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Först och främst - välkommen hit. :)
    Av de två du väljer mellan tycker jag att certinan är mest tilltalande.
    Jag antar att din budget är i höjd med dessa klockor vilket kanske begränsar nyköp något, men vintage är fantastiskt. Där finns mycket kul att hämta.
    Till exempel kan du typ få en gammal Seiko 6105 "apocalypse".

Fredgusta gillar detta.
  5. M021

M021 Friends of KS

GIllar Certina, ligger varmt om hjärtat då det var min första "riktiga" klocka.

6. Gurrah

Gurrah Torpare

7. DennisJ
    Trådstartare

DennisJ Friends of KS

Tack för alla svar! Lutar mer mot Certinan hos er verkar det som och jag har lite samma känsla för tillfället! Ska ta en sväng på stan och testa båda varianterna i veckan tänkte jag.

Jag har testat Victorinox modellen och tycker inte den känns speciellt stor så storleken är rätt.

Det är sant, kanske bättre att ha den ordentligt vattentät så man slipper oroa sig. Kommer med största sannolikhet väldigt sällan använda alla funktioner i kronografen utan de tycker jag bara är snygga detaljer i uret!Q

Tack, efter alla de här svaren känns det som ett väldigt bra beslut att öppna konto här!
    Ja, budgeten ligger på max 10 000 som det ser ut nu. Absolut en fin klocka du tipsar om men det tilltalar mig inte på samma sätt som de andra gör.

Tack för tipset, ska kika på den!

8. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ville bara glänta lite på vintage-dörren åt dig. Du är välkommen till den avdelningen lite senare. :)

DennisJ gillar detta.
  9. DennisJ
    Trådstartare

DennisJ Friends of KS

Är lite inne på den här också;
    Certina DS First Ceramic
    http://www.klockmaster.se/assets/prod_images/pC0144171105100l.jpg

Tycker allt utom länkarna på den är helt perfekt. Har testat den och tycker länkarna på den är för små och inte speciellt snygga heller. Hur funkar det om man skulle kunna byta mot ett stålband som är mer likt det på någon av de andra modellerna?

Övriga tankar kring den här modellen?

10. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Certina om du köper klocka. Knivmärke om du köper KNIV!

Dessutom, köp beg.

Mårtenssons ur Brookfield